در حال بارگذاری ...

ظرفیت جابه‌جایی ۱۲ میلیون تن کالا در سال از مسیر ریلی ایران - افغانستان

ایران با اجرای سه قطعه از طرح مهم ریلی خواف به هرات ثابت کرد که همچنان مدافع مردم افغانستان است و متعهدانه در بازسازی این کشور مشارکت فعال دارد و منافع این کشور با منافع کشور ما گره خورده است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، فرماندار خواف گفت : ۴۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای سه قطعه خط ریلی خواف تا هرات افغانستان طی سنوات گذشته هزینه شده است که با افزایش هزینه ها و نرخ امروزی این میزان ۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود .

حسین سنجرانی گفت : راه آهن خواف - هرات به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر در چهار قطعه اجرا می‌شود که ۷۷ کیلومتر آن در قالب دو قطعه در داخل خاک ایران و قطعه سوم از نقطه صفر مرزی تا ایستگاه روزنگ افغانستان یه طول ۶۶ کیلومتر ادامه یافته و هم اکنون آماده بهره برداری است و در چند روز آینده با حضور مسئولان دو کشور به بهره برداری می رسد . بهره برداری از خط ریلی خواف به هرات نقش مهمی در افزایش صادرات و واردات و رونق اقتصادی افغانستان و توسعه مبادلات بین ایران و این کشور دارد و با بهره گیری از ظرفیت این خط ریلی سالانه ۱۲ میلیون تن کالا در این مسیر جابه‌جا می شود .

فرماندار خواف گفت : خط ریلی خواف به هرات یکی از طرحهای بسیار مهم ملی و بین المللی است که موجب افزایش ارز آوری اقتصادی و انتقال ارزان و به صرفه کالا و خدمات برای دو کشور ایران و افغانستان می شود و علاوه بر ثبات امنیت و معیشت در منطقه در افزایش اشتغال نقش بسزایی دارد . با راه اندازی خط ریلی خواف به هرات زنجیره حمل و نقل کالا و نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب کامل می شود و امکان اتصال و ترانزیت کالا از افغانستان از طریق حمل نقل ریلی تا آبهای آزاد و در آینده نزدیک با تکمیل خط ریلی چابهار به زاهدان و مشهد تا دریای عمان فراهم می شود .

سنجرانی ادامه داد : ایران با اجرای سه قطعه از طرح مهم ریلی خواف به هرات ثابت کرد که همچنان مدافع مردم افغانستان است و متعهدانه در بازسازی این کشور مشارکت فعال دارد و منافع این کشور با منافع کشور ما گره خورده است . عزم و اراده نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله دولت دکتر روحانی سرعت بخشی در بهره برداری از خط ریلی خواف به هرات است و این طرح مهم با تلاش متخصصان ایرانی به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است .

فرماندار خواف افزود : ایران حتی بعد از بهره برداری از خط ریلی خواف به هرات متعهد شده که مدت ۶ ماه آموزش متخصصان کشور افغانستان را برای بهره برداری مناسب از ظرفیتهای این بخش انجام دهد .

شایان ذکر است که عباس خطیبی ، معاون ساخت و توسعه راه آهن پیش از این اظهار کرده بود که از طریق هماهنگی‌های انجام شده با وزارت امور خارجه افغانستان و راه آهن این کشور پروژه ریلی و مهم خواف - هرات ۲۰ تا ۲۲ آذر ماه افتتاح می‌شود که با بهره برداری از این طرح کشور افغانستان با اتصال به شبکه ریلی ایران علاوه بر اروپا به بنادر جنوبی کشور ، آسیای مرکزی و قفقاز و حتی کشور عراق متصل خواهد شد.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است .




مطالب مرتبط

با توجه به عبور مسیر ریلی درود - خرم آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی ، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید .

|

ایستگاه با مساحت ۱.۰۹۷ متر مربع در زمینی به مساحت ۵.۵ هکتار احداث شده که ترمینال مسافری آن ۴۰۰ متر مربع است و در آن حدود ۵۵ هزار متر مربع محوطه سازی صورت گرفته است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن ، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه ۱۹۵ کیلومتر پروژه ریلی از ...

|

نظرات کاربران