در حال بارگذاری ...
  • تلاش‌های ایران و روسیه برای تحقق مسیر ریلی شمال - جنوب

    بدیهی است یکی از مهم ترین دلایل برای پایان احداث خط آهن رشت - آستارا ، استفاده از آن در کریدور بین المللی شمال - جنوب است که به آن توجه بسیار زیاد داریم . به رغم این که خط آهن رشت - آستارا هنوز آماده نیست در رابطه با آن اقدامات بسیار زیادی صورت گرفته است با طرف هندی موضوع نرخ و تعرفه حمل را مورد بررسی قرار داده و به توافق رساندیم و چنین اقداماتی با ایران و جمهوری اذربایجان انجام گرفته است . با شرکت دولتی راه اهن روسیه هم در این مورد توافق شده است . 

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، میخائیل پائولف معاون راه آهن سراسری روسیه و کاظم جلالی سفیرجمهوری اسلامی ایران در این کشور آخرین اقدام‌های انجام شده برای تحقق مسیر بین المللی ریلی شمال - جنوب را بررسی کردند .

    در نشستی که به همین منظور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد دو طرف مسائل مربوط به این مسیر در دو کشور و به خصوص قسمت راه آهن رشت - آستارا را مورد بررسی قرار دادند و بر رفع موانع این مسیر مهم بین المللی که برای سه کشور ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان از اهمیت اقتصادی فراوانی برخوردار است تاکید کردند . 

    کریدور حمل و نقل «شمال - جنوب» ، شمال اروپا به شرق آسیا از طریق ایران ، جمهوری آذربایجان و روسیه متصل می‌شود و هدف اولیه‌ای که برای این طرح نوشته شد ، ترانزیت سالانه پنج میلیون تن کالا از این مسیر است .

    سال ۱۳۹۸ برای تکمیل کریدور شمال - جنوب ، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین روسای جمهوری ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان امضا شد .

    در این نشست اعلام شد که تا زمان اجرای خلا ریلی که در خط آهن رشت - استارا که حدود ۱۷۰ کیلومتر است مسیر ترکیبی برای حمل کالا اجرایی شود .

    جلالی و پائولف بعد از این نشست در گفت و گویی مسائل مربوط به همکاری های حمل و نقل دو طرف بخصوص در بخش راه آهن را اعلام کردند .

    سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گفت : ارتباطات راه آهن ایران و روسیه بسیاری قوی است و دو طرف مرتبا با هم گفت و گو دارند و بر همین اساس دو طرف تلاش دارند مسیر ترانزیتی شمال جنوب را که برای دو کشور اهمیت زیادی دارد هر چه سریعتر راه اندازی شود . تلاش ها برای راه اندازی کامل ریلی این مسیر در حال انجام است و به نظر می آید تنها خلا آن مسیر رشت به آستارا است که باید تکمیل شود .

    جلالی تصریح کرد : ما امیدوار هستیم که با همکاری سه کشور ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان این کار انجام شود و بر همین اساس از طرف جمهوری آذربایجان خواسته ایم که در این خصوص اهتمام بیشتری داشته باشند . اما با ابتکاری که در حال اجراست قرار است تا قبل از تکمیل شدن مسیر راه آهن رشت - آستارا به طول ۱۷۰ کیلومتر ، این مسیر را به شکل ترکیبی راه اندازی کنیم . بر همین اساس تصمیم گرفته شد در مسیر رشت - آستارا تا زمانی راه اندازی حمل کالا به صورت جاده ای انجام شود و و دوباره از آستارا به شکل ریلی این کالاها بتواند تا مقصد نهایی حمل شوند .

    سفیر ایران در مسکو  یادآور شد : براساس توافق انجام شده در سال‌های گذشته ، جمهوری آذربایجان متعهد به فاینانس قطعه رشت - آستارا شده بود ، اما تاکنون این موضوع عملی نشده است . براساس توافق انجام شده با روسیه قرار است تا زمان تکمیل قطعه رشت - آستارا ، ترانزیت و حمل و نقل کالا به صورت ترکیبی ، از جمله استفاده از خطوط آهن موحود ، مسیر جاده‌ای و حمل و نقل دریایی انجام شود .

    سفیر جمهوری اسلامی ایران  با بیان اینکه راه اندازی ترکیبی مسیر شمال جنوب گام خیلی مهمی است ، تصریح کرد : هماهنگی ها در این خصوص در حال انجام است .

    جلالی توضیح داد که البته اولویت دیگر ما راه آهن چابهار - زاهدان است که آن هم بسیار مهم و چنانچه این مسیر اجرایی شود ظرفیت حمل و نقل کشورمان در مسیر شمال - جنوب به میزان بسیار بالایی خواهد رسید که در شکوفایی اقتصادی ایران بسیار موثر خواهند بود .

