در حال بارگذاری ...
  • بازنگری و تدوین دستورالعمل‌های موجود با موضوع مقاومت ابنیه و راه‌ها در برابر بحران سیلاب

    با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی ، در تلاش هستیم تا علاوه بر بازنگری و تدوین دستورالعمل‌های موجود ، آیین‌نامه جامع طراحی المان‌های حمل‌ونقل ، پل‌ها و آبروها را تدوین کنیم تا برای همه دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا باشد . در موضوع دوره بازگشت ، عمق آب‌شستگی و برخی از مفروضات دیگر نیاز است تا بازنگری در دستورالعمل‌های موجود داشته باشیم .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه از ۱۴۰۰ به بعد دهه ایمنی راه‌ها آغاز خواهد شد از آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای این مهم خبر داد و گفت : بازنگری و تدوین دستورالعمل‌های موجود با موضوع مقاومت ابنیه و راه‌ها در برابر بحران سیلاب در دستور کار قرار دارد .

    محمد شکرچی‌زاده مجموعه اقدامات آن مرکز را در خصوص ایمنی راه‌ها و سایر شقوق حمل‌و‌نقل عنوان کرد و گفت : مرکز تحقیقات از سال ۹۴ موضوع تهیه برنامه عملیاتی ایمنی راه‌ها را بر اساس سند جامع ایمنی که قبلا تهیه شده بود در دستور کار قرار داد و با استفاده از نیروهای کارشناسی و مجرب و همچنین متخصصان خارج از مرکز ، برنامه ایمنی راه‌ها را تهیه کرد . این موضوع در چندین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا با همکاری و هماهنگی معاونت حمل‌و‌نقل وزارت راه که دبیری کمیسیون ایمنی راه‌ها را برعهده دارد ، تصویب شد .

    رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه از سال ۱۴۰۰ دهه ایمنی راه‌ها آغاز خواهد شد و همین موضوع نیز در برنامه‌ها و سیاست‌های کلان وزارتخانه راه و شهرسازی مدنظر قرار گرفته است، توضیح داد : پیاده‌سازی برنامه ایمنی راه‌ها در دهه پیش‌رو با همکاری NGOهای بخش خصوصی فعال روی موضوع ایمنی راه‌ها و همچنین دستگاه‌های مختلف در وزارتخانه در حال مطالعه است و راه‌های اجرایی شدن آن در حال تدوین است .

    شکرچی‌زاده به تجارب گسترده‌ای که در طول چند دهه گذشته در دستگاه‌های مختلف ، ‌در وزارتخانه‌ها و توسط محققان در دانشگاه‌ها به دست آمده است اشاره کرد و گفت : پیاده‌سازی تجارب به دست آمده در طول چند دهه گذشته به نحو قابل‌ ملاحظه‌ای می‌تواند ایمنی راه‌ها را تامین کند و به کاهش خسارت‌ها منجر شود . از ابتدای فروردین عمدتا به دلیل کاهش تردد حمل و نقل جاده‌ای تعداد خسارت جاده‌ای کم شد که طبق بررسی‌ها این کاهش تصادفات جاده‌ای به دلیل محدودیت تردد در ایام کرونا در نوروز امسال رخ داد . پیش‌بینی شده است که چنانچه شرایط عادی جابه‌جایی حمل و نقل ایجاد شود مجددا ، تلفات جاده‌ای افزایش یابد .

    رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی افزود : در خصوص موضوع مخاطرات و خسارت‌های طبیعی که برای زیرساخت‌ها و المان‌های حمل‌و‌نقل در سیل ایجاد می‌شود ، مطالعات گسترده‌ای انجام شده است. در خصوص سیلی که اواخر سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ در کشور رخ داد، مطالعات گسترده‌ای از ابتدای وقوع انجام شد و نتایج مهمی به دست آمد که همه آنها برای دستگاه‌های زیرمجموعه و ستاد وزارتخانه ارسال شد و مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت .

    وی خاطرنشان کرد : پیش‌بینی شده است که این تغییرات آب‌و‌هوایی تا چندین سال ماندگار باشد که این ماندگاری و شدت سبب خواهد شد معابر و آبروهای ما دبی لازم را نتوانند عبور دهند و به همین دلیل مشکلاتی برای المان‌های راه‌ها پیش خواهد آمد . به همین منظور ، با تاکیدی که وزیر راه و شهرسازی داشتند مقرر شد تا ضمن بازنگری اصولی و کارشناسانه برای دستورالعمل های موجود ، دستورالعمل جدیدی نیز تنظیم شود که مقدمات آن فراهم شده است .

    شکرچی‌زاده تاکید کرد : با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی ، در تلاش هستیم تا علاوه بر بازنگری و تدوین دستورالعمل‌های موجود ، آیین‌نامه جامع طراحی المان‌های حمل‌ونقل ، پل‌ها و آبروها را تدوین کنیم تا برای همه دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا باشد . در موضوع دوره بازگشت ، عمق آب‌شستگی و برخی از مفروضات دیگر نیاز است تا بازنگری در دستورالعمل‌های موجود داشته باشیم .




    مطالب مرتبط

    در طول ۱۰۴۰۰ کیلومتر راه اصلی ، فرعی و روستایی استان مازندران ۲۳ راهدارخانه ثابت و سیار فعالیت می‌کنند که ۳۵۰ نفر از راهداران سخت کوش و پرتلاش در قالب ۳۶ اکیپ راهداری زمستانی و با ۲۵۰ دستگاه ماشین آلات راهداری در ۳۷۰۰ کیلومتر از راه‌های برفگیر و کوهستانی استان به انجام ...

    |

    با توجه به حجم بالای ترافیک و تردد وسایل نقلیه در راه های استان قزوین ، شناسایی ، ایمن‌ سازی و حذف نقاط پرتصادف این محورها در جهت افزایش ضریب ایمنی راه‌ها و کاهش سوانح رانندگی همواره مورد توجه است .

    |

    یکی از ملزومات مهم ایمنی جاده‌ای که نقشی ارزنده در کاهش حوادث و تسهیل سفرهای برون شهری دارد اجرای خط کشی و نقوش ترافیکی است که در انتقال پیام‌های اطلاعاتی - هشداری به طور بصری به کاربران و رانندگان نقشی مهم دارند ، در مقاطعی از محورهای استان اجرا می شود .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، اهم دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های ساخت‌ ، توسعه و نگهداری زیربناهای حمل‌ و نقل جاده‌ای ، ایمنی ...

    |

    با توجه با هزینه‌های بالای نصب روشنایی و علی‌رغم عدم الزام آیین‌نامه‌های ایمنی به نصب روشنایی در تمامی محورها به‌خصوص محور زنجان - دندی ، در صورت ابلاغ اعتبارات استانی اقدام خواهد شد .

    |

    نظرات کاربران