در حال بارگذاری ...

ایجاد امنیت در فرودگاه‌‌ها و ترمینال‌ها با فناوری تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره در واقع نوعی شناسایی دیجیتالی افراد است . این تکنولوژی که مبتنی بر دانش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است ، گامی فراتر از روش‌‌هایی مانند اسکن عنبیه و اثر انگشت یا شناسایی الگوهای رگ کف دست است که درحال‌حاضر برای تشخیص و تایید هویت استفاده می‌‌شوند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، با دسترسی به فناوری تشخیص چهره ، فرودگاه‌‌ها قادر به تصمیم‌‌گیری مبتنی بر داده برای ایجاد امنیت خواهند بود و در نتیجه تجارب مسافران را بهبود می‌‌بخشد ، بهره‌‌وری عملیاتی را افزایش می‌‌دهد و تحقیقات پس از حادثه را ساده می‌‌کند .

روزی را تصور کنید که برای سوارشدن به پروازتان ، دیگر نیازی نباشد در فرودگاه بلیت ، یا حتی گذرنامه خود را به همراه داشته باشید ! در چنین روزی ، فرایند احراز هویت شما به‌ راحتی تنها منحصر به چهره شما می‌شود .

کارایی‌‌های فناوری تشخیص چهره هنوز به طور کامل برای عموم جوامع اثبات نشده و مزیت‌‌های این تکنولوژی جدید تا حد زیادی برای همه ما ناشناخته است . با این‌ وجود ، قدم گذاشتن به دروازه‌‌های دنیای دیجیتال همواره جهش‌‌های بلندی را برای صنایع به همراه داشته است و صنعت ارتباطات و حمل‌‌ونقل زمینی و هوایی نیز از این قاعده مستثنا نیست .

از فناوری تشخیص چهره چه می‌‌دانید ؟

فناوری تشخیص چهره در واقع نوعی شناسایی دیجیتالی افراد است . این تکنولوژی که مبتنی بر دانش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است ، گامی فراتر از روش‌‌هایی مانند اسکن عنبیه و اثر انگشت یا شناسایی الگوهای رگ کف دست است که درحال‌حاضر برای تشخیص و تایید هویت استفاده می‌‌شوند .

سیستم‌‌های تشخیص چهره با استفاده از الگوریتم‌‌های رایانه‌‌ای جزئیات خاص و مشخصی را در چهره فرد انتخاب می‌‌کنند . این جزئیات ، مانند فاصله بین چشم یا شکل چانه ، عرض بینی ، فرورفتگی گوشه لب‌‌ها یا بینی و غیره است . این اندازه‌‌ها سپس به فرمول‌‌های ریاضی تبدیل می‌‌شوند و با داده‌‌هایی که از چهره‌‌های دیگر جمع‌‌آوری شده ، در یک پایگاه داده تشخیص چهره مقایسه می‌‌شوند . داده‌‌های مربوط به یک چهره خاص اغلب الگوی چهره نامیده می‌‌شوند و از یک عکس متمایز است ، زیرا فقط برای جزئیات خاصی طراحی شده است که می‌‌تواند برای احراز هویت استفاده شود .

جایگاه فناوری تشخیص چهره در حمل‌ونقل زمینی و هوایی

بعد از وقوع رویدادهای گوناگونی همچون حملات تروریستی به مراکز مهم تجاری ، پایانه‌‌های حمل‌‌ونقل و مترو که در سراسر کشور‌‌ها شاهد بودیم ، صنایع حمل‌‌ونقل و پایانه‌‌ها برای افزایش امنیت ، ملزم به اجرای دستورالعمل‌‌های نظارتی بی‌سابقه‌‌ای شده‌‌اند . از طرف دیگر ، در بازرسی‌‌های معمول که در مرزهای زمینی و فرودگاه‌‌ها انجام می‌‌شود ، آزادی عمل چندانی وجود ندارد و این فرایندها چالش‌‌های جدیدی را برای مقامات و شرکت‌‌های حمل‌‌ونقل ایجاد کرده است .

در این میان ، نظارت دقیق با دوربین‌‌های مجهز به سیستم تشخیص چهره (FRS) می‌‌تواند یک راه‌‌حل واقع‌‌بینانه باشد . فناوری هوشمندی که در این سامانه‌‌ها تعبیه می‌‌شود ، از طریق دوربین‌‌ها و دستگاه کنترل، چهره‌‌ها را اسکن می‌‌کند . یک کامپیوتر با نرم‌افزاری خاص ، تصاویر چهره‌‌ها را پردازش می‌‌کند و در کمتر از یک ثانیه ، اطلاعات مورد نیاز امنیتی و هویتی را بازشناسی می‌‌کند . فناوری تشخیص چهره اکنون به عنوان ابزار نظارت و کنترل در رویدادهای مهم و گذرگاه‌‌های مرزی پراهمیت استفاده می‌‌شود . هدف این فناوری در حقیقت حفظ و ارتقای امنیت با صرفه‌جویی در نیروی انسانی و زمان است .

