در حال بارگذاری ...
  • راه‌آهن شلمچه - بصره دروازه جدیدی برای صادرات ایران

    دولت ایران به دنبال ایجاد بازارهای متعدد و گسترش مسیرهای تجاری بین همسایگان خود است تا تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد خود را کاهش دهد . هیچ کشوری چنانچه مسیرهای صادراتی مناسبی نداشته باشد نمی‌تواند در دنیای اقتصاد سهم داشته باشد حتی اگر از قدرت و ظرفیت اقتصادی بالایی برخوردار باشد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، بخش عربی پایگاه میدل ایست نیوز پیش‌بینی کرد که کشورهای عربی با تکمیل خط راه‌آهن شلمچه - بصره می‌توانند از طریق ایران به چین برسند .

    میدل ایست روز شنبه در گزارشی با اشاره به گذرگاه مرزی ریمدان - گبد که ۲۹ آذر امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و شماری از مقامات پاکستانی افتتاح شد ، نوشت : طی سال های گذشته ، ایران به روابط تجاری خود با کشورهای همسایه خود اهمیت زیادی داده است و تاکنون به رغم تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه تهران ، این روابط ادامه یافته است .  

    این رسانه با اشاره به اینکه از زمان‌های بسیار قدیم ایران به عنوان یک پل مهم برای مسیرهای تجاری مانند جاده ابریشم بوده است ، افزود : ایران برای توسعه روابط اقتصادی و تسهیل تجارت با کشورهای همسایه، پروژه‌های زیادی را در مرزهای خود با همسایگان افتتاح کرده است که آخرین آن افتتاح گذرگاه مرزی دوم با پاکستان در ۱۹ دسامبر و اولین خط ریلی با افغانستان در ۱۰ دسامبر بود و توافق با طرف عراقی برای افتتاح راه آهن شلمچه - بصره یکی از اولویت‌های ایران در آینده نزدیک است .

    اگرچه مرز مشترک بین ایران و پاکستان ۹۰۹ کیلومتر است اما فقط یک گذرگاه رسمی (میرجاوه - تفتان) بین آن‌ها وجود داشت اما با افتتاح گذرگاه فعلی ریمادان - کبدر (گبد) و استقرار بازارهای مرزی جدید طی سال جاری ، روابط اقتصادی بین دو کشور تقویت خواهد شد و تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که میزان مبادلات تجاری بین آن‌ها از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار فعلی به پنج میلیارد دلار در سال‌های آینده افزایش یابد .

    میدل ایست با اشاره به اینکه خط راه آهن «خواف - هرات» ایران را به افغانستان متصل می‌کند و به گسترش دامنه مبادلات منطقه‌ای و بین المللی و رسیدن به اروپا از طریق راه آهن بین ایران و ترکیه کمک می‌کند ، افزود : باتوجه به اینکه افغانستان یکی از کشورهای غنی جهان در زمینه مواد معدنی است، این خط راه آهن به این کشور کمک خواهد کرد تا از انزوا خارج و به بندرهای دریایی شمال و جنوب ایران (دریای خزر و دریای عمان) برای صادرات محصولات معدنی خود راه یابد .

    طول خط آهن «خواف - هرات» که شرق ایران را به غرب افغانستان متصل می‌کند ۲۲۲ کیلومتر است و ۱۳۹ کیلومتر آن با هزینه تقریبی ۷۵ میلیون دلار توسط مهندسان ایرانی احداث شده و می‌تواند ظرف یک سال ۶ میلیون تُن کالا و یک میلیون مسافر را جا به جا کند .

    محمد اسلامی وزیر راه ایران در اظهاراتی که در مراسم افتتاح راه آهن « خواف - هرات» بیان کرد آمادگی شرکت‌های ایرانی برای تکمیل پروژه‌های ریلی در افغانستان و تحویل ایستگاه هرات به مزار شریف (از غرب به شمال افغانستان) که به ازبکستان ، تاجیکستان ، قرقیزستان و سپس چین می‌رسد و برای احیای راه آهن جاده ابریشم احداث خواهد شد را اعلام کرد . ما امیدواریم که با هماهنگی‌های اخیر بین وزارت امور خارجه ایران و دولت عراق عملیات اجرایی خط آهن « شلمچه - بصره»  آغاز شود تا عراق بتواند کالاهای خود را از طریق این خط به آسیای میانه و شمال دریای خزر ارسال کند .

    وی به این نکته اشاره کرد که ایران اولین محموله صادراتی خود را ماه گذشته با قطار به شلمچه منتقل کرد .

    طول راه آهن «شلمچه - بصره» ۳۵ کیلومتر است که شهر بصره در جنوب شرق عراق را به شهر خرمشهر ایران (جنوب غرب ایران) متصل می‌کند و از طریق راه آهن بین عراق و سوریه و همچنین کشورهای همسایه مانند اردن و کویت راه رسیدن ایران به دریای مدیترانه را هموار می‌کند .

