در حال بارگذاری ...

درآمد ۱۴۲.۹ میلیارد تومانی راه آهن منطقه آذربایجان از حمل و نقل بین‌المللی

راه آهن آذربایجان در مجموع یکهزار و ۱۱۱ کیلومتر طول دارد که با لحاظ شیب ۲۸ در هزار فراز و نشیب ها و نیز خطوط سنگین و کوهستانی آن ، طول این خط معادل ۲هزار و ۵۰۰ کیلومتر در مناطق مسطح است . راه آهن آذربایجان ۲۹۵ کیلومتر خط فرعی و صنعتی دارد و دارای ۳۲ ایستگاه است که بعضی از آنها به شکل فرماندهی مدیریت می شوند و برخی دیگر تحت فرمان هستند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیرکل راه آهن آذربایجان اعلام کرد : امسال ۵۲۷ هزار تن حمل و نقل بین المللی توسط خط آهن این منطقه انجام شد که درآمد عملیاتی ما از این محل با رشد ۳۵۶ درصدی نسبت به سال قبل به ۱۴۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسید .

محمدرضا قربانی افزود : امسال یک میلیون و ۲۲۵هزار تن بارگیری در راه آهن منطقه آذربایجان انجام شد که نسبت به پارسال ۲۲ درصد افزایش نشان می دهد ؛ از این میزان ۱۸۳ هزار تن کالای وارداتی بود که نسبت به سال گذشته ۱۷۰ درصد رشد دارد ، ضمن اینکه بخش عمده وارات از سمت ترکیه و مرز رازی انجام شده است . میزان صادرات کالایی توسط راه آهن منطقه آذربایجان در سال جاری ۷۶ هزار تن بود که در مقایسه با پارسال ۳۹ درصد افزایش دارد ؛ میزان بار ترانزیت شده توسط این منطقه راه آهن در سال جاری نیز ۱۷۰ هزار تن بود که نسبت به سال قبل ۶۹ هزار تن افزایش نشان می دهد .

وی اضافه کرد : در بخش مسافری به دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی شرایط کرونایی ، تعدادی از قطارهای خط آهن آذربایجان حذف شده و قطارها در مسیرهای فعال تهران و مشهد نیز با یک دوم ظرفیت فعالیت می کنند و به دنبال افزایش مسافر نیستیم .

مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان از بارگیری سنگ آهن از جلفا به زرند کرمان ، گوگرد از تبریز به بندرعباس ، کنسانتره مس از سهلان به بندرعباس و صادرات میلگرد ، کود شیمیایی و انواع سنگ ، مواد معدنی و پتروشیمی به ترکیه ، به عنوان فعالیت های جدید راه آهن منطقه آذربایجان در بخش جذب بار در سال جاری نام برد . راه آهن آذربایجان سالانه تنها ۲۲ درصد از سه میلیون و ۹۰۰ هزار تن بار ریل پسند در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را حمل می کند و بقیه توسط ناوگان حمل و نقل جاده ای جابجا می شود و نیاز به افزایش این مقدار است .

احیای حمل و نقل بین المللی از راه آهن جلفا

مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان گفت : راه آهن آذربایجان به دلیل حمل و نقل ریلی از ایستگاه جلفا ، تا اوایل دهه ۱۳۷۰ شمسی ، جایگاه بی بدیلی در راه آهن کشور داشت ؛ در آن زمان به دلیل اینکه راه آهن بندر عباس هنوز افتتاح نشده بود و ما از طریق جلفا به بازار کشورهای مشتر المنافع دسترسی داشتیم ، ایستگاه جلفا در بخش حمل و نقل ریلی بین المللی ، جایگاه ممتازی داشت . اما به دلیل فروپاشی شوروی سابق و وقوع جنگ قره باغ در آن زمان ، ایستگاه جلفا اهمیت خود را از دست داد و اکنون سال هاست که استفاده شایسته ای از آن نمی شود .

وی اضافه کرد : با توجه به تحولات اخیر ناشی از آزادسازی مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان از دست ارمنستان ، امیدواریم حمل و نقل بین المللی از ایستگاه جلفا از سر گرفته شود . ما هم در حال ارزیابی امکانات راه آهن آذربایجان در ایستگاه جلفا هستیم و تاکنون بازدیدهایی نیز برای این منظور انجام شده است ؛ ما به دنبال آغاز تدریجی حمل و نقل بین المللی از راه آهن جلفا هستیم و جمهوری آذربایجان نیز برای همکاری با ما اعلام آمادگی کرده است .

