در حال بارگذاری ...
  • گسترش حمل و نقل پاک به ویژه دوچرخه و مترو راهبرد اصلی مدیریت شهری تهران

    با توجه به سیاست کلان مدیریت شهری که دادن فضای بیشتر به انسان‌ها و پیاده‌محوری در شهر است ، پیشبرد هماهنگ مدهای حمل و نقلی ، گسترش حمل و نقل پاک ، تکمیل مترو ، خرید اتوبوس و موتورسیکلت برقی ، جایگزینی و نوسازی ناوگان فرسوده و ترویج استفاده از سامانه‌های غیر موتوری بویژه در سفرهای با مسافت کوتاه از برنامه‌هایی است که در معاونت حمل و نقل در حال اجراست .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون شهرداری تهران ، گسترش حمل و نقل پاک به ویژه دوچرخه و مترو را راهبرد اصلی مدیریت شهری خواند .

    سید مناف هاشمی که در حاشیه برگزاری آئین پایانی جایزه خشت طلایی سخن می‌گفت ، با ابراز خوشحالی از این ‌که برنامه‌های توسعه دوچرخه‌سواری در شهر تهران مورد توجه هیأت داوران جایزه بین‌المللی خشت طلایی نیز قرار گرفته ، تصریح کرد : گسترش دوچرخه‌سواری در شهر تهران یکی از راهکارهای اساسی است که با ترویج استفاده از آن به عنوان یک مد حمل و نقلی پاک می‌توان بر کاهش مشکلاتی مثل مصرف سوخت‌های فسیلی ، انتشار گازهای گلخانه‌ای ، ترافیک و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و آلودگی‌های صوتی و بصری و تضمین سلامت شهروندان اثرگذار بود .

    معاون شهردار تهران یادآور شد : با توجه به سیاست کلان مدیریت شهری که دادن فضای بیشتر به انسان‌ها و پیاده‌محوری در شهر است ، پیشبرد هماهنگ مدهای حمل و نقلی ، گسترش حمل و نقل پاک ، تکمیل مترو ، خرید اتوبوس و موتورسیکلت برقی ، جایگزینی و نوسازی ناوگان فرسوده و ترویج استفاده از سامانه‌های غیر موتوری بویژه در سفرهای با مسافت کوتاه از برنامه‌هایی است که در معاونت حمل و نقل در حال اجراست .

    هاشمی با قدردانی از حمایت‌های شهردار تهران از توسعه دوچرخه‌سواری افزود : هدف نهایی ما افزایش تعداد دوچرخه‌سواران و حجم سفر با دوچرخه در شهر است. می‌خواهیم با تشویق به سفر با دوچرخه، در شهروندان تغییر رفتار ترافیکی ایجاد کنیم . امروز در تهران حدود ۲۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری ایجاد شده و شاهد برگزاری همایش‌ها ، کمپین‌های مختلف و… در حوزه دوچرخه‌سواری هستیم . اکنون سهم سفر با دوچرخه به یک‌درصد نزدیک شده و با اجرای دقیق برنامه‌ها طبق سند توسعه دوچرخه‌سواری ، قصد داریم این میزان را به ۱.۵ درصد در سال ۱۴۰۱ برسانیم .

    هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به کسب مقام دوم پروژه مطالعات تعیین معابر مستعد برای اجرای طرح پارک حاشیه‌ای در پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی اشاره کرد و ادامه داد : مدیریت پارک حاشیه‌ای در شهر تهران با دو هدف توزیع عادلانه پارک خودرو بین شهروندان و کاهش تقاضای سفر درون‌شهری اجرایی می‌شود .

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اهمیت ساماندهی پارکینگ‌های حاشیه خیابان‌ها گفت : با اجرای کامل طرح پارک حاشیه‌ای در تهران ، حاشیه خیابان‌ها با قوانین و مقررات صحیح و عادلانه مورداستفاده شهروندان قرار می‌گیرد؛ در حالی که پیش از این، گاهی یک جای پارک به مدت یک روز اشغال می‌شد .

    سید مناف هاشمی با بیان اینکه اجرای طرح پارک حاشیه‌ای در مناطق مرکزی تهران در حال انجام است ، افزود : برای هوشمندسازی فضاهای پارک خودرو سه شرط را مد نظر قرار می‌دهیم ؛ یعنی فضاهای جای پارکی هوشمندسازی می‌شوند که در بازه‌های زمانی متغیر ، میزان تقاضا بیشتر از عرضه باشد . از طرفی ، کمتر از ۵۰ درصد فضای پارک، مسکونی باشد؛ یعنی اماکن غیرمسکونی در آن معبر بیشتر وجود داشته باشد و همچنین این طرح تنها در خیابان‌های اصلی و جمع‌کننده و نه خیابان‌های محلی اجرایی می‌شود .

    بر پایه این گزارش ، برندگان پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی دیروز عصر در هفت محور مشخص شدند که پروژه توسعه دوچرخه‌سواری سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در محور زیست‌پذیری شهری توانست بالاتر از پروژه‌های «پارک طبیعی ساند «از کپنهاگ دانمارک و «پارک صد ساله چلالنگ کورن» از بانکوک در تایلند در مقام نخست قرار بگیرد .

    همچنین پروژه مدیریت مکانیزه فضاهای پارک حاشیه‌ای نیز در بخش نوآوری ، فناوری و شهر هوشمند ، پس از پروژه «شهر در دسترس» از گدنیا در لهستان ، توانست نظر هیأت داوران این جایزه بین‌المللی را جلب کرده و به مقام دوم دست یابد .

    در پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی ، ۵۴۱ اثر شامل ؛ ۲۴۵ اثر داخلی و ۲۹۶ اثر خارجی از ۱۹۴ شهر و ۵۸ کشور حضور داشتند که سازمان حمل و نقل و ترافیک توانست دو جایزه از هفت محور این جایزه را از آن خود کند .




    نظرات کاربران