تشخیص چهره در پایانه‌‌های عبور و مرور مرزی

به دلیل تهدیدات امنیتی گوناگونی که در پایانه‌‌های مرزی و فرودگاه‌‌ها وجود دارد ، روزبه‌روز شاهد افزایش استفاده از فناوری‌‌های بیومتریک در مرزها هستیم . سامانه‌‌های هوشمند احراز هویت تجربه سفر را به طرز چشمگیری بهبود بخشیده‌اند ، زیرا آن خطوط امنیتی قدیمی که مسافران را در صف‌های طولانی و با گذرنامه و اطلاعات هویتی به آهستگی شناسایی می‌کردند ، جای خود را به فرایندی چابک‌تر و دقیق‌تر داده‌اند ؛ به طوری که مسافران بدون صرف وقت برای انتظار و تنها با احراز هویت آنی می‌‌توانند سفر خود را آغاز کنند .

در این میان ، نظارت‌های امنیتی برای ترمینال‌‌های مرزی و فرودگاه‌‌ها اهمیت بیشتری دارد و با توجه به رویدادهای سیاسی و حملات تروریستی ، لازم است یک سامانه هوشمند جامع در کنار دیگر تدابیر امنیتی مورد استفاده قرار گیرد . به‌طور خاص در مرزهای غربی ، مجرمانی که به منظور عملیات خرابکارانه با استفاده از تمهیداتی قصد ورود به کشورمان را دارند و در درگاه‌‌های مرزی شناسایی و از ورود به کشور منع می‌‌شوند ، از نبود یک سیستم جامع و سراسری ثبت هویت سوءاستفاده می‌‌کنند و بعد از تغییر چهره و پوشش و گاهی با گریم‌‌های متفاوت و حتی در لباس بانوان، اقدام به ورود از مرزهای شرقی کشور می‌‌کنند .

در صورتی‌که اگر یک سیستم یکپارچه با ثبت هوشمند چهره در پایانه‌‌های مرزی و فرودگاه‌‌ها وجود داشته باشد ، اطلاعات عدم ورود یا شناسایی افراد مجرم در هر ثانیه در این سامانه ثبت و به‌روزرسانی می‌‌شود و در کسری از ثانیه به همه مرزهای ایران مخابره می‌‌شود ، تا همه پایانه‌های مرزی برای جلوگیری از ورود تروریست‌ها و خرابکاران آماده باشند .

تشخیص چهره در گیت‌های کنترل فرودگاه‌‌ها

فرودگاه‌‌ها مکان‌‌های بی نظیری‌اند . روزانه هزاران نفر به آن‌‌ها دسترسی دارند. کمتر مجموعه‌‌ای در جهان مجبور است همزمان که تلاش می‌کند تجربه مثبتی از سفر را ارائه کند، افراد زیادی را برای ایمنی شخصی و محیطی به‌طور دقیق غربال کند . به علاوه ، این موقعیت یک چالش ایستا نیست . با ظهور تهدیدات جدید ، الزامات جدید نیز به‌وجود می‌آیند . در نتیجه ، چالش‌‌های امنیتی مرتبط با فرودگاه‌‌ها همچنان در حال تکامل است .

شرکت‌‌های هواپیمایی و مقامات ایالات متحده به طور فزاینده‌‌ای از فناوری تشخیص چهره ، از جمله در هنگام ورود ، بازرسی چمدان‌ها ، بررسی بدنی و هنگام سوارشدن به هواپیما استفاده می‌‌کنند . از سال ۲۰۱۹ ، تشخیص چهره بیشتر برای تأیید هویت مسافران در گمرک و مرز و در پروازهای بین‌المللی ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌‌گیرد ، اما اداره امنیت حمل‌‌ونقل و شرکت‌‌های هواپیمایی قصد دارند آن را به سفرهای داخلی نیز گسترش دهند .

فناوری تشخیص چهره به فرایند احراز هویت سرعت می‌‌بخشد

یکی از مهم‌‌ترین مزایای فناوری تشخیص چهره ، ایمنی و امنیت است . فرودگاه‌‌‌ها به‌طور فزاینده‌‌‌ای فناوری شناسایی چهره را به ایست‌‌‌های بازرسی امنیتی اضافه می‌‌‌کنند . از آن‌جا که برای تشخیص چهره به هیچ عنوان تماسی با اثر انگشت یا سایر اقدامات امنیتی مورد نیاز نیست ، تشخیص چهره به یک تجربه تأیید سریع ، اتوماتیک ، ایمن و یکپارچه تبدیل شده است .

