در حال بارگذاری ...
  • درآمد ۱۴۲.۹ میلیارد تومانی راه آهن منطقه آذربایجان از حمل و نقل بین‌المللی

    راه آهن آذربایجان در مجموع یکهزار و ۱۱۱ کیلومتر طول دارد که با لحاظ شیب ۲۸ در هزار فراز و نشیب ها و نیز خطوط سنگین و کوهستانی آن ، طول این خط معادل ۲هزار و ۵۰۰ کیلومتر در مناطق مسطح است . راه آهن آذربایجان ۲۹۵ کیلومتر خط فرعی و صنعتی دارد و دارای ۳۲ ایستگاه است که بعضی از آنها به شکل فرماندهی مدیریت می شوند و برخی دیگر تحت فرمان هستند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیرکل راه آهن آذربایجان اعلام کرد : امسال ۵۲۷ هزار تن حمل و نقل بین المللی توسط خط آهن این منطقه انجام شد که درآمد عملیاتی ما از این محل با رشد ۳۵۶ درصدی نسبت به سال قبل به ۱۴۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسید .

    محمدرضا قربانی افزود : امسال یک میلیون و ۲۲۵هزار تن بارگیری در راه آهن منطقه آذربایجان انجام شد که نسبت به پارسال ۲۲ درصد افزایش نشان می دهد ؛ از این میزان ۱۸۳ هزار تن کالای وارداتی بود که نسبت به سال گذشته ۱۷۰ درصد رشد دارد ، ضمن اینکه بخش عمده وارات از سمت ترکیه و مرز رازی انجام شده است . میزان صادرات کالایی توسط راه آهن منطقه آذربایجان در سال جاری ۷۶ هزار تن بود که در مقایسه با پارسال ۳۹ درصد افزایش دارد ؛ میزان بار ترانزیت شده توسط این منطقه راه آهن در سال جاری نیز ۱۷۰ هزار تن بود که نسبت به سال قبل ۶۹ هزار تن افزایش نشان می دهد .

    وی اضافه کرد : در بخش مسافری به دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی شرایط کرونایی ، تعدادی از قطارهای خط آهن آذربایجان حذف شده و قطارها در مسیرهای فعال تهران و مشهد نیز با یک دوم ظرفیت فعالیت می کنند و به دنبال افزایش مسافر نیستیم .

    مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان از بارگیری سنگ آهن از جلفا به زرند کرمان ، گوگرد از تبریز به بندرعباس ، کنسانتره مس از سهلان به بندرعباس و صادرات میلگرد ، کود شیمیایی و انواع سنگ ، مواد معدنی و پتروشیمی به ترکیه ، به عنوان فعالیت های جدید راه آهن منطقه آذربایجان در بخش جذب بار در سال جاری نام برد . راه آهن آذربایجان سالانه تنها ۲۲ درصد از سه میلیون و ۹۰۰ هزار تن بار ریل پسند در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را حمل می کند و بقیه توسط ناوگان حمل و نقل جاده ای جابجا می شود و نیاز به افزایش این مقدار است .

    احیای حمل و نقل بین المللی از راه آهن جلفا

    مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان گفت : راه آهن آذربایجان به دلیل حمل و نقل ریلی از ایستگاه جلفا ، تا اوایل دهه ۱۳۷۰ شمسی ، جایگاه بی بدیلی در راه آهن کشور داشت ؛ در آن زمان به دلیل اینکه راه آهن بندر عباس هنوز افتتاح نشده بود و ما از طریق جلفا به بازار کشورهای مشتر المنافع دسترسی داشتیم ، ایستگاه جلفا در بخش حمل و نقل ریلی بین المللی ، جایگاه ممتازی داشت . اما به دلیل فروپاشی شوروی سابق و وقوع جنگ قره باغ در آن زمان ، ایستگاه جلفا اهمیت خود را از دست داد و اکنون سال هاست که استفاده شایسته ای از آن نمی شود .

    وی اضافه کرد : با توجه به تحولات اخیر ناشی از آزادسازی مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان از دست ارمنستان ، امیدواریم حمل و نقل بین المللی از ایستگاه جلفا از سر گرفته شود . ما هم در حال ارزیابی امکانات راه آهن آذربایجان در ایستگاه جلفا هستیم و تاکنون بازدیدهایی نیز برای این منظور انجام شده است ؛ ما به دنبال آغاز تدریجی حمل و نقل بین المللی از راه آهن جلفا هستیم و جمهوری آذربایجان نیز برای همکاری با ما اعلام آمادگی کرده است .

