در حال بارگذاری ...

افزایش فرصت همکاری ایران و عراق از طریق تامین و گسترش زیرساخت‌های حمل و نقل

با فرصت‌های تجاری که در ایران وجود دارد و زمینه‌هایی که برای تجار و فعالان اقتصادی کشور عراق در ایران فراهم شده امید است تا فرصت همکاری دو کشور از طریق تامین و گسترش زیرساخت‌های حمل و نقلی افرایش یابد و ایران و عراق بتوانند راه‌های دسترسی به آسیای میانه و چین را به دست آورند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی در جریان دیدار با علاء الجبوری وزیر تجارت عراق ضمن تاکید بر گسترش همکاری‌های تجاری دو کشور، گفت: روابط بین دو کشور ایران و عراق روابط بسیار ضروری و راهبردی است و دوملت به لحاظ پیوند فرهنگی و عقیدتی که با هم دارند و تفاهماتی که پیش‌تر بین رهبران دو کشور انجام شده است باید روابط خود را در همه ابعاد، گسترش دهند .

محمد اسلامی افزود : در سایه گسترش روابط بین دو کشور ایران و عراق، باید فعالان و تجار دو کشور بتوانند فعالیت‌های تجاری خود را گسترش داده و از فرصت‌های همکاری ایجاد شده بهره‌مندی لازم را ببرند .

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه تعاملات متنوعی در مذاکرات دو کشور انجام گرفته است که آن تفاهمات در آینده نزدیک موجب تحرکات فراوانی در همکاری‌های آتی خواهد شد ، خاطرنشان کرد : با فرصت‌های تجاری که در ایران وجود دارد و زمینه‌هایی که برای تجار و فعالان اقتصادی کشور عراق در ایران فراهم  شده امید است تا فرصت همکاری دو کشور از طریق تامین و گسترش زیرساخت‌های حمل و نقلی افرایش یابد و ایران و عراق بتوانند راه‌های دسترسی به آسیای میانه و چین را به دست آورند .

اسلامی بر گسترش و تکمیل راه‌های مواصلاتی دو کشور از طریق ریل و جاده و رفع موانع همکاری در این مسیرها تاکید کرد و گفت : باید ترانزیت بین دو کشور فعال شود .

وی یادآور شد : در خصوص حمل و نقل جاده‌ای و تسهیل در این حوزه مذاکراتی انجام شده تا کامیون‌های ایرانی بتوانند در هر دو کشور تردد کنند . همچنین تاکید شد تا پروازهایی که در خاک عراق از مقصد ایران بلند می‌شود مانعی نداشته باشند که مقامات عراق پیش‌تر تاکید کردند که در این خصوص ، مشکلی وجود ندارد . مقدمات آغاز و تکمیل مسیر راه آهن شلمچه- بصره در مذاکرات متعدد بررسی شده است و مقدمات برای شروع عملیات اجرایی این خط آهن مهم بین دو کشور فراهم است .

وی از همتای عراقی خود خواست تا برای تکمیل این خط مهم توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل مقدمات را فراهم کند و زمینی را در اختیار شرکت ساخت در خاک عراق قرار دهند تا بتوانند تجهیز کارگاه را برای انجام عملیات اجرایی در احداث پل‌ها و سایر زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی در این خط فراهم کنند .




مطالب مرتبط

این یک فرصت استثنایی است که در اختیار بخش حمل‌ونقل عمومی برون شهری قرار گرفته که برای بهره‌مندی این بخش از فرصت پیش رو موانع از سوی وزیر راه و شهرسازی برطرف شده است و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهایت همکاری را به عمل می‌آورد .

|

توافقات انجام شده در نشست‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان طی یک سال گذشته ، منجر به افزایش دادوستد دو کشور شده ؛ به گونه‌ای که کشور پاکستان با سهم ۴.۲ درصدی از کل صادرات کشور ، جایگاه ششم مقاصد صادراتی ایران را به خود اختصاص داده و این در حالی است که در ...

|

تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که هم توسعه پارکینگ‌ها و هم مناسب‌سازی معابر تردد باید مورد توجه قرار گیرد . مشکلات برخی رانندگان ایرانی در خصوص لزوم اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به کشور پاکستان از جمله دغدغه‌هایی بود ...

|

توسعه پایانه‌های مرزی میان دو کشور از لحاظ ساختاری و حمل مستقیم بار ، از موضوعاتی بود که میان مقامات دو کشور مطرح شد . برقراری پرواز مستقیم میان تهران و اسلام آباد و افزایش پروازها میان تهران - لاهور یا مشهد - لاهور از دیگر موضوعات همکاری ایران و پاکستان بود .

|

پیگیری توسعه ناوگان ، کنترل سرعت و رفتارهای شبکه حمل‌ونقل عمومی کشور با استفاده از سامانه‌های هوشمند مثل سامانه سپهتن که باید در آینده توسعه بیشتری یابد ، به صورت توامان می‌تواند به سفر ایمن در جاده‌ها منجر شود .

|

نظرات کاربران