در حال بارگذاری ...

راه‌آهن شلمچه - بصره دروازه جدیدی برای صادرات ایران

دولت ایران به دنبال ایجاد بازارهای متعدد و گسترش مسیرهای تجاری بین همسایگان خود است تا تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد خود را کاهش دهد . هیچ کشوری چنانچه مسیرهای صادراتی مناسبی نداشته باشد نمی‌تواند در دنیای اقتصاد سهم داشته باشد حتی اگر از قدرت و ظرفیت اقتصادی بالایی برخوردار باشد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، بخش عربی پایگاه میدل ایست نیوز پیش‌بینی کرد که کشورهای عربی با تکمیل خط راه‌آهن شلمچه - بصره می‌توانند از طریق ایران به چین برسند .

میدل ایست روز شنبه در گزارشی با اشاره به گذرگاه مرزی ریمدان - گبد که ۲۹ آذر امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و شماری از مقامات پاکستانی افتتاح شد ، نوشت : طی سال های گذشته ، ایران به روابط تجاری خود با کشورهای همسایه خود اهمیت زیادی داده است و تاکنون به رغم تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه تهران ، این روابط ادامه یافته است .  

این رسانه با اشاره به اینکه از زمان‌های بسیار قدیم ایران به عنوان یک پل مهم برای مسیرهای تجاری مانند جاده ابریشم بوده است ، افزود : ایران برای توسعه روابط اقتصادی و تسهیل تجارت با کشورهای همسایه، پروژه‌های زیادی را در مرزهای خود با همسایگان افتتاح کرده است که آخرین آن افتتاح گذرگاه مرزی دوم با پاکستان در ۱۹ دسامبر و اولین خط ریلی با افغانستان در ۱۰ دسامبر بود و توافق با طرف عراقی برای افتتاح راه آهن شلمچه - بصره یکی از اولویت‌های ایران در آینده نزدیک است .

اگرچه مرز مشترک بین ایران و پاکستان ۹۰۹ کیلومتر است اما فقط یک گذرگاه رسمی (میرجاوه - تفتان) بین آن‌ها وجود داشت اما با افتتاح گذرگاه فعلی ریمادان - کبدر (گبد) و استقرار بازارهای مرزی جدید طی سال جاری ، روابط اقتصادی بین دو کشور تقویت خواهد شد و تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که میزان مبادلات تجاری بین آن‌ها از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار فعلی به پنج میلیارد دلار در سال‌های آینده افزایش یابد .

میدل ایست با اشاره به اینکه خط راه آهن «خواف - هرات» ایران را به افغانستان متصل می‌کند و به گسترش دامنه مبادلات منطقه‌ای و بین المللی و رسیدن به اروپا از طریق راه آهن بین ایران و ترکیه کمک می‌کند ، افزود : باتوجه به اینکه افغانستان یکی از کشورهای غنی جهان در زمینه مواد معدنی است، این خط راه آهن به این کشور کمک خواهد کرد تا از انزوا خارج و به بندرهای دریایی شمال و جنوب ایران (دریای خزر و دریای عمان) برای صادرات محصولات معدنی خود راه یابد .

طول خط آهن «خواف - هرات» که شرق ایران را به غرب افغانستان متصل می‌کند ۲۲۲ کیلومتر است و ۱۳۹ کیلومتر آن با هزینه تقریبی ۷۵ میلیون دلار توسط مهندسان ایرانی احداث شده و می‌تواند ظرف یک سال ۶ میلیون تُن کالا و یک میلیون مسافر را جا به جا کند .

محمد اسلامی وزیر راه ایران در اظهاراتی که در مراسم افتتاح راه آهن « خواف - هرات» بیان کرد آمادگی شرکت‌های ایرانی برای تکمیل پروژه‌های ریلی در افغانستان و تحویل ایستگاه هرات به مزار شریف (از غرب به شمال افغانستان) که به ازبکستان ، تاجیکستان ، قرقیزستان و سپس چین می‌رسد و برای احیای راه آهن جاده ابریشم احداث خواهد شد را اعلام کرد . ما امیدواریم که با هماهنگی‌های اخیر بین وزارت امور خارجه ایران و دولت عراق عملیات اجرایی خط آهن « شلمچه - بصره»  آغاز شود تا عراق بتواند کالاهای خود را از طریق این خط به آسیای میانه و شمال دریای خزر ارسال کند .

