در حال بارگذاری ...

انجام TRA آتش نشانی فرودگاهی برای اولین بار در خاورمیانه

در یک سال اخیر در حوزه آموزش به دلیل محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا و ماهیت آموزش های تخصصی و عملیاتی این اداره کل ، امکان برگزاری بسیاری از دوره ها وجود نداشت، بنابراین ضمن برگزاری محدود برخی دوره های تئوری ، تلاش ها در دو بخش شامل تمرین های فصلی و آماده سازی زیرساخت ها متمرکز شد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما گفت : برای آنالیز منابع و وظایف (TRA) بر اساس مستندات مربوطه برنامه ریزی کرده و هماهنگی های لازم برای اجرای اولین آنالیز در فرودگاه کرمان انجام شده است .

حمید حاجی بیگی ضمن اعلام این خبر با اشاره به نسخه جدید سند ۹۱۳۷ ایکائو عنوان کرد : ایکائو روشی برای تعیین تعداد افراد مورد نیاز در هر تیم عملیاتی آتش نشانی و نجات هواپیما تعریف کرده و بر این اساس اداره کل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما با توجه به تعدد فرودگاه های کشور و شرایط متفاوت آنها اجرای این تجزیه و تحلیل را در اولویت دارد . پس از جلسه های متعدد آنالیز منابع و وظایف (TRA) بر اساس مستندات مربوط انجام و برای نخستین بار در سطح منطقه در فرودگاه کرمان روی یک هواپیمای A300 پیاده شده است .

وی همچنین با تاکید بر استفاده از ظرفیت آموزش های مجازی و اجرای برنامه تربیت اساتید در دوران محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت : در یک سال اخیر در حوزه آموزش به دلیل محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا و ماهیت آموزش های تخصصی و عملیاتی این اداره کل ، امکان برگزاری بسیاری از دوره ها وجود نداشت ، بنابراین ضمن برگزاری محدود برخی دوره های تئوری ، تلاش ها در دو بخش شامل تمرین های فصلی و آماده سازی زیرساخت ها متمرکز شد .

حاجی بیگی افزود : در برنامه تمرین های فصلی، آموزش و تمرین از طریق ارسال فیلم و متن آموزشی به وسیله لوح فشرده و برگزاری تمرین بر اساس آن و در نهایت آزمون ، ارزیابی و تشریح آن با حضور استادان مربوط از طریق گروه های مجازی انجام می شود . در این بخش سه مجموعه تهیه و برای تمام فرودگاه ها ارسال شد و یک مجموعه نیز آماده ارسال است . همچنین تمرین ، آزمون ، ارزیابی ، تشریح و مستندسازی مجموعه های ارسالی در فرودگاه ها انجام شده و نتایج آن از سوی فرودگاه ها ارزیابی و در صورت نیاز با فرودگاه ها به تبادل نظر پرداخته می شود .

وی گفت : همچنین در بخش آماده سازی زیرساخت ها (تربیت استاد و بازبینی و به روزرسانی سرفصل ها و محتوای آموزشی) بر مبنای یک فرآیند تعریف شده و اعلام فراخوان ، برای شناسایی و تربیت استاد اقدام شده ، سرفصل های آموزشی موجود نیز با منابع معتبر و بروز مطابقت داده شده و اکنون در حال اطلاع رسانی به استادان هستیم تا محتوای آموزشی را به روز رسانی کنند . از طرف دیگر سرفصل ها و محتواهایی که وجود نداشته به استادان جدید اطلاع رسانی شده تا در خصوص تولید محتوا اقدام کنند .

مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما همچنین با اشاره به تنظیم برنامه جامع دستورالعمل ها با نیازسنجی دستورالعمل های موردنیاز این اداره کل عنوان کرد : در این راستا دستورالعمل های مورد نیاز اداره کل در قالب چهار نظامنامه نیازسنجی شده به گونه ای که از یک طرف نیازهای عملیاتی را پاسخگو باشد و از طرف دیگر الزامات قانونی بویژه قوانین سازمان هواپیمایی کشوری  Part-ADR را پوشش دهد .

وی با اشاره به تدوین دستورالعمل ایمنی اماکن با توجه به ابلاغ وظایف آن به اداره کل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما توضیح داد: با توجه به واگذاری مسوولیت نظارت بر سیستم های اعلام و اطفای حریق در اماکن فرودگاهی به این اداره کل، کارگروه ایمنی اماکن تشکیل و ضمن برگزاری جلسه های کارشناسی متعدد با سایر حوزه های مرتبط با این موضوع، تهیه دستورالعمل ها و سرفصل های آموزشی مربوط به این حوزه در دستور کار آن قرار گرفته است . تهیه دستورالعمل در مراحل پایانی قرار دارد و یک برنامه آموزشی اختصاصی برای پاسخگویی به نیاز همکاران در این بخش تهیه شده که تا پایان سال جاری و همزمان با ابلاغ دستورالعمل اجرا خواهد شد .

حاجی بیگی همچنین گفت : دستورالعمل صلاحیت شغلی اداره کل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما در انطباق با قوانین  Part-ADR تهیه و پس از تایید و تصویب در شرکت ، برای تایید نهایی به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شده است . همچنین با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری ، گواهینامه صلاحیت شغلی کارکنانی که مراحل آزمون را در سازمان انجام داده بودند نیز صادر شد . اولین نسخه از دستورالعمل استاندارد عملیات آتش نشانی و نجات در مواجهه با حوادث و سوانح ، تهیه و به فرودگاه ها ابلاغ شده است . این دستورالعمل به تبیین اقدامات لازم در مواجهه با ۹ سانحه اصلی هواپیمایی می پردازد و عملکرد آتش نشانان و نجاتگران فرودگاهی را شفاف و منطبق با استانداردهای بین المللی می کند .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل فرودگاه های استان سیستان و بلوچستان از اتمام پروژه بهسازی آشیانه ایستگاه آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیمای فرودگاه ...

|

در سند مذکور حق بهره برداری از آزادی پنجم و هفتم در حوزه حمل و نقل بار برای دو طرف ایرانی و عمانی مورد توافق قرار گرفت .

|

‌در برخی از مقاطع سال که تقاضا افزایش زیادی دارد ، ‌به دلیل رشد تعداد مسافران و افزایش تردد فرودگاهی ، این خدمات ارتقا می‌یابد ، بنابراین نیاز است که تمهیداتی در این زمینه داشته باشیم .

|

عملیات نصب این دستگاه توسط کارشناسان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران انجام می گردد .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در روز شنبه هفتم بهمن ماه با صدور اطلاعیه‌های پروازی نسبت به وضعیت پروازها در برخی از ...

|

نظرات کاربران