در حال بارگذاری ...

ضرورت گسترش سیاست های سیستمی و هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای کالا

جاده ها به عنوان سرمایه کشور ، متعلق به تمام مردم است ، بنابراین مطابق ضوابط تمام بارهایی که بر روی جاده ها تردد می کنند ، مکلفند با رعایت ضوابط و مقررات جاده ای بارنامه اخذ کنند ، براین اساس سازمان راهداری برای کنترل تردد بدون بارنامه مواردی را در دستور خود قرار داده است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از ضرورت گسترش سیاست های سیستمی و هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل کالا خبر داد .

غلامحسین دغاغله در حاشیه نشست هم اندیشی بررسی مسایل حمل و نقل استان که با حضور نمایندگان کانون‌ها و انجمن‌های صنفی کامیونداران استان اصفهان ، برگزار شد ، اظهار کرد : اصفهان بزرگترین قطب حمل و نقل جاده‌ای کشور است و این استان از نظر حمل و نقل ، رتبه نخست کشور را دارد .

وی با اشاره به جلسه‌ای که با حضور تشکل‌های صنفی و نمایندگان کامیون داران استان اصفهان برگزار شد ، گفت : توقف ناوگان در جاده‌های بین‌شهری ، مشکلات حق توقف در پایانه‌های مرزی ، مشکلات حمل کالا و ایجاد وقفه در حمل کالا و ... از جمله مسائل مطرح شده در این نشست بود و سازمان راهداری نیز بنا بر تکلیف قانونی خود وظیفه رسیدگی فوری و حل و فصل این موارد را  در دستور کار قرار دارد . براین اساس قرار شد تا چند روز آینده برای رفع برخی این مشکلات تصمیمات اجرایی اتخاذ شود ، البته برخی مشکلات همچون تامین اقلام مورد نیاز ناوگان ، لوازم یدکی ، روغن موتور ، لاستیک و ... خارج از حیطه فعالیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خارج است و حل آن مربوط به وزارت صمت است .

وی در خصوص مشکل تامین روغن موتور کامیونداران نیز ، گفت : در این خصوص پیگیری‌هایی انجام گرفته و امیدواریم تا چند روز آینده مشکلات تامین روغن موتور کامیون‌ها تا حدودی مرتفع شود . برای رفع مشکلات این صنف و به حداقل رساندن آن همواره جلساتی که به شکل هفتگی به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار می شود و نمایندگان کانون کامیونداران کشور که عضو استان اصفهان به عنوان قطب حمل و نقل کشور نیز هستند ، در آن حضور دارند .

وی درباره دغدغه سازمان راهداری در بحث اضافه تناژ که موجب خسارت به جاده ها می شود نیز ، گفت : جاده ها به عنوان سرمایه کشور ، متعلق به تمام مردم است ، بنابراین مطابق ضوابط تمام بارهایی که بر روی جاده ها تردد می کنند ، مکلفند با رعایت ضوابط و مقررات جاده ای بارنامه اخذ کنند ، بر این اساس سازمان راهداری برای کنترل تردد بدون بارنامه مواردی را در دستور خود قرار داده است .

به گفته مدیر کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، طی دو سال گذشته کنترل‌های هوشمند و سیستمی از طریق دوربین‌ها و باسکول‌های توزین در حال حرکت در محورهای مختلف کشور راه اندازی و اجرایی شده و این سیستم در حال توسعه به تمام راه‌های کشور است ، همچنین گشت‌های مشترک راهداری با تشکل‌های صنفی با اجازه مقامات قضایی در جاده‌های کشور کنترل امور حمل و نقل را انجام می‌دهند و از سوی دیگر پلیس راه نیز بر این امر کنترل و نظارت دارد . به طور قطع با توجه به وسعت راه‌های کشور ، کنترل‌ها باید به شکل سیستمی انجام شود تا نظارت درستی داشته باشیم و یکی از دستورالعمل‌ها و سیاست‌های سازمان ، گسترش سیاست‌های سیستمی و کنترل هوشمند جاده‌ها و ناوگان جاده‌ای است .

دغاغله در خصوص یارانه‌های تامین اجتماعی رانندگان نیز ، توضیح داد : یکی از موضوعاتی که در کارگروه حل مسائل حمل و نقل جاده‌ای به ریاست وزیر راه به شکل هفتگی بررسی شده مسائل مربوط به بیمه رانندگان جدید الورود است . بر اساس قوانین ، بخشی از یارانه بیمه رانندگان توسط دولت و بخشی توسط رانندگان پرداخت می‌شود ، اما طی دو سال گذشته به دلیل محدودیت اعتبارات رانندگان جدید الورود مشمول این یارانه نشده‌اند که با پیگیری وزیر راه و جلسات مشترک با سازمان تامین اجتماعی ، شیوه نامه جدید برای رانندگان جدید الورود در دست اقدام و نهایی شدن است .




مطالب مرتبط

با توجه به محدودیت های تردد ناوگان سنگین کشور در این ایام و مستثنی بودن حمل ناوگان حامل کالاهای اساسی در کشور از ابتدای اجرای طرح نوروزی از ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ تا پایان روز هفت فروردین ماه سال جاری ، حدود ۴۴۶ هزار تن کالای اساسی ازمبدا بنادر کشور از طریق جاده با بیش از ۱۹ هزار سفر ...

|

سازمان تامین اجتماعی پس از بررسی لازم و بر اساس اولویت تاریخ ثبت نام کارت هوشمند راننده تاکنون نسبت به تخصیص یارانه سهم دولت بابت مبلغ حق بیمه به تعداد ۷۶۴۲۷ نفر راننده جدیدالورود در سه مرحله ، اقدام نموده و لیست آنها به شعب سازمان تامین اجتماعی ارسال شده است .

|

هر سال به صورت مستمر میزان وقوع حوادث در نقاط مختلف محورهای مواصلاتی شهرستان پایش شده و نقاطی که میزان تصادفات آن بیشتر باشد به عنوان نقاط پرحادثه ثبت و در برنامه اصلاح قرار می‌گیرد .

|

ظرفیت‌های بسیار خوبی در موضوع مشارکت بخش‌های خصوصی و مردمی خصوصاً مشارکت خیرین در حوزه ساخت راه‌ها در استان وجود دارد که خوشبختانه به درستی از این ظرفیت در راستای وظایف سازمانی استفاده شده است .

|

گشت های راهداری برای جلوگیری از تعدی به حریم راه ها بطور مستمر در سطح راه ها فعالند و سامانه ۱۴۱ نیز در اختیار کاربران جاده ای قرار دارد تا در صورت مشاهده هرگونه خلف حریم راه ها و مشکلات جاده ای ؛ اطلاع رسانی شود و رسیدگی های استانی و کشوری موضوعات مربوطه صورت گیرد .

|

نظرات کاربران