ادامه عملیات ریل گذاری پروژه راه آهن اردبیل - میانه با وجود بارش شدید برف
با افزایش ساعت کاری و اضافه کردن واگنهای حمل ریل ، ریلگذاری در این پروژه به روزانه ۶۰۰ متر خواهد رسید . این شیوه ریلگذاری امکان کار کردن در هوای برفی را هم فراهم و عملیات در داخل تونل و روی پلها هم بدون مشکل قابل اجرا است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، بارش برف در اردبیل شدت گرفته اما پروژه راه آهن اردبیل - میانه همچنان در فازها و کارگاههای مختلف در حال اجراست تا بر اساس وعده مسئولان تا پایان دولت دوازدهم به ایستگاه پایانی رسیده و هدیه مردم این استان شود .
بعد از گذشت ۱۴ سال وقفه در اجرای پروژه راه آهن ، مسئولان اجرایی شنیدن سوت قطار در تابستان ۱۴۰۰ را به مردم استان نوید داده و با تسریع عملیات اجرایی و تزریق اعتبار لازم برای تحقق آن تلاش میکنند و در این میان برف و باران مانعی جدی بر سر کار نیست .
عملیات اجرایی راهآهن میانه - اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شد اما سالها این پروژه متوقف ماند تا اینکه در دولت تدبیر و امید عملیات اجرایی آن از سرگرفته شده و مدیران دولت دوازدهم نیز وعده اتمام آن تا پایان کار دولت را دادهاند .
این طرح ریلی هماکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سختگذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت در حال اجراست .
مرتفعترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی در حال احداث بوده و علاوه بر آن ، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست .
در طرح راهآهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر ، چهار کیلومتر پل درهای بزرگ ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا میشود .
این خط راهآهن برای حرکت قطارهایی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت طراحی و اجرا میشود .
پیشرفت فیزیکی این طرح ۸۵ درصد اعلام شده و با اجرای بخشهای زیربنایی و زیرسازی ، عملیات روسازی و ریلگذاری به سرعت انجام شده و پروژه برای افتتاح در اواسط سال آینده آماده میشود .
عملیات اجرایی راهآهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعدههای تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیدهاند، اما با تأمین اعتبار توسط بانک ملی ایران ، عملیات اجرایی این پروژه شتاب گرفته است .
حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهنآلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز است .
مسئولان پیشرفت فیزیکی طرح راهآهن اردییل - میانه که در ۱۲ قطعه در حال اجرا میباشد را قابل قبول ذکر کرده و میگویند که افتتاح آن تا شهریور ۱۴۰۰ تقریباً قطعی است .
شتاب عملیات راه آهن با استفاده از تکنولوژی پیشرفته داخلی
شتاب بخشی به عملیات اجرایی راه آهن اردبیل - میانه نیازمند بهرهگیری از تکنولوژی و فناوری نوین در این پروژه بود و مجری طرح نیز جدیدترین تجهیزات ساخت داخل کشور را در آن بکار گرفت .
اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در این باره گفت : با استفاده از تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته ساخت داخل کشور ، عملیات ریلگذاری راهآهن اردبیل - میانه سرعت گرفته است . جرثقیل پنلگذار که در داخل کشور تولید شده برای اولین بار در پروژه راهآهن اردبیل -میانه مورد استفاده قرار گرفته و این امر به تسریع عملیات اجرایی این پروژه کمک شایانی خواهد کرد .
بهنامجو ساخت این دستگاه و جرثقیل پنلگذار را تحولی در صنعت ریلگذاری راهآهن ذکر کرد و گفت: با استفاده از این دستگاه سرعت کار در پروژه راهآهن اردبیل بالا رفته و ریلگذاری روزانه به ۳۰۰ متر رسیده است .
استاندار اردبیل با بیان اینکه ریلگذاری ۱۰۰ کیلومتر در پروژه راه آهن اردبیل - میانه برای امسال هدفگذاری شده است ، گفت : با افزایش ساعت کاری و اضافه کردن واگنهای حمل ریل ، ریلگذاری در این پروژه به روزانه ۶۰۰ متر خواهد رسید . این شیوه ریلگذاری امکان کار کردن در هوای برفی را هم فراهم و عملیات در داخل تونل و روی پلها هم بدون مشکل قابل اجرا است . تهیه ریل پروژه هم بدون مشکل در حال انجام بوده و با شروع کار از سمت میانه قطعاً تا پایان سال تعهد انجام گرفته در خصوص ریلگذاری ۱۰۰ کیلومتر از مسیر راهآهن اردبیل - میانه انجام خواهد شد .
تزریق اعتبار تسهیل کننده عملیات اجرایی پروژه راهآهن اردبیل
عملیات اجرایی پروژههای مهم بدون تأمین اعتبار لازم امکان پیشرفت فیزیکی نخواهد داشت و یکی از مهمترین عامل در به پایان نرسیدن بسیاری از پروژههای عمرانی در کشور نیز عدم تخصیص اعتبار در زمان مناسب است .
پروژه راه آهن اردبیل - میانه نیز از این امر استثنا نبوده و عملیات اجرایی آن زمانی سرعت گرفت که دولت تأمین اعتبار آن را با روشهای مختلف به نوعی تضمین کرد .
استاندار اردبیل به اعتبارات اختصاص یافته به راهآهن اردبیل در سالجاری اشاره کرد و افزود : جذب اعتبارات با روند خوبی در جریان است و بر اساس قول رئیس سازمان برنامه و بودجه ، این پروژه مشکل مالی نخواهد داشت و بودجههایدولتیامسال جذب میشود . با توجه به سرعت گرفتن ریلگذاری و اختصاص اعتبارات سال آینده این پروژه تکمیل میشود .
داود شایقی رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل هم با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح راهآهن اردبیل - میانه مطلوب است و پیشبینی میشود تا شهریورماه سال آینده به بهرهبرداری برسد ، اظهار کرد : تمام قطعات این پروژه فعال بوده و مشکلی درباره اعتبار این پروژه وجود ندارد . امسال ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده که هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن مربوط به منابع بانک ملی و بقیه نیز مربوط به اعتبارات دولتی است .
وی اضافه کرد : امسