در حال بارگذاری ...

خط ترانزیتی ایران به عراق و سوریه‌ وصل می‌شود

همکاری‌های حمل‌ونقل سه‌جانبه ایران ، عراق و سوریه را ما بنیان‌گذاری کردیم و مذاکراتی در سطح وزرا و معاونین وزیر تشکیل دادیم که اولین اجلاس آن سال گذشته در تهران بود .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت مبادلات اقتصادی با کشورهای محور مقاومت گفت : مذاکرات برای انجام ترانزیت از خاک عراق و اتصال ایران به خطوط ریلی این کشور به مراحل خوبی رسیده و در حال پیگیری است .

محمد اسلامی بیان کرد : یکی از اهداف ایالات‌متحده و هم‌پیمانان و گروه‌های وابسته به آن‌ها در طول جنگ‌هایی که در منطقه ایجاد کردند علاوه بر ایجاد ناامنی ، نابودی زیرساخت‌های اقتصادی کشورها با برنامه‌ریزی دقیق بود تا امکان همکاری و تبادلات اقتصادی بین آن‌ها را از بین ببرند ، از جمله آن‌ها زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی است‌ از طرفی برای حمل‌ونقل دریایی هم تا جای ممکن ایجاد مزاحمت می‌کنند .

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تصویب قانون ترانزیت در مجلس عراق ، چه اقداماتی برای اجرایی شدن و استفاده ایران از این ظرفیت انجام‌شده است ، ‌گفت : با توجه به بی‌ثبات شدن دولت‌ها در عراق برای انجام این کار با مشکل مواجه شدیم . آخرین مذاکره ما با هیئت عراقی اخیراً در کمیسیون مشترک انجام شد ، در این جلسه گفت‌وگوهای خوبی انجام و مقرر شد که ظرف دو ماه آینده مذاکرات وارد جزئیات شود و به تفاهم‌نامه برسیم که از قبال آن حمل‌ونقل یکسره برای دو کشور بتواند به‌صورت مساوی اتفاق بیفتد .

اسلامی اظهار کرد : عراقی‌ها بیان می‌کردند که تجارت ایران یک‌طرفه است و منافعی برای عراق ندارد ، در پاسخ ما بیان کردیم که به دنبال متوازن کردن تراز تجاری هستیم و به‌صورت مساوی جابجایی ماشین‌ها اتفاق بیفتد و این موضع ما موجب تحرک مذاکرات شد ، جمع‌بندی ما این است که این مذاکرات خواهد توانست این مشکل را حل کند و بحث ترانزیت برقرار شود .

همکاری‌های حمل‌ونقل سه‌جانبه ایران ، عراق و سوریه را بنیان‌گذاری کردیم

وی در پاسخ به این سؤال که دو کشور سوریه و عراق توافق‌هایی باهم برای اتصال خطوط ریلی به یکدیگر انجام داده‌اند اما ما همچنان پس از سال‌ها ، ۳۵ کیلومتر راه‌‌آهن شلمچه به بصره متصل نشده است ، چه برنامه‌ای برای تحقق آن وجود دارد ، اظهار داشت : همکاری‌های حمل‌ونقل سه‌جانبه ایران ، عراق و سوریه را ما بنیان‌گذاری کردیم و مذاکراتی در سطح وزرا و معاونین وزیر تشکیل دادیم که اولین اجلاس آن سال گذشته در تهران بود .

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد : تفاهمات کلی انجام شده که این خطوط ریلی متصل شود ، برای بخش ایران بحث اتصال شلمچه به بصره تابه‌حال مشکل اساسی آن در حوزه سیاسی بوده که محقق نشده است.

اسلامی افزود : در سفر اخیری که وزیر خارجه ایران داشتند گام بزرگی برداشته شد ، در طی سال‌های گذشته ریاست‌جمهوری شخصاً حداقل ۱۵ بار این موضوع را از رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق پیگیری کردند و در آخرین دیدار با آقای الکاظمی برای این موضوع تفاهم شد و ایشان یک نماینده ویژه برای این کار تعیین کردند و در ادامه‌ آن آخرین اتفاق ، سفر آقای ظریف بود که مذاکرات نهایی را انجام دادند .