    مصطفی موسوی نایب رئیس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران و معاون اتاق بازرگانی خرمشهر گفت : راه آهن شلمچه - بصره دروازه جدیدی برای صادرات ایران خواهد بود و به گسترش صادرات آن به کشورهای آفریقایی و اروپایی و کاهش هزینه‌های صادرات کمک خواهد کرد . خط شلمچه از طرف ایران آماده شده است و در طرف عراق که از بصره تا مرز ایران به طول ۱۷ کیلومتر امتداد دارد ، هنوز احداث نشده است و امیدواریم که طی یک یا ۲ سال آینده کل خط افتتاح شود .

    موسوی با بیان اینکه خدمات ریلی یک رقابت جهانی است ، گفت : به رغم تلاش ترکیه برای رسیدن به چین از طریق جمهوری آذربایجان و دریای خزر ، مسیر ترانزیت از طریق ایران به چین از نظر گسترش خط (بدون هیچ دریاچه‌ای) مقرون به صرفه‌تر است و زمان حمل و نقل را نیز کوتاه می‌کند .

    وی تصریح کرد که کشورهای عربی می‌توانند از طریق ایران به چین برسند و ما امیدواریم که تحریم‌ها کاهش یابد تا بتوانیم در ایجاد چنین خطوطی با همسایگان خود به راحتی همکاری کنیم .

    دکتر محمد خوش چهره کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه نیز گفت : دولت ایران به دنبال ایجاد بازارهای متعدد و گسترش مسیرهای تجاری بین همسایگان خود است تا تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد خود را کاهش دهد . هیچ کشوری چنانچه مسیرهای صادراتی مناسبی نداشته باشد نمی‌تواند در دنیای اقتصاد سهم داشته باشد حتی اگر از قدرت و ظرفیت اقتصادی بالایی برخوردار باشد .

    میدل ایست با اشاره به اینکه مسیرهای ریلی و دریایی از مناسب‌ترین ابزارهای صادرات کالا است ، افزود : ایران می‌تواند پل خوبی برای حمل و نقل بین کشورها باشد و یا می‌تواند از کشورهای دیگر به عنوان پلی برای حمل و نقل کالاهای آن‌ها استفاده کند .

    در حال حاضر ، ایران ۶ خط راه آهن بین المللی با ترکمنستان ، ترکیه ، جمهوری آذربایجان (نخجوان) ، پاکستان و افغانستان دارد و پس از پروژه پیوند عراق و آذربایجان (آستارا) تعداد این خطوط به ۸ خط افزایش خواهد یافت .

    گفتنی است که میدل ایست به معنای «مراقب خاورمیانه» ، یک سازمان مطبوعاتی غیرانتفاعی مستقر در لندن است که از ۱ ژوئیهٔ ۲۰۰۹ آغاز به کار کرد. میدل ایست مانیتور بیشتر روی موضوعات مربوط به فلسطین متمرکز است ، اما دربارهٔ سایر موضوعات مهم خاورمیانه نیز به زبان‌های انگلیسیو اسپانیایی مطلب منتشر می‌کند .




    مطالب مرتبط

    راه‌اندازی خط کشتیرانی بندرعباس به بندر لاذقیه سوریه از ۲۰ اسفند ماه

    راه‌اندازی خط کشتیرانی بندرعباس به بندر لاذقیه سوریه از ۲۰ اسفند ماه

    از آنجا که بین ایران و سوریه مرز مشترک وجود ندارد بنابراین برای حمل و نقل کالا به این کشور فقط سه راه وجود دارد که یکی از این راه ها حمل کالا از طریق مرز خاکی از کشور عراق است که به دلیل مسائل مختلف فعلا امکان استفاده از این مسیر برای حمل و نقل کالا از ایران به سوریه وجود ندارد و ...

    |

    انجام ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه در پایانه‌های مرزی طی ۴ سال گذشته

    انجام ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه در پایانه‌های مرزی طی ۴ سال گذشته

    ما در جهت گسترش ظرفیت حمل و نقل ، ایجاد شرکت‌های بزرگ مقیاس و ناوگان روزآمدی که بتواند با کنوانسیون‌های جدید کار کند را هدف قرار داده ایم و سازمان حمل و نقل جاده ای به این کار اهتمام دارد تا تلاش شود شرکت‌های بزرگ مقیاسی داشته باشیم که در تراز بین المللی سهم ایران را در حمل و ...

    |

    تسریع در عملیات تخلیه ‌و بارگیری و کاهش میزان دموراژ با استفاده از تجهیزات مدرن بندری

    تسریع در عملیات تخلیه ‌و بارگیری و کاهش میزان دموراژ با استفاده از تجهیزات مدرن بندری

    توسعه یافتگی ؛ جذب سرمایه‌گذاری را به دنبال دارد و بخش خصوصی به طور حتم در صورت وجود زیرساخت‌های لازم علاقمند به سرمایه‌گذاری در حوزه بندری و دریایی خواهد بود . توسعه زیرساخت‌های بندری و دریایی از الزامات رونق تجاری و به ویژه توسعه صادرات است؛ مسئله ای که حتی می‌تواند منجر ...

    |

    نظرات کاربران