    قربانی گفت : مدیر عامل راه آهن کشورمان نیز به ما دستور اکید داده است که اقدامات اولیه را برای احیای راه آهن جلفا آغاز کنیم تا اگر باری باشد ، برای صادرات یا واردات آن مشکل نداشته باشیم؛ البته ایستگاه راه آهن جلفا انبارهای بزرگی دارد و در توسعه این ایستگاه با هیچ مشکلی مواجه نیستیم . امیدوارم با ورود بار از سمت جمهوری آذربایجان ، فعالیت ایستگاه راه آهن جلفا رونق پیدا کند و این ایستگاه قدیمی و معظم به روزهای اوج خود باز گردد .

    ضرورت ایجاد بندر خشک در ایستگاه رازی

    مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان ادامه داد : تنها راه اتصال مرزهای ما به راه آهن ترکیه و اروپا ، ایستگاه رازی شهرستان خوی است که از سال های قبل دارای فعالیت خوبی بوده ، اما زیرساخت های مناسب ندارد؛ ما با پروتکلی که با اداره پنجم راه آهن مالاتیا داشته ایم ، به دنبال این هستیم که میزان حمل و نقل بار از ایستگاه رازی به ترکیه و بالعکس را تا یک میلیون تن در سال افزایش دهیم . بر این اساس هم ما و هم ترکیه به دنبال توسعه ایستگاه رازی هستیم؛ اگر ما ایستگاه رازی را توسعه دهیم ، صادرات بار ریلی به ترکیه و و واردات از آن ، افزایش چشمگیری پیدا می کند و ناگزیر از آن هستیم .

    وی اضافه کرد : کار کارشناسی برای این منظور در سمت ما آغاز و نقشه های آن در دست تهیه است و به دنبال تخصیص و جذب اعتبار برای این منظور هستیم ؛ بهترین راه برای این منظور ، ایجاد بندر خشک در ایستگاه رازی است ، چون با توجه به موقعیت جغرافیایی رازی و کوهستانی بودن منطقه ، اجرای طرح توسعه آن به راحتی میسر نیست . همکاران من در حال مطالعه برای ایجاد خطوطی در نزدیکی ایستگاه رازی جهت ایجاد بندر خشک در این منطقه مهم و راهبردی هستند که البته بسیار زمان بر خواهد بود ، اما پس از تحقق بسیار سودآور خواهد بود .

    تخلیه و بارگیری در ۹ ایستگاه راه آهن منطقه آذربایجان

    مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان گفت : راه آهن آذربایجان در مجموع یکهزار و ۱۱۱ کیلومتر طول دارد که با لحاظ شیب ۲۸ در هزار فراز و نشیب ها و نیز خطوط سنگین و کوهستانی آن ، طول این خط معادل ۲هزار و ۵۰۰ کیلومتر در مناطق مسطح است . راه آهن آذربایجان ۲۹۵ کیلومتر خط فرعی و صنعتی دارد و دارای ۳۲ ایستگاه است که بعضی از آنها به شکل فرماندهی مدیریت می شوند و برخی دیگر  تحت فرمان هستند .

    وی با بیان اینکه معمولا در تعداد اندکی از ۲۱ منطقه راه آهن کشورمان عملیات تخلیه و بارگیری انجام می شود ، گفت : اما بسیاری از ایستگاه های خط آهن آذربایجان از قبیل تبریز ، سهلان ، رازی ، جلفا ، سلماس ، مراغه ، مهاباد ، نقده و صوفیان ، عملیات تخلیه و بارگیری انجام می دهند . این باعث شده که ما در راه آهن آذربایجان شاهد ۲۵ گونه تنوع حمل و نقل کالایی باشیم که در راه آهن گشور تقریبا بی نظیر است .




    مطالب مرتبط

    پیگیری جدی سازمان بنادر و دریانوردی برای انجام مطالعات بازآفرینی تعامل شهر و بندر

    پیگیری جدی سازمان بنادر و دریانوردی برای انجام مطالعات بازآفرینی تعامل شهر و بندر

    با توجه به مسئولیت های اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی ، در زمینه تامین اسکله های شناور تفریحی و گردشگری در این منطقه ، مطابق با الگوی سایر مناطق استان هرمزگان اقدامات لازم صورت خواهد گرفت .

    |

    نظرات کاربران