ضرورت گسترش سیاست های سیستمی و هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای کالا
جاده ها به عنوان سرمایه کشور ، متعلق به تمام مردم است ، بنابراین مطابق ضوابط تمام بارهایی که بر روی جاده ها تردد می کنند ، مکلفند با رعایت ضوابط و مقررات جاده ای بارنامه اخذ کنند ، براین اساس سازمان راهداری برای کنترل تردد بدون بارنامه مواردی را در دستور خود قرار داده است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از ضرورت گسترش سیاست های سیستمی و هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل کالا خبر داد .
غلامحسین دغاغله در حاشیه نشست هم اندیشی بررسی مسایل حمل و نقل استان که با حضور نمایندگان کانونها و انجمنهای صنفی کامیونداران استان اصفهان ، برگزار شد ، اظهار کرد : اصفهان بزرگترین قطب حمل و نقل جادهای کشور است و این استان از نظر حمل و نقل ، رتبه نخست کشور را دارد .
وی با اشاره به جلسهای که با حضور تشکلهای صنفی و نمایندگان کامیون داران استان اصفهان برگزار شد ، گفت : توقف ناوگان در جادههای بینشهری ، مشکلات حق توقف در پایانههای مرزی ، مشکلات حمل کالا و ایجاد وقفه در حمل کالا و ... از جمله مسائل مطرح شده در این نشست بود و سازمان راهداری نیز بنا بر تکلیف قانونی خود وظیفه رسیدگی فوری و حل و فصل این موارد را در دستور کار قرار دارد . براین اساس قرار شد تا چند روز آینده برای رفع برخی این مشکلات تصمیمات اجرایی اتخاذ شود ، البته برخی مشکلات همچون تامین اقلام مورد نیاز ناوگان ، لوازم یدکی ، روغن موتور ، لاستیک و ... خارج از حیطه فعالیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای خارج است و حل آن مربوط به وزارت صمت است .
وی در خصوص مشکل تامین روغن موتور کامیونداران نیز ، گفت : در این خصوص پیگیریهایی انجام گرفته و امیدواریم تا چند روز آینده مشکلات تامین روغن موتور کامیونها تا حدودی مرتفع شود . برای رفع مشکلات این صنف و به حداقل رساندن آن همواره جلساتی که به شکل هفتگی به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار می شود و نمایندگان کانون کامیونداران کشور که عضو استان اصفهان به عنوان قطب حمل و نقل کشور نیز هستند ، در آن حضور دارند .
وی درباره دغدغه سازمان راهداری در بحث اضافه تناژ که موجب خسارت به جاده ها می شود نیز ، گفت : جاده ها به عنوان سرمایه کشور ، متعلق به تمام مردم است ، بنابراین مطابق ضوابط تمام بارهایی که بر روی جاده ها تردد می کنند ، مکلفند با رعایت ضوابط و مقررات جاده ای بارنامه اخذ کنند ، بر این اساس سازمان راهداری برای کنترل تردد بدون بارنامه مواردی را در دستور خود قرار داده است .
به گفته مدیر کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، طی دو سال گذشته کنترلهای هوشمند و سیستمی از طریق دوربینها و باسکولهای توزین در حال حرکت در محورهای مختلف کشور راه اندازی و اجرایی شده و این سیستم در حال توسعه به تمام راههای کشور است ، همچنین گشتهای مشترک راهداری با تشکلهای صنفی با اجازه مقامات قضایی در جادههای کشور کنترل امور حمل و نقل را انجام میدهند و از سوی دیگر پلیس راه نیز بر این امر کنترل و نظارت دارد . به طور قطع با توجه به وسعت راههای کشور ، کنترلها باید به شکل سیستمی انجام شود تا نظارت درستی داشته باشیم و یکی از دستورالعملها و سیاستهای سازمان ، گسترش سیاستهای سیستمی و کنترل هوشمند جادهها و ناوگان جادهای است .
دغاغله در خصوص یارانههای تامین اجتماعی رانندگان نیز ، توضیح داد : یکی از موضوعاتی که در کارگروه حل مسائل حمل و نقل جادهای به ریاست وزیر راه به شکل هفتگی بررسی شده مسائل مربوط به بیمه رانندگان جدید الورود است . بر اساس قوانین ، بخشی از یارانه بیمه رانندگان توسط دولت و بخشی توسط رانندگان پرداخت میشود ، اما طی دو سال گذشته به دلیل محدودیت اعتبارات رانندگان جدید الورود مشمول این یارانه نشدهاند که با پیگیری وزیر راه و جلسات مشترک با سازمان تامین اجتماعی ، شیوه نامه جدید برای رانندگان جدید الورود در دست اقدام و نهایی شدن است .