در حال بارگذاری ...

توسعه صنعت دریامحور زمینه ساز پیشرفت اقتصادی کشور

اعتماد به ظرفیت‌های داخلی و گسترش دریانوردی دستور کار جدی دولت است که باعث گسترش حمل و نقل حوزه دریایی می شود و به همین دلیل باید نقش و سهم خودمان را در تمامی کشور در حوزه دریایی روزافزون کنیم و بتوانیم از آن بهره‌مند شویم .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاسیس دانشکده تخصصی دریانوردی و بندری از گام های نخست خودباوری در عرصه توسعه اقتصاد دریامحور و تکیه بر توان داخلی است ، گفت : توسعه صنعت دریامحور، زمینه‌ساز پیشرفت اقتصادی کشور است .

محمد اسلامی در مراسم امضای ۲ قرارداد تأمین و تحویل ۱۰ فروند شناور راهنمابر و تفاهم‌نامه همکاری سازمان بنادر و دانشگاه علم و صنعت ایران ، اظهار داشت : خوشحالیم که در برنامه امروز یکی دیگر از گام‌های خودباوری را برداشتیم ، ما اگر بخواهیم هدف کلانی که مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریامحور بر آن تأکید دارند را گسترش دهیم باید توسعه منابع انسانی و توسعه قلمرو کسب و کار دریایی را در این حوزه دنبال کنیم که این ظرفیت‌سازی لازم دارد .

وی با اشاره به هدف‌گذاری تشکیل دانشکده تخصصی بندری و دریانوردی ، بیان کرد :‌ تأسیس این دانشکده در دانشگاه علم و صنعت در جهت تربیت نیروی انسانی مورد نیاز مناسب است که می‌توان همه مشاغل عرصه دریا و بندر را با استفاده از یافته‌های روز تربیت کرد و نیروی انسانی را رشد داد . با توجه به شعار «ناوگان ایرانی و دریانوردان ایرانی» باید در گام اول نیروی انسانی را تربیت کرد که با تأسیس دانشکده بندری و دریانوردی این مهم محقق می‌شود .

اسلامی گفت : اعتماد به ظرفیت‌های داخلی و گسترش دریانوردی دستور کار جدی دولت است که باعث گسترش حمل و نقل حوزه دریایی می شود و به همین دلیل باید نقش و سهم خودمان را در تمامی کشور در حوزه دریایی روزافزون کنیم و بتوانیم از آن بهره‌مند شویم . باید در عرصه اقتصاد دریامحور ، شکوفا شویم و نباید به دلیل متاثر شدن از تحریم‌ها به این صنعت بی توجهی کنیم ؛ ظرفیت‌های داخلی در گذشته در حوزه سامانه دریایی چندان مناسب نبود و به ظرفیت های موجود توجه چندانی نمی‌شد ، اما در این دو دهه اخیر توانستیم از تولید داخلی و صنعتی کشور در این حوزه استفاده کنیم .

اسلامی توضیح داد : صنعت حمل ونقل دریایی در کشور همواره با بی‌میلی مواجه بوده و امروز خوشبختانه این ظرفیت فراهم شده است لذا با اعتقاد راسخ به تخصص نیروهای داخلی امیدواریم صنعت دریایی کشور را تقویت کنیم ؛ شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفت‌کش در این حوزه گام‌های خوبی برداشتند و امیدواریم این ۲ ناوگان ملی هرچه بیشتر برای ارتقای ظرفیت خود و تعمیر و نگهداری از توان داخل استفاده کنند .

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : یکی از اهداف دشمن در تحریم ظالمانه فلج کردن اقتصاد کشور است و یکی از مهم‌ترین مسائل مدنظر آنها تحریم دریانوردی و مقابله با کشتیرانی است که باید با گسترش ظرفیت سهم خود را از بازارهای جهانی ارتقا دهیم .




مطالب مرتبط

اقتصاد ایران ظرفیت‌‌های بسیاری در بخش‌های مختلف دارد و فعالان اقتصادی از جمله بخش خصوصی و مردم ، عوامل اصلی تحقق این ظرفیت‌ها هستند و اقتصاد کشور اگر قصد دارد در مسیر رشد گام بردارد باید در حوزه واگذاری امور به بخش خصوصی بازنگری ویژه داشته باشد .

|

عملیات حفاری در محورهای اصلی و تثبیت بستر آن با مصالح از جمله اقدامات مهم در مراحل اجرایی این پروژه است .

|

اقتصاد ایران باید به سمت اقتصاد دریامحور سوق یابد و بتوانیم فعالیت‌های تجاری کشور را از مسیر دریا و با استفاده از ظرفیت‌های دریایی و بندری انجام دهیم .

|

با توجه به موقعیت استراتژیک کشور ایران و دارا بودن ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور باید از فرصت دریا و سهم ۹۰ درصدی حمل و نقل دریایی در مبادلات تجاری جهان بعنوان یک نعمت و موهبت الهی به خوبی بهره برداری کنیم و نسبت به فعال سازی صنایع در بخش انرژی ، شیلاتی ، ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان سیاست های توسعه دریامحور را سندی ارزشمند در راستای استفاده حداکثری و پایدار از منابع آبی ، ...

|

نظرات کاربران