وی بیان کرد : چند دور مذاکرات انجام شد و آخرین آن هفته گذشته اتفاق افتاد که منطقه شلمچه مورد بازدید عراقی‌ها قرار گرفت و مقرر شد که اصلاحاتی در آرایش و امکانات مرزی ما صورت گیرد . این موضوعی بود که مانع اصلی اجرای پروژه بود و تقریباً حل‌وفصل ‌و مقرر شد پس از انجام اصلاحات توسط ما ، هیئت نهایی حضور پیدا کند و پس از تائید آن‌ها زمین تحویل پیمانکار شود ، قرارداد با پیمانکار منعقدشده و منتظر تحویل زمین است .

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که در زمینه حضور شرکت‌های ایرانی برای انجام پروژه‌های بازسازی در سوریه و عراق چه اقداماتی انجام‌شده است ، گفت : مذاکرات و صحبت‌های زیادی برای حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های این کشورها وجود دارد اما مشکل اصلی برای انجام پروژه‌ها تأمین مالی ، تضامین و روابط بانکی بین کشورها است .

اسلامی گفت : برای این موضوع مذاکرات مفصلی انجام‌شده و امیدواریم که بانک مرکزی سریع‌تر توافقات خود با آن‌ها را نهایی کند و همکاری‌های بانکی و مبادله پول صورت گیرد . تعدادی از شرکت‌های ما تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کردند و به‌محض اینکه مسئله بانکی حل شود ، کارهای اجرایی را شروع خواهند کرد . متأسفانه مذاکرات بانکی و تعاملات پولی خیلی زمان‌بر است ، امیدواریم که دوستان مسئول در این زمینه تحرک بیش‌تری از خودشان نشان دهند و حرکتی اتفاق بیفتد .

اسلامی‌ گفت: ایالات‌متحده آمریکا به‌هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آید و برنمی‌تابد که ما کشورمان را در راستای منافع ملی خود اداره کنیم، راه پیشرفت ما این است که جغرافیای اقتصادی کشور را در همه محورهای مختلف گسترش دهیم . ظرفیت اقتصادی ایران خیلی فراتر از ظرفیت جغرافیایی کشور است ، لازم است با افزایش تعاملات دو و چندجانبه ، زیرساخت‌های این کار را مستحکم کنیم‌ و یکی از این فرصت‌های خوب کشورهای محور مقاومت هستند .




مطالب مرتبط

توافقات انجام شده در نشست‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان طی یک سال گذشته ، منجر به افزایش دادوستد دو کشور شده ؛ به گونه‌ای که کشور پاکستان با سهم ۴.۲ درصدی از کل صادرات کشور ، جایگاه ششم مقاصد صادراتی ایران را به خود اختصاص داده و این در حالی است که در ...

|

تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که هم توسعه پارکینگ‌ها و هم مناسب‌سازی معابر تردد باید مورد توجه قرار گیرد . مشکلات برخی رانندگان ایرانی در خصوص لزوم اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به کشور پاکستان از جمله دغدغه‌هایی بود ...

|

توسعه پایانه‌های مرزی میان دو کشور از لحاظ ساختاری و حمل مستقیم بار ، از موضوعاتی بود که میان مقامات دو کشور مطرح شد . برقراری پرواز مستقیم میان تهران و اسلام آباد و افزایش پروازها میان تهران - لاهور یا مشهد - لاهور از دیگر موضوعات همکاری ایران و پاکستان بود .

|

پیگیری توسعه ناوگان ، کنترل سرعت و رفتارهای شبکه حمل‌ونقل عمومی کشور با استفاده از سامانه‌های هوشمند مثل سامانه سپهتن که باید در آینده توسعه بیشتری یابد ، به صورت توامان می‌تواند به سفر ایمن در جاده‌ها منجر شود .

|

طرح جامع ترانزیتی حدود دو دهه بین دو کشور در حال بحث و بررسی است و مقرر شد این موضوع نیز در دستور کار قرار گیرد و در سفر رئیس‌جمهور به عراق به مراحل نهایی برسد .

|

نظرات کاربران