فناوری تشخیص چهره امنیت را برقرار می‌‌کند

فناوری تشخیص چهره به دلیل یکپارچگی با سیستم‌‌های ثبت اطلاعات می‌‌‌تواند امنیت بیشتری برقرار کند . فریب دادن فناوری تشخیص چهره نیز بسیار دشوار است به همین دلیل این فناوری می‌‌‌تواند به طور فزاینده‌‌‌ای به جلوگیری از تقلب کمک کند . علاوه بر این ، تشخیص چهره به مراکز ثبت کننده اسکن چهره کمک می‌‌‌کند عکس‌‌‌ها را در فضای ابری خود از طریق گوگل برچسب‌‌گذاری کنند .

فناوری تشخیص چهره دقیق و هوشمند است

دقت تشخیص چهره به طرز چشمگیری نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است . فناوری هوش مصنوعی پیشرفته می‌‌تواند تغییراتی را که در ظاهر فرد ایجاد شده‌اند مانند زوایای مختلف، تابش نور روی چهره ، مدل مو و کم و زیاد شدن موهای صورت را تشخیص دهد و با وجود این تغییرات ، احراز هویت موفقی داشته باشد. بر این اساس ، این الگوریتم‌‌ها روش‌هایی دقیق برای شناسایی هویت افراد ارائه می‌دهند .

الگوریتم‌های برتری که در این فناوری استفاده می‌شوند ، در ارزیابی‌‌های مستقل انستیتوی استاندارد و فناوری ملی ایالات متحده (NIST) تایید شده‌اند و اکنون قادر به ارائه نتایج قابل اعتماد در محیط‌‌های واقعی‌اند. این فناوری امروزه در فرودگاه‌‌ها به کار گرفته می‌‌شود تا فرایندهای مهاجرت را بهینه کند ، نظارت بهتر را میسر کند ، امنیت را افزایش دهد، به مسافران برای داشتن یک سفر بی‌نقص کمک کند و جمع‌‌آوری اطلاعات آماری ارزشمند مربوط به جابه‌جایی مسافران را تسهیل نماید .

تشخیص چهره کار دوربین‌‌های مدار بسته را کامل می‌‌کند

امکان ادغام فناوری‌‌های هوشمند با دوربین‌‌های عادی مداربسته مزیت دیگر فناوری تشخیص چهره است . دوربین‌‌های هوشمند ویدیویی هر روز سریع‌تر و قدرتمندتر می‌‌شوند . جدیدترین محصول پردازنده‌‌ها نسلی از دوربین‌‌ها را تولید کرده‌اند که می‌‌توانند طیف وسیعی از فعالیت‌‌های تحلیلی را داشته باشند . فناوری‌‌های تشخیص چهره با این دوربین‌‌ها سازگارند و شناسایی و آگاهی موقعیتی بیشتری را برای سیستم‌‌های امنیتی بیومتریک فراهم می‌‌کنند .

مزایای تشخیص چهره برای فرودگاه‌ها و پایانه‌ها در یک نگاه

نصب ساده و آسان : تنظیمات و پیکربندی‌های سیستم می‌تواند از طریق صفحات منوی اطلاعات مربوط به فرودگاه یا پایانه انجام شود .  

حضور و غیاب مسافران و تحویل کارت پرواز یا سفر : قابل استفاده در گیت‌های ورودی پایانه‌ها برای ثبت حضور مسافر .  

بدون لمس : برخلاف ثبت اثر انگشت که کاربر باید از انگشت خود استفاده کند، سیستم‌های هوشمند نیازی به لمس یا نگاه مستقیم ندارند .  

شناسایی سریع و دقیق : چهره فرد در کمتر از یک ثانیه اسکن و احراز هویت می‌شود  

بهداشتی : فناوری تشخیص چهره به دلیل هوشمندبودن از گسترش کرونا ویروس و بیماری‌هایی که با لمس دست یا انگشت منتقل می‌شوند ، جلوگیری می‌کنند .  

زمان پاسخگویی : به دلیل بهره‌گیری از تکنولوژی روز ، در کمتر از یک ثانیه تشخیص چهره قابل انجام است  .

