در حال بارگذاری ...

فعال بودن طرح راه‌آهن سفیددشت به شهرکرد در چهار قطعه

راه‌آهن از مهم ترین طرح‌های اقتصادی مقاومتی استان به شمار می‌رود و با توجه به ضرورت اجرای این طرح در توسعه حمل و نقل ریلی و مطالبات چندین ساله مردم تلاش ویژه‌ای برای اجرای آن به کار گرفته شده است . تاکنون۲۵۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح تأمین شده و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار باقی‌مانده ، با جدیت در حال پیگیری است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مجری طرح‌های زیربنایی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از فعال بودن طرح راه‌آهن سفیددشت به شهرکرد در چهار قطعه خبر داد و گفت : زیرسازی این طرح در مجموع ، تاکنون از ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است .

علیرضا صلواتی در جلسه اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت : برای سرعت‌بخشی به اجرای طرح ، اعتبار لازم مورد نیاز است و انتظار می‌رود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار باقی‌مانده نیز به زودی تأمین شود .

وی با اشاره به چالش‌های تعیین ایستگاه راه‌آهن در شهرکرد تصریح کرد : با وجود اینکه پیمانکار طرح مشخص شده است، اما معارضات موجود ایستگاه راه‌آهن در محل میدان قمر بنی‌هاشم (ع) شهرکرد عملیات اجرایی این طرح را با وقفه مواجه کرد . با این وجود ، محل دیگری برای احداث ایستگاه مشخص شده است که نسبت به دیگر موارد پیشنهادی از نظر اجرایی ، فنی و اقتصادی بودن توجیه‌پذیر است .

مجری طرح‌های زیربنایی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به تغییر محل ایستگاه راه‌آهن از میدان قمر بنی‌هاشم (ع) در مجاورت کمربندی شرق و شمال شهرکرد به اراضی منطقه رحمتیه ، تصریح کرد : بر اساس مطالعات کارشناسی ، این محل بهترین گزینه برای جانمایی ایستگاه است و تنها ۱۵ هکتار معارض در این منطقه وجود دارد که امید می‌رود در این خصوص به توافق مورد نظر دست پیدا کنیم . برای ساخت ایستگاه راه آهن شهرکرد ۴۴ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است .

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز به اهتمام جدی دولت بر تکمیل هرچه سریع‌تر طرح راه‌آهن سفیددشت به شهرکرد اشاره کرد و گفت : راه‌آهن از مهم ترین طرح‌های اقتصادی مقاومتی استان به شمار می‌رود و با توجه به ضرورت اجرای این طرح در توسعه حمل و نقل ریلی و مطالبات چندین ساله مردم تلاش ویژه‌ای برای اجرای آن به کار گرفته شده است . تاکنون۲۵۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح تأمین شده و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار باقی‌مانده ، با جدیت در حال پیگیری است .

وی در خصوص تغییر ایستگاه راه‌آهن شهرکرد نیز تصریح کرد : این جابه‌جایی از کیفیت کار نمی‌کاهد و هزینه‌بر نیست .

نصیری علت جابه‌جایی ایستگاه راه‌آهن شهرکرد را معارضات و مشکلات اجتماعی در محدوده میدان قمر بنی‌هاشم(ع) دانست و گفت : پیمانکار طرح مشخص شده و با قید فوریت زمین مورد نیاز در اختیار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار داده می‌شود .

عملیات اجرایی طرح راه‌آهن مبارکه - سفیددشت به شهرکرد با ۹۲ کیلومتر از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است و با تکمیل آن چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود . در مسیر این پروژه ۱۵ دستگاه تونل به‌طول پنج هزار و ۲۸۴ متر و پل‌ها و تقاطع غیر همسطح به‌طول ۲ هزار و ۴۸۵ متر در حال اجرا است .




مطالب مرتبط

ایستگاه با مساحت ۱.۰۹۷ متر مربع در زمینی به مساحت ۵.۵ هکتار احداث شده که ترمینال مسافری آن ۴۰۰ متر مربع است و در آن حدود ۵۵ هزار متر مربع محوطه سازی صورت گرفته است .

|

در مجموع با توجه به توپوگرافی خاص منطقه بهره برداری از این بزرگراه علاوه بر افزایش ایمنی ، موجب ساماندهی ترافیک در منطقه نیز می شود . تسهیل تردد ، افزایش ایمنی ، رونق اقتصادی منطقه ، اتصال منطقه عسلویه به شمال استان فارس و مرکز ایران ، کاهش میزان مصرف سوخت ، زمان و هزینه به ...

|

هم‌اکنون این پروژه پیشرفت خوبی دارد و تلاش بر آن است در زمان بندی پیش بینی شده ، تکمیل و با حضور رئیس جمهور بهره‌برداری شود . این پروژه یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است که کریدور شمال - جنوب را در شاخه میانی دریا خزر به دریای عمان و خلیج فارس متصل می‌کند .

|

برای اتمام کل محور ، بررسی لازم را انجام داده و کارهای باقیمانده را مانند اجرای ابنیه‌ها ، نقشه برداری ، معارضین ، تقاطع‌های موجود و … برای برنامه ریزی و اتمام عملیات اجرایی این محور انجام شود .

|

دولت روسیه یک شرکت برای اجرای پروژه معرفی معرفی کرده و ایران نیز برای نهایی کردن مباحث طراحی و فنی و همچنین برآورد قیمت‌ها و به توافق رسیدن دو کشور در خصوص آن‌ها ، ۶ ماه به روسیه فرصت داده است .

|

نظرات کاربران