قربانی گفت : مدیر عامل راه آهن کشورمان نیز به ما دستور اکید داده است که اقدامات اولیه را برای احیای راه آهن جلفا آغاز کنیم تا اگر باری باشد ، برای صادرات یا واردات آن مشکل نداشته باشیم؛ البته ایستگاه راه آهن جلفا انبارهای بزرگی دارد و در توسعه این ایستگاه با هیچ مشکلی مواجه نیستیم . امیدوارم با ورود بار از سمت جمهوری آذربایجان ، فعالیت ایستگاه راه آهن جلفا رونق پیدا کند و این ایستگاه قدیمی و معظم به روزهای اوج خود باز گردد .

ضرورت ایجاد بندر خشک در ایستگاه رازی

مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان ادامه داد : تنها راه اتصال مرزهای ما به راه آهن ترکیه و اروپا ، ایستگاه رازی شهرستان خوی است که از سال های قبل دارای فعالیت خوبی بوده ، اما زیرساخت های مناسب ندارد؛ ما با پروتکلی که با اداره پنجم راه آهن مالاتیا داشته ایم ، به دنبال این هستیم که میزان حمل و نقل بار از ایستگاه رازی به ترکیه و بالعکس را تا یک میلیون تن در سال افزایش دهیم . بر این اساس هم ما و هم ترکیه به دنبال توسعه ایستگاه رازی هستیم؛ اگر ما ایستگاه رازی را توسعه دهیم ، صادرات بار ریلی به ترکیه و و واردات از آن ، افزایش چشمگیری پیدا می کند و ناگزیر از آن هستیم .

وی اضافه کرد : کار کارشناسی برای این منظور در سمت ما آغاز و نقشه های آن در دست تهیه است و به دنبال تخصیص و جذب اعتبار برای این منظور هستیم ؛ بهترین راه برای این منظور ، ایجاد بندر خشک در ایستگاه رازی است ، چون با توجه به موقعیت جغرافیایی رازی و کوهستانی بودن منطقه ، اجرای طرح توسعه آن به راحتی میسر نیست . همکاران من در حال مطالعه برای ایجاد خطوطی در نزدیکی ایستگاه رازی جهت ایجاد بندر خشک در این منطقه مهم و راهبردی هستند که البته بسیار زمان بر خواهد بود ، اما پس از تحقق بسیار سودآور خواهد بود .

تخلیه و بارگیری در ۹ ایستگاه راه آهن منطقه آذربایجان

مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان گفت : راه آهن آذربایجان در مجموع یکهزار و ۱۱۱ کیلومتر طول دارد که با لحاظ شیب ۲۸ در هزار فراز و نشیب ها و نیز خطوط سنگین و کوهستانی آن ، طول این خط معادل ۲هزار و ۵۰۰ کیلومتر در مناطق مسطح است . راه آهن آذربایجان ۲۹۵ کیلومتر خط فرعی و صنعتی دارد و دارای ۳۲ ایستگاه است که بعضی از آنها به شکل فرماندهی مدیریت می شوند و برخی دیگر  تحت فرمان هستند .

وی با بیان اینکه معمولا در تعداد اندکی از ۲۱ منطقه راه آهن کشورمان عملیات تخلیه و بارگیری انجام می شود ، گفت : اما بسیاری از ایستگاه های خط آهن آذربایجان از قبیل تبریز ، سهلان ، رازی ، جلفا ، سلماس ، مراغه ، مهاباد ، نقده و صوفیان ، عملیات تخلیه و بارگیری انجام می دهند . این باعث شده که ما در راه آهن آذربایجان شاهد ۲۵ گونه تنوع حمل و نقل کالایی باشیم که در راه آهن گشور تقریبا بی نظیر است .




مطالب مرتبط

با توجه به اینکه این مسیر یکی از پر ترددترین بلاک‌های اداره کل راه‌آهن منطقه آذربایجان است با تلاش‌های بی‌وقفه همکاران از زمان آغاز عملیات بازسازی تاکنون ۱۰ کیلومتر از این پروژه تکمیل شده است .

|

نظرات کاربران