افزایش سهم ایران از ترانزیت منطقه با بهره برداری از آزادراه غدیر
این آزادراه علاوه بر توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی ملی ، در زمینه ترانزیت کالا در حوزه فراملی با تمرکز بر کشورهای همسایه نیز تأثیرگذار خواهد بود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) گفت : هدف از اجرای این پروژه تکمیل بخشی از کریدور آزادراهی شرق به غرب و شمال به جنوب است که نقش بسزایی در افزایش سهم ترانزیت ایران منطقه دارد .
سعید محمد با اشاره به افتتاح آزادراه غدیر در روز پنجشنبه ۷ اسفند اظهار داشت : آزادراه غدیر به طول ١٥٨ کیلومتر ، دارای ٦ خط عبوری (رفت و برگشت) است که نقطه ابتدایی آن در محدوده ٣٦ کیلومتری آزادراه قزوین - کرج و در ٥ کیلومتری غرب شهرستان آبیک در استان قزوین واقع شده است .
سردار محمد هدف از اجرای این پروژه را تکمیل بخشی از کریدور آزادراهی شرق به غرب و شمال به جنوب کشور دانست و گفت : این آزادراه سبب کوتاه شدن مسیر و تسهیل عبور و مرور بین مناطق شمال غرب کشور به مناطق شمال شرق کشور میشود .
وی با بیان اینکه آزادراه غدیر از چهار استان قزوین ، البرز ، مرکزی و تهران عبور میکند ، گفت : این آزادراه علاوه بر توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی ملی ، در زمینه ترانزیت کالا در حوزه فراملی با تمرکز بر کشورهای همسایه نیز تأثیرگذار خواهد بود . آزادراه غدیر با سهم ٣٠ درصدی دولت و ٧٠ درصدی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) ساخته شده و ارزش روز آن هفت هزار میلیارد تومان است .
وی با بیان اینکه این پروژه از سال ۱۳۹۵ آغاز شد ، گفت : آزادراه غدیر که پیشتر با نام آزادراه جنوبی تهران و البرز شناخته میشد نقش بسزایی در توسعه مناسبات حمل و نقلی کشورهای منطقه ، افزایش درآمد ناخالص ملی ، کاهش مصرف انرژی ، ارتقای سهم بازار ترانزیت و کاهش سوانح و خسارتهای مالی دارد . گرچه ۷۰ درصد منابع مالی این پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) تامین شده است اما با رویکرد حمایت از بخش خصوصی ، قرارگاه به عنوان چتر حمایتی ، اجرای این پروژه را به پیمانکاران داخلی واگذار کرده است ، به گونهای که حدود ۸۰ درصد آزادراه غدیر توسط بخش خصوصی اجرا شده است .