رفع نقاط پرتصادف در سطح محورهای مواصلاتی استان قم طی برنامه ۳ ساله

به منظور ساماندهی و برنامهریزی منسجمتر جهت رفع نقاط پر تصادف راههای استان قم ، طی برنامهای سه ساله و در قالب به کارگیری دفاتر مشاورهای با همکاری پلیس راه و راهداری و حمل و نقل استان اقدام شد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان گفت : طی فرآیند احصا و بررسی ۱۴ هزار کروکی تصادف در سطح راههای استان قم ، نقاط پرتصادف شناسایی شده طی پروسه ای سه ساله رفع خواهند شد .
به منظور کاهش حداکثری حوادث و تسهیل ترافیک ، طرح شناسایی و رفع نقاط پر تصادف در سطح راههای استان قم عملیاتی شد .
رییس اداره ایمنی وترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم ضمن اعلام این خبر اظهار داشت : شناسایی و رفع نقاط پرتصادف در سطح محورهای جادهای ، امری مستمر و اصطلاحا روتین است که در حوزه وظایف و ماموریتهای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و به تبع آن ادارات کل استانی ، همواره در حال پیگیری و اجرا است .
محمدعلی محمدپور افزود : اما به منظور ساماندهی و برنامهریزی منسجمتر جهت رفع نقاط پر تصادف راههای استان قم ، طی برنامهای سه ساله و در قالب به کارگیری دفاتر مشاورهای با همکاری پلیس راه و راهداری و حمل و نقل استان اقدام شد . طی این اقدام ۱۴ هزار کروکی تصادف درسطح راههای استان (سالهای ۹۶ الی ۹۸) احصا و در فرایندی کارشناسانه مورد بررسی قرار گرفت که ۳۰ نقطه پر تصادف با تعیین اولویت شناسایی شد .
محمدپور تعیین و اولویتبندی نقاط پرتصادف را بر پایه تعداد تلفات جادهای هر نقطه عنوان و تصریح کرد : ضمن آنکه طرح شناسایی نقاط پرتصادف جادهای استان درقالب پروژهای پیمانی و با بهکارگیری دفاتر مشاورهای و صرف ۹۰۰ میلیون ریال هزینه صورت گرفته اما نظارت عالیه و ارائه طریق با نظر کارشناسانی از راهداری و حمل و نقل و پلیس راه اعمال شده است .
رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای استان قم در خصوص بازه زمانی اجرای این طرح اظهار داشت : با توجه به تنوع اقدامات مورد نیاز جهت رفع ۳۰ نقطه پرتصادف جادهای استان ، عملیات اجرایی در قالب سه طرح کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت برنامهریزی شده است .
وی اقدامات کوتاه مدت را شامل مواردی همچون رفع افتادگی شانه راه ، اصلاح شیب شیروانی ، تنقیه پلهای ابرو و دیگر موارد دانست و افزود : انجام این اقدامات که در قالب طرحهای امانی امکان اجرای آنها میسر است هم اینک نیز توسط عوامل اجرایی ادارات شهرستان در حال پیگیری هستند .
محمدپور در خصوص اقدامات میان مدت نیز اظهار داشت : تهیه و نصب تابلو و علائم ، چراغهای راهنمایی ، خط کشی ، اجرای رفلکتور و سرعتکاه و ... در زمره اقدامات میان مدتی است که اجرای آنها منوط به تهیه و خرید ملزومات است که این امر در دستور کار قرار گرفته است .
رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قم به آن دسته از اقداماتی که اجرای آنها منوط به تامین اعتبار و انجام تشریفات مناقصهای است عنوان اقدامات بلند مدت را اتلاق و توضیح داد : اقداماتی همچون بهسازی راهها ( اجرای روکش آسفالت ، درز گیری هندسی و ...) ، کوهبری و ترانشه برداری ، تعریض و اصلاح قوس ، احداث پل ، زیرگذر و... در زمره اقدامات بلند مدت است .
وی بازه زمانی ملحوظ جهت رفع نقاط پرتصادف محورهای جادهای استان را سه ساله عنوان و یادآور شد : طی برنامهریزی های انجام گرفته ، انشاءالله در هر سال ۱۰ مورد از این نقاط رفع و ایمن میشوند . با توجه به رویکرد سازمان متبوع درخصوص اجرای طرحهای عمران جادهای به صورت امانی که بهرهمندی از توان فنی پرسنل و به کارگیری ناوگان راهداری است، غالب طرحهایی که امکان اجرای آنها به صورت امانی میسر باشد هم اینک نیز درحال انجام هستند .
وی بیشترین تعداد نقاط پرتصادف (منتج از احصا کارشناسانه ۱۴ هزار کروکی تصادف به وقوع پیوسته درسطح راههای استان، طی سالهای ۹۶ الی ۹۸) را متعلق به کمربندی شهرستان قم دانست و افزود : این امر به دلیل تعدد راههای دسترسی ( ورودی و خروجیها) واقع در این کمربندی است .
محمدعلی محمدپور دومین محور پرتصادف استان را بزرگراه قم – سلفچگان عنوان کرد و افزود : آزادراه قم – تهران که از حیث تعداد تردد خودرو به عنوان سومین محور ترافیکی کشور معرف کاربران جادهای است ، از حیث میزان تصادفات منجر به تلفات انسانی طی سالهای ۹۶ الی ۹۸، به عنوان سومین محور پرتصادف استان نیز شناخته شده است .
وی در خاتمه با یادآوری این مهم که خطای انسانی در وقوع حوادث جادهای نقش اصلی را دارد از کاربران جادهای ، بخصوص رانندگان درخواست کرد نسبت به رعایت کامل مقررات رانندگی توجه وافی داشته باشند .