کاهش ۷۳ درصدی مسافران بین المللی فرودگاه های ایران در سال ۲۰۲۰
در دنیا همواره موضوعات زمان انتظار و صف های طولانی و کارایی و نوع برخورد کارکنان فرودگاه موجب شده که پذیرش مسافر ، سیستم های امنیت و کنترل گذرنامه ، سوار شدن به هواپیما و تحویل چمدان ها به عنوان بحرانی ترین و مهمترین بخش های فرودگاه از منظر رضایت مشتری تلقی شوند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از کاهش ۷۳ درصدی تعداد مسافران بین المللی کشور تا ماه نوامبر ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ به دلیل بحران کرونا خبر داد .
سیاوش امیرمکری با اعلام این خبر عنوان کرد : سال ۲۰۲۰ جهان کاهش ۵۹ تا ۶۰ درصدی مسافرت های هوایی را تجربه کرد ، به گونه ای که طی سال ۲۰۲۰ میزان کاهش درآمدهای فرودگاهی ۱۱۲ میلیارد دلار بود و همچنین تعداد مسافران داخلی و بین المللی ۶۰ درصد کاهش یافتند .
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه سال ۲۰۲۰ در فرودگاه های خاورمیانه ۱۱۶ میلیون مسافر بین المللی و نیز ۲۱ میلیارد دلار درآمد حاصل از مسافران بین المللی کاهش یافت ، گفت : سال ۲۰۲۰ تعداد مسافران داخلی فرودگاه های خاورمیانه ۲۳ میلیون و درآمد حاصل از آنها دو میلیارد دلار کاهش یافت .
وی با اشاره به اینکه سال ۲۰۲۰ شاهد کاهش ۷۳ درصدی مسافران بین المللی و نیز کاهش ۴۶ درصدی کل تعداد مسافران هوایی ایران بودیم ، افزود : ایران با حدود ۵۲ درصد و ۶۹ میلیون دلار کاهش درآمد پروازهای عبوری و خدمات ناوبری هوایی نسبت به سال ۲۰۱۹ رتبه ۳۰ را از منظر ضرر و زیان در دنیا داراست .
امیرمکری همچنین تاکید کرد : بر اساس گزارش ACI ، رضایت مشتری در فرودگاه ها طی سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سه ماه اول سال ۲۰۱۹ در آسیا و اقیانوسیه به طور عمده در فرودگاه های بزرگ کاهش یافته که این امر می تواند بازتاب نگرانی فزاینده در مورد ایمنی و سلامت سفر را همراه داشته باشد .
به گفته وی در دنیا همواره موضوعات زمان انتظار و صف های طولانی و کارایی و نوع برخورد کارکنان فرودگاه موجب شده که پذیرش مسافر ، سیستم های امنیت و کنترل گذرنامه ، سوار شدن به هواپیما و تحویل چمدان ها به عنوان بحرانی ترین و مهمترین بخش های فرودگاه از منظر رضایت مشتری تلقی شوند .