وی به این نکته اشاره کرد که ایران اولین محموله صادراتی خود را ماه گذشته با قطار به شلمچه منتقل کرد .

طول راه آهن «شلمچه - بصره» ۳۵ کیلومتر است که شهر بصره در جنوب شرق عراق را به شهر خرمشهر ایران (جنوب غرب ایران) متصل می‌کند و از طریق راه آهن بین عراق و سوریه و همچنین کشورهای همسایه مانند اردن و کویت راه رسیدن ایران به دریای مدیترانه را هموار می‌کند .

مصطفی موسوی نایب رئیس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران و معاون اتاق بازرگانی خرمشهر گفت : راه آهن شلمچه - بصره دروازه جدیدی برای صادرات ایران خواهد بود و به گسترش صادرات آن به کشورهای آفریقایی و اروپایی و کاهش هزینه‌های صادرات کمک خواهد کرد . خط شلمچه از طرف ایران آماده شده است و در طرف عراق که از بصره تا مرز ایران به طول ۱۷ کیلومتر امتداد دارد ، هنوز احداث نشده است و امیدواریم که طی یک یا ۲ سال آینده کل خط افتتاح شود .

موسوی با بیان اینکه خدمات ریلی یک رقابت جهانی است ، گفت : به رغم تلاش ترکیه برای رسیدن به چین از طریق جمهوری آذربایجان و دریای خزر ، مسیر ترانزیت از طریق ایران به چین از نظر گسترش خط (بدون هیچ دریاچه‌ای) مقرون به صرفه‌تر است و زمان حمل و نقل را نیز کوتاه می‌کند .

وی تصریح کرد که کشورهای عربی می‌توانند از طریق ایران به چین برسند و ما امیدواریم که تحریم‌ها کاهش یابد تا بتوانیم در ایجاد چنین خطوطی با همسایگان خود به راحتی همکاری کنیم .

دکتر محمد خوش چهره کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه نیز گفت : دولت ایران به دنبال ایجاد بازارهای متعدد و گسترش مسیرهای تجاری بین همسایگان خود است تا تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد خود را کاهش دهد . هیچ کشوری چنانچه مسیرهای صادراتی مناسبی نداشته باشد نمی‌تواند در دنیای اقتصاد سهم داشته باشد حتی اگر از قدرت و ظرفیت اقتصادی بالایی برخوردار باشد .

میدل ایست با اشاره به اینکه مسیرهای ریلی و دریایی از مناسب‌ترین ابزارهای صادرات کالا است ، افزود : ایران می‌تواند پل خوبی برای حمل و نقل بین کشورها باشد و یا می‌تواند از کشورهای دیگر به عنوان پلی برای حمل و نقل کالاهای آن‌ها استفاده کند .

در حال حاضر ، ایران ۶ خط راه آهن بین المللی با ترکمنستان ، ترکیه ، جمهوری آذربایجان (نخجوان) ، پاکستان و افغانستان دارد و پس از پروژه پیوند عراق و آذربایجان (آستارا) تعداد این خطوط به ۸ خط افزایش خواهد یافت .

گفتنی است که میدل ایست به معنای «مراقب خاورمیانه» ، یک سازمان مطبوعاتی غیرانتفاعی مستقر در لندن است که از ۱ ژوئیهٔ ۲۰۰۹ آغاز به کار کرد. میدل ایست مانیتور بیشتر روی موضوعات مربوط به فلسطین متمرکز است ، اما دربارهٔ سایر موضوعات مهم خاورمیانه نیز به زبان‌های انگلیسیو اسپانیایی مطلب منتشر می‌کند .




مطالب مرتبط

         

|

       

|

تولید انرژی به ویژه انرژی خورشیدی در پسکرانه بنادر یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت و با توجه به ظرفیت بنادر کشور به ویژه بنادر جنوبی ایران ، به بهترین شکل شرایط را برای تولید انرژی خورشیدی فراهم کرد .

|

باید از وضع قوانین یک‌روزه و خلق‌الساعه در حوزه دریایی و بندری پرهیز و شرایطی را فراهم کرد تا با رفع بوروکراسی‌های اداری و تسهیل قوانین و مقررات موجود ، شاهد جذب و ایجاد انگیزه فعالان بخش خصوصی در حوزه دریایی و بندری باشیم .

|

جمعا در این انتخابات ۴۱۲ نفر از اعضای هیات نمایندگان تعرفه رای‌گیری دریافت کرده بودند .‌

|

نظرات کاربران