امکانات پیشرفته فراشناسا

هوش مصنوعی فراشناسا به عنوان یک فناوری پیشرو در زمینه تشخیص چهره در حال حاضر از قابلیت‌های بسیار بالایی برخوردار است . این سامانه که از به‌روزترین الگوریتم‌‌های یادگیری ماشین بهره گرفته ، فرایند تشخیص چهره را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در کمتر از یک ثانیه انجام می‌‌دهد . فناوری تشخیص چهره به‌کاررفته در فراشناسا با استفاده از مشخصات محیط و تعیین اهداف معقول ، می‌‌تواند در موقعیت‌‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد . به همین دلیل است که این تکنولوژی هوشمند به عنوان یک ابزار پیچیده امنیتی ، روش‌‌های سنتی را در شرایط مهم به چالش می‌‌کشد .

راهکارهای ویژه فراشناسا برای افزایش امنیت

این سامانه هوشمند امکان شناسایی رفتارهای خشونت‌آمیز در موقعیت‌هایی که ممکن است از دید پلیس پنهان بماند را از طریق اسکن حالات چهره اشخاص فراهم می‌کند . تمایز فراشناسا با سیستم‌‌های مشابه دیگر این است که این هوش مصنوعی بعد از شناسایی موارد مشکوک ، امکان ایجاد هشدار را فراهم کرده است . این در حالی است که در سیستم‌‌های سنتی ، حتی با وجود چندین دوربین و حضور ماموران امنیتی ، احتمال وقوع رفتارهای مجرمانه همچنان وجود دارد .

در صورتی‌ که هوش مصنوعی فراشناسا به عنوان سامانه‌ای یکپارچه برای احراز هویت‌های مرزی مورد استفاده قرار گیرد، به صورتی قدرتمند می‌تواند مانع از ورود تبهکاران ، مجرمان و خرابکارانی شود که مرزهای غربی را با تغییر چهره و گریم دور می‌زنند و از مرزهای دیگر قصد ورود به کشور را دارند .

فراشناسا با استفاده از فناوری هوشمند تشخیص چهره که بر پایه آخرین دستاوردهای هوش مصنوعی توسعه پیدا کرده است ، قابلیت شناسایی همه انواع چهره‌ها را دارد و هر نوع گریم ، تغییر چهره ، تغییر پوشش یا تغییر مو و ریش تاثیری در الگوریتم‌های شناسایی چهره ندارد و احراز هویت اصلی فرد در کمتر از یک ثانیه میسر می‌شود . در حقیقت قدرت اصلی فراشناسا که آن را از رقبای خود متمایز می‌‌کند ، همین یکپارچگی امنیتی و بهره‌گیری از آخرین فناوری‌‌های روز تشخیص چهره است .

نتیجه‌گیری

خوشبختانه، پیشرفت‌های چشمگیر در هوش مصنوعی به کمک گذرگاه‌‌های ارتباطی آمده است . به این معنا که پرسنل فرودگاه‌‌ها و مدیران مسئول در زمینه امنیت پایانه‌‌های زمینی و هوایی ، اکنون می‌‌توانند از دارایی مورد نیاز خود برای پاسخگویی به نیاز اصلی مسافران که همان امنیت است، استفاده کنند .

با استفاده از فناوری تشخیص چهره و سایر اشکال بینایی رایانه‌ای ، مدیران فرودگاه‌‌ها و پایانه‌‌ها بسیار زودتر از قبل قادر به شناسایی تهدیدات امنیتی خواهند بود و همچنین فرصت‌‌هایی برای بهبود عملیات خود در اختیار خواهند داشت . از طرف دیگر ، فرایندهای ضروری احراز هویت پیش از سفر ، به کوتاه‌ترین زمان خود می‌‌رسد و در نتیجه، از زمان طلایی که ارزشمندترین دارایی شناخته می‌‌شود ، به بهترین نحو می‌‌توان استفاده کرد .




مطالب مرتبط

در پی دیدار رئیس دولت با کارگزاران نظام در ابتدای سال جاری ، مقرر شد تا حد امکان ، امور قابل واگذاری به استان ها واگذار شود ، از این رو از معاونت های ستادی انتظار می‌رود بررسی‌های لازم صورت پذیرد و در حد امکان امور به ادارات استانی واگذار شود .

|

مرکز مدیریت راه‌های کشور در راستای تسهیل عبور و مرور ، خدماتی به کاربران جاده‌ای در قالب سایت ۱۴۱، اپلیکیشن و سیستم پاسخگویی ۱۴۱ ارائه می‌کند و قرار است تا پایان سال جاری این سامانه‌ها بر اساس هوش مصنوعی به کاربران خدمت بدهند و کاربران جاده‌ای بتوانند از آخرین وضعیت ...

|

نظرات کاربران