    میخائیل پائولف معاون راه آهن سراسری روسیه همچنین با یادآوری اینکه شرکت متبوع وی توسعه روابط و همکاری ها با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران را بسیار ارج می نهد ، اظهار داشت : ما روابط دیرینه با دولت ایران و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران داریم . ما این روابط را بسیار ارج می نهیم و توسعه روابط را بسیار مهم می دانیم و امروز هم (در دیدار با کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه) به توسعه این روابط پرداختیم .

    وی به گفت و گوی خود با سفیر ایران اشاره کرد و ادامه داد : امروز در مورد مسائل بسیار مهمی گفت و گو کردیم که شامل افزایش پتانسیل ترانزیتی ایران و توسعه راهگذر (کریدور) بین المللی شمال - جنوب است .

    پائولف گفت : بدیهی است یکی از مهم ترین دلایل برای پایان احداث خط آهن رشت - آستارا ، استفاده از آن در کریدور بین المللی شمال - جنوب است که به آن توجه بسیار زیاد داریم . به رغم این که خط آهن رشت - آستارا هنوز آماده نیست در رابطه با آن اقدامات بسیار زیادی صورت گرفته است با طرف هندی موضوع نرخ و تعرفه حمل را مورد بررسی قرار داده و به توافق رساندیم و چنین اقداماتی با ایران و جمهوری اذربایجان انجام گرفته است . با شرکت دولتی راه اهن روسیه هم در این مورد توافق شده است . 

    وی یادآور شد که اکنون برای ارائه خدمات جامع حمل و نقلی چه در عرصه خط آهن و چه جاده ای خودرویی تا ایستگاه آستارا آماده ایم . 

    مقام روس گفت : این امر امکان می دهد از پتانسیل راهگذر شمال - جنوب برای جذب محموله ها استفاده شود . البته نیاز به حل مساله نرخ حمل محموله ها وجود دارد . در مورد خط آهن از طرف ما همه مسائل برطرف شده است و فقط شرایط برای حمل و نقل با کامیون از ایران مانده است که با مشارکت سفیر ایران در روسیه و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، این مساله حل خواهد شد . 

    کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب ایران ارتباط کشورهای اروپایی ، آسیای میانه ، روسیه و منطقه قفقاز را با خلیج فارس و هندوستان فراهم می کند و گفته می شود با تحقق آن سالانه امکان نقل و انتقال ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون مسافر فراهم می شود و با تحکیم روابط تجاری ایران با کشورهای بهره مند از این مسیر ریلی ، میزان اثرگذاری ایران در ثبات اقتصادی و سیاسی منطقه نیز ارتقا خواهد یافت .

    کارشناسان امر اعلام کرده اند که اکنون حرکت کشتی های تجاری از هندوستان به آسیای میانه از مسیر مومبای - کانال سوئز - مسکو به طول ۱۶ هزار و ۱۲۹ کیلومتر ۴۰ روز طول می کشد اما بعد از تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب فقط ۱۴ روز زمان می برد و هزینه های حمل و نقل نیز به اندازه قابل توجهی کاهش می یابد .




    مطالب مرتبط

    توزیع رایگان محمولات خرده بار ریلی در شهر تهران از میلاد حضرت علی (ع) تا مبعث پیامبر اکرم(ص)

    توزیع رایگان محمولات خرده بار ریلی در شهر تهران از میلاد حضرت علی (ع) تا مبعث پیامبر اکرم(ص)

    شرکت پیشتاز راه و شهر در فاصله عید میلاد امیرالمومنین علی (ع) تا مبعث پیامبر اکرم (ص) ، خرده بارهایی که از سراسر کشور توسط راه آهن ، به مقصد تهران ارسال شده است را در شهر تهران به صورت رایگان به گیرنده تحویل خواهد داد .

    |

    بلیت قطار برای نوروز ۱۴۰۰ گران نمی‌شود

    بلیت قطار برای نوروز ۱۴۰۰ گران نمی‌شود

    هیچ افزایشی در قیمت‌های بلیت قطار در ایام نوروز نداریم . ۹۵ درصد قاطارهای ما چهار ستاره و سه ستاره باکیفیت هستند و فقط ۵ درصد قطارهای ما پنج ستاره هستند که نرخ قطارهای پنج‌ستاره براساس مصوبه شورای عالی ترابری آزاد و طبق عرضه و تقاضا است .

    |

    ایجاد منافع اجتماعی ، اثرگذاری پنهان صنعت حمل و نقل ریلی است

    ایجاد منافع اجتماعی ، اثرگذاری پنهان صنعت حمل و نقل ریلی است

    توسعه راه آهن علاوه بر این که درآمد مستقیم برای راه آهن دارد ، به دلیل کاهش تلفات جاده ای ، آلایندگی کمتر زیست محیطی ، استهلاک کمتر جاده و کاهش مصرف سوخت ، منافع اجتماعی زیادی دارد و موجب کسب درآمد غیر مستقیم ، توسعه و آبادانی و ارزش افزوده برای کشور می شود و این نشان دهنده ...

    |

    نظرات کاربران