تشریح آخرین وضعیت طرح توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی
روند پیشرفت پروژه مناسب و مطلوب است و انتظار داریم حتماً در سال جاری با توجه به برنامهریزی انجام شده، این بخش اصلی پروژه که بیش از ۵۰ درصد از کرانه اسکله و پسکرانه است، تکمیل شده و به بهرهبرداری برسد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : در سال جاری ۹۰۰ متر از ۱۴۰۰ متر اسکله طراحی شده را به بهرهبرداری برسانیم که بدین ترتیب قابلیت پهلوگیری کشتیهایی با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU کانتینر در این پایانه فراهم میشود .
محمد راستاد در تشریح آخرین وضعیت طرح توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی اظهار داشت : یکی از مهمترین و بزرگترین طرحهای توسعهای بندری در کشور ، فاز سوم بندر شهید رجایی و پایانه کانتینری است که ما را به ظرفیت ۸,۵ میلیون TEU در سال خواهد رساند .
تکمیل ۵۰ درصد کرانه اسکله و پسکرانه فاز سوم بندر شهید رجایی در سال جاری
وی ادامه داد : برنامهریزی ما این است که در سال جاری ، ۹۰۰ متر از ۱۴۰۰ متر اسکله طراحی شده را به بهرهبرداری برسانیم که بدین ترتیب قابلیت پهلوگیری کشتیهایی با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU کانتینر در این پایانه فراهم میشود و قدرت رقابتی بنادر ما افزایش می یابد . در کنار اسکله و پایانه کانتینری ، جبهههای مختلف کاری این پروژه که برای آن تعریف شده است ، بخش اسکله ، پسکرانه و لایروبی است که در حال حاضر فعال است و یا در شرف فعال شدن است .
وی تأکید کرد : روند پیشرفت پروژه مناسب و مطلوب است و انتظار داریم حتماً در سال جاری با توجه به برنامهریزی انجام شده، این بخش اصلی پروژه که بیش از ۵۰ درصد از کرانه اسکله و پسکرانه است، تکمیل شده و به بهرهبرداری برسد .
هدفگذاری تأمین تجهیزات فاز سوم بندر شهید رجایی از طریق سرمایهگذاری BOT بلندمدت
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تأمین تجهیزات فاز سوم بندر شهید رجایی گفت : احتمالاً تأمین تجهیزات را در قالب قراردادهای سرمایهگذاری BOT بلندمدت در دستور کار قرار می دهیم ، چنانچه اپراتورهای داخلی یا شرکای داخلی - خارجی متقاضی باشند ، در اولویت است که به این روش ، تجهیز آن پایانه را انجام دهیم ، در غیر این صورت مشابه فاز دوم بندر شهید رجایی ، سازمان بنادر و دریانوردی خود برای تجهیز پایانه ۳ اقدام میکنند .
راستاد اضافه کرد : این طرح فعلا از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی در حال اجرا است و با تکمیل آن ظرفیت کانتینری پایانه بندری شهید رجایی به عنوان مهمترین پایانه بندری کشور همانگونه که گفته شد به ۸,۵ میلیون TEU افزایش می یابد .
با تکمیل فاز سوم بندر شهید رجایی ؛ امکان پهلوگیری همزمان ۳ کشتی نسل هفتم اقیانوسپیما با آبخور ۱۷,۵ متر و طول ۴۰۰ متر با بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU کانتینر فراهم میشود و قدرت رقابتی بنادر کشور با بنادر رقیب در منطقه افزایش بسزایی دارد و سهم ایران در بازار تجارت جهانی ارتقا مییابد همچنین این فاز موجب ارتقای جایگاه بندر شهید رجایی در میان ۱۰۰ بندر برتر دنیا خواهد شد .
پیش از این اعلام شده بود ۸۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت ها و اسکله فاز سوم بندر شهید رجایی تأمین اعتبار شده است .