در حال بارگذاری ...
  • تکمیل پروژه‌های ریلی جهش تولید به طول حدود ۳۴۰۰ کیلومتر تا پایان امسال و سال آینده

    اکنون ۳۴۰۰ کیلومتر خط آهن جدید در قالب پروژه های اولویت دار در دست اجرا است که اولین آن راه‌آهن خواف ـ هرات است که زمان افتتاح رسمی آن در آذرماه اعلام شده است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، هفت پروژه ریلی اولویت‌دار با نام پروژه‌های ریلی جهش تولید به طول حدود سه هزار و ٤٠٠ کیلومتر تا پایان امسال و سال آینده تکمیل می‌شود که از میان آنها ، پروژه خواف - هرات به مرحله راه‌اندازی رسیده و بقیه طرح‌ها نیز پیشرفت بالای ۵۰ درصد دارند .

    یکی از هفت پروژه جهش تولید در بخش ریلی ، راه‌آهن خواف - هرات است که تا چند هفته دیگر با حضور روسای جمهوری دو کشور ایران و افغانستان به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح می‌شود .

    قبل از بهره‌برداری رسمی این خط آهن یک مرحله تست باری آن طی همین هفته انجام می شود و اولین ارسال محموله ریلی به افغانستان به صورت آزمایشی تا چند روز آینده انجام خواهد شد.

    خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی پیش تر اعلام کرده بود این خط ریلی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته که ارزش روز آن به حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد . سال شروع ساخت این پروژه در دهه ٨٠ است و به همین دلیل معادل نرخ روز تفاوت قیمت ساخت آن چشمگیر است . ۷۸ کیلومتر این مسیر در خاک کشورمان و حدود ۶۰ کیلومتر در خاک افغانستان است .

    با افتتاح این مسیر ریلی ، افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران به همه بنادر جنوبی متصل می‌شود ضمن اینکه قرار است این خط ریلی پس از هرات به مزار شریف و در نهایت ازبکستان متصل سود کهً باعث می شود ارتباط راه آهن ایران از این طریق با ازبکستان و پس از آن چین برقرار شود .

    اکنون ۳۴۰۰ کیلومتر خط آهن جدید در قالب پروژه های اولویت دار در دست اجرا است که اولین آن راه‌آهن خواف ـ هرات است که زمان افتتاح رسمی آن در آذرماه اعلام شده است .

    ۱۳ هزار و ۹۵۴ کیلومتر خط ریلی در دست بهره‌برداری وجود دارد و  همچنین میزان سه هزار و ۳۵۳ کیلومتر خط ریلی در دست احداث و ۶ هزار و ۳۱۲ کیلومتر خط ریلی در دست مطالعه وجود دارد .

    تا پاین امسال و سال آینده ۷ پروژه ریلی به بهره برداری می رسد که با تکمیل آن ها ، برخی حلقه های مفقوده کریدورهای ترانزیتی رفع می شود .

    پروژه های ریلی دارای پیشرفت بالای ۵۰ درصد

    علاوه بر راه آهن خواف - هرات که به مرحله راه‌اندازی رسیده، طرح‌های دیگر ریلی نیز وجود دارند که دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد هستند .

    یکی از مهمترین طرح‌ها ، راه‌آهن چابهار - زاهدان به طول ۶۲۸ کیلومتر است که با اعتبار ۲ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان به عنوان ابرپروژه ریلی کشور حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، ریل گذاری این خط آهن از دو طرف (چابهار و زاهدان) با ریل ملی آغاز شده است و پروژه در سال ۱۴۰۰ تکمیل خواهد شد .

    بعد از آن راه‌آهن همدان - سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر و با اعتبار ۵۱۴ میلیارد تومان است که تاکنون ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان دیگر در خرداد ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد .

    راه‌آهن میانه - اردبیل هم با تلاش پیمانکار و با وجود سردی هوا و بارش برف به طول ۱۷۵ کیلومتر با اعتبار هزار و ۵۸۵ میلیارد تومان در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تخصیص هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر در اسفند ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد .

    بعد از آن راه‌آهن یزد - اقلید است که به طول ۲۷۰ کیلومتر با ۶۲۵ میلیارد تومان اعتبار دارای پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصدی است و با تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر اسفند ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد .

    راه‌آهن رشت - کاسپین (انزلی) به طول ۳۷ کیلومتر و با اعتبار ۲ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر اردیبهشت ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد .

    راه‌آهن بستان آباد - تبریز نیز با اعتبار ۲هزار و ۲۰۳ میلیارد تومان ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تخصیص ۲ هزار میلیارد تومن دیگر اسفند امسال به بهره‌برداری می‌رسد .




    نظرات کاربران