ساماندهی پایانه های مرزی با واگذاری مدیریت واحد آنها به وزارت راه و شهرسازی
امیدواریم در مقطع زمانی خیلی کوتاهی ، زیرساخت های مورد نیاز مرز باشماق به گونه ای ساخته شود که به عنوان یک مرز نمونه در کشور شناخته شود تا هم رانندگان راضی باشند و هم بازرگانان احساس کنند که دولت برای کارشان ارزش قائل است . تلاش بر این است که عملیات ساماندهی و فعالیت مرز باشماق مریوان آغاز مهمی برای توسعه تجاری استان کردستان باشد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، طی آیینی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور ، عملیات اجرایی طرح ساماندهی و توسعه مرز رسمی باشماق مریوان آغاز شد .
وی در این آیین اظهار داشت : به دلیل این که دستگاه های متعددی در یک نقطه متمرکز بود و دستگاه واحدی به عنوان مسئول اصلی پایانه های مرزی تعیین نشده بود ، مشکلاتی ایجاد می شد که در این راستا با توجه به اهمیت موضوع ، این مسئولیت به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد و انتظار می رود با توانمندی که در این بخش وجود دارد ، پایانه های مرزی به ویژه پایانه های مهم به سرعت سر و سامان بگیرند . همه دستگاه ها حتی اگر لازم باشد ، باید ۲۴ ساعته در پایانه های مرزی فعالیت داشته باشند و ما در این مقطع فعلی ، به این فعالیت ها نیاز داریم و همه باید در این راستا کمک کرده و هیچ کس نباید کم کاری کند .
معاون اول رییس جمهور با اشاره به انجام ۱۰ درصد از ترانزیت کشور از طریق مرز باشماق گفت : منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان از مناطق ویژه و با فرصت سرمایه گذاری مناسب است که در این زمینه تسهیلات مناسبی نیز برای سرمایه گذاران پرداخت می شود .
جهانگیری با اظهار امیدواری از تبدیل شدن این منطقه به قطب صادرات و واردات کشور ، توسعه این مرز را یکی از طرح های پیشران توسعه استان کردستان عنوان کرد که موجب رونق تجارت با تولید کالاهای صادرات محور ، اشتغال زایی و شکوفایی اقتصادی آن می شود . امیدواریم در مقطع زمانی خیلی کوتاهی ، زیرساخت های مورد نیاز مرز باشماق به گونه ای ساخته شود که به عنوان یک مرز نمونه در کشور شناخته شود تا هم رانندگان راضی باشند و هم بازرگانان احساس کنند که دولت برای کارشان ارزش قائل است . تلاش بر این است که عملیات ساماندهی و فعالیت مرز باشماق مریوان آغاز مهمی برای توسعه تجاری استان کردستان باشد .
بر اساس این گزارش ، در این آیین خداداد مقبلی معاون فنی و اجرایی سازمان نیز با اشاره به تاثیر توسعه مرز باشماق در توانمندسازی اقتصاد استان و کشور و قرار داشتن آن در زمره اولویت های سازمان گفت : در ۱۰ ماهه سال جاری ، ترانزیت ورودی کالا در مرز باشماق تقریبا ۲۵۰ هزار تن بوده است که این میزان در رتبه چهارم مرزهای زمینی کشور قرار دارد و حدود ۱۰ درصد از ترانزیت کالای کشور از این مرز انجام می شود .
مقبلی خاطرنشان کرد : همچنین در این مدت ، ترانزیت خروجی از مرز باشماق چیزی حدود ۶۰۰ هزار تن بوده که این میزان رتبه یک کشور را به خود اختصاص داده است . ترانزیت کالا به طور میانگین روزانه از طریق ۳۰۰ دستگاه کامیون و تریلی بوده و در بعضی از روزها شاهد ترانزیت ۸۰۰ دستگاه هم از این مرز بوده ایم . یکی از مسیرهای بسیار عمده کشور ، بندر شهید رجایی به مرز باشماق است و این مرز ، دومین مرز ترانزیتی پر تردد کشور بعد از مسیر پایانه مرزی پرویزخان - بندر امام است .
معاون فنی و اجرایی سازمان افزود : در سال گذشته ، بیش از یک میلیون و ۱۸۰ هزار مسافر از این مرز تردد کردند و میانگین ترددها حدود ۳۰۰۰ نفر در روز بود که از این میزان ۶۰ درصد از مسافران به کشور وارد و ۴۰ درصد آنها خارج شده اند ، در این میان میزان مسافرانی که به صورت توریست درمانی به کشور وارد شدهاند ، رقم قابل توجهی بود و این یکی از ظرفیت های مرز باشماق به شمار می رود .
وی در خصوص تاریخچه این پایانه مرزی گفت : پایانه مرزی باشماق در سال ۸۵ در هیات دولت به عنوان یک مرجع رسمی شناخته شد و در اسفند ماه سال ۸۶ عملیات اجرایی سالن مسافری و سالن تجاری آغاز و در سال ۸۹ به بهرهبرداری رسید که خوشبختانه از آن سال به بعد فعالیت تجاری و اقتصادی در این مرز بسیار چشمگیر بوده است .
مقبلی با اشاره به ساماندهی مرز باشماق گفت : جهت ساماندهی و افزایش ظرفیت این پایانه مرزی، در سال ۹۷ مطالعات مربوطه انجام و در سال ۹۸ جلسات متعددی برای تصویب طرح ساماندهی مرز و پایانه باشماق برگزار شد که در نهایت در ۲۸ بهمن ماه سال جاری در شورای ساماندهی مرزهای کشور به تصویب رسید و امروز پیمانکار در مرز مستقر شده و به دستور معاون اول رئیسجمهور، عملیات اجرایی این طرح آغاز میشود .
لازم به ذکر است ، معاون اول رئیس جمهور در سفر به استان کردستان همچنین با حضور در روستای هانیس سنندج از ۱۴۸ کیلومتر راه روستایی در قالب طرح ابرار بهره برداری کرد .