در حال بارگذاری ...
  • توسعه صادرات غیرنفتی با رونق صنایع دریایی کشور

    بخش خصوصی ؛ علاقمند به فعالیت در حوزه گردشگری دریایی است و در صورت حمایت دولت و ارائه تسهیلات می توان گام های بلندی در توسعه گردشگری دریایی با استفاده از توان داخلی بخش خصوصی برداشت .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نایب رییس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه توسعه صادرات غیرنفتی با رونق صنایع دریایی کشور رقم می خورد ، گفت : صنعت دریایی ؛ یکی از مهم ترین زیرساخت های توسعه صادرات و واردات از مسیر بنادر است .

    سید مصطفی موسوی در مورد ضرورت توجه به صنایع دریایی و بهره مندی از توان داخلی بخش خصوصی در حوزه تولید ، اظهار کرد : صنایع دریایی ؛ یکی از زیرساخت های اصلی و مهم در زمینه صادرات و واردات است و با توجه به لزوم توسعه صادرات غیرنفتی کشور ، بایستی جدی تر از قبل نسبت به این مسئله ورود کرد ؛ در این زمینه شاهد نگاه مثبت سازمان بنادر و دریانوردی به توسعه صنایع دریایی با تکیه بر توان داخلی هستیم .

    وی ادامه داد : در بنادر جنوبی کشور ، شرکت های کشتی سازی در حال فعالیت هستند و باید در این زمینه شاهد فعالیت جدی تر بخش خصوصی باشیم تا بتوانیم صنایع دریایی کشور را بیش از پیش توسعه دهیم .

    نایب رییس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه گردشگری دریایی یکی از مهم ترین بخش هایی است که می توان در آن شاهد فعالیت بخش خصوصی به صورت جدی بود ، گفت : بخش خصوصی ؛ علاقمند به فعالیت در حوزه گردشگری دریایی است و در صورت حمایت دولت و ارائه تسهیلات می توان گام های بلندی در توسعه گردشگری دریایی با استفاده از توان داخلی بخش خصوصی برداشت .

    موسوی با اشاره به اینکه سواحل مکران از ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه گردشگری دریایی برخوردار است ، افزود : علاوه بر این ، فعالیت در زمینه شناورهایی که شرایط نگهداری کالاهای سردخانه ای را داشته باشند از دیگر مواردی است که بخش خصوصی می تواند فعالیت موثری در آن داشته باشد ، چرا که درحال حاضر ظرفیت ها در این بخش به میزان مناسب نرسیده است و با فعالیت بخش خصوصی در حوزه صادرات منطقه ای ، می توان به نحو مطلوب تری عمل کرد .

    وی با تأکید بر اینکه جذب سرمایه بخش خصوصی در حوزه صنایع دریایی می تواند کمک شایانی به توسعه فعالیت ها در این حوزه داشته باشد ، اظهار کرد : در حوزه صنایع دریایی می توان زمینه ساز فعالیت در ساخت شناورهای سه تا ۶۰ هزار تنی بود و علاوه بر این حوزه خدمات ، تعمیر و نگهداری یکی دیگر از بخش هایی است که پتانسیل بالایی برای فعالیت بخش خصوصی دارد .

    موسوی با بیان اینکه رونق فعالیت صنایع کوچک و بزرگ در حوزه صنایع دریایی ، اشتغال آفرینی بالایی برای کشور به دنبال دارد ، گفت : در این حوزه بش از گذشته به حمایت و پشتیبانی از سوی دولت نیاز داریم .

    نایب رییس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه توان سازندگان داخلی در حوزه صنایع دریایی بالا است ، گفت : ایجاد جذابیت برای بخش خصوصی از جمله ارائه تسهیلات ، کاهش بروکراسی اداری ، لحاظ تنفس در زمینه بازپرداخت ها و تسهیل ضمانت نامه های لازم مسائل مهمی است که باید از سوی دولت و حاکمیت در راستای فعالیت هرچه بیشتر و بهتر بخش خصوصی در زمینه صنایع دریایی مدنظر قرار گیرد ، چرا که بخش خصوصی علاقمند به فعالیت در این حوزه است و مشارکت دو طرفه دولت و بخش خصوصی می تواند در نهایت به رونق صنایع دریایی و توسعه صادرات غیرنفتی کشور منجر شود .




    مطالب مرتبط

    اقتصاد ایران ظرفیت‌‌های بسیاری در بخش‌های مختلف دارد و فعالان اقتصادی از جمله بخش خصوصی و مردم ، عوامل اصلی تحقق این ظرفیت‌ها هستند و اقتصاد کشور اگر قصد دارد در مسیر رشد گام بردارد باید در حوزه واگذاری امور به بخش خصوصی بازنگری ویژه داشته باشد .

    |

    در طرح گردشگری دریایی بنادر این استان ۹ موتورلنج سنتی در بنادر بوشهر ، بوالخیر ، عامری و رستمی و ۶ شناور فلزی در بنادر بوشهر و گناوه فعالیت داشتند .

    |

    افزایش مهارت قایقران‌ها در سطح نجات غریق در صورت توفیق در عقد تفاهم نامه با فدراسیون نجات غریق و غواصی و تسهیل و سرعت بخشیدن به رسیدگی در مورد تقاضاهای مطروحه در کمیته وجوه اداره شده در بخش مسافری از جمله برنامه‌های تعریف شده است .

    |

    از ۲۴ اسفندماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین‌ماه سال جاری ، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تردد مسافری و گردشگری دریایی در بنادر شمالی و جنوبی کشور انجام و ۶۸۹ هزار خودرو بین بنادر به ویژه در غرب استان هرمزگان از جمله بنادر چارک ، پل و آفتاب با جزایر قشم و کیش جابجا شد .

    |

    برای ارتقا ایمنی گردشگری دریایی ، در مبادی ورودی مجتمع بندری امام خمینی (ره) نیز ، با برپایی ستاد استقبال از میهمانان نوروزی ، ارائه بسته‌های فرهنگی نوروزی ، بیش از ۲۸ هزار نفر طی مدت یاد شده از جاذبه‌ها و تأسیسات بندری این بندر بزرگ تجاری کشور بازدید کردند .

    |

    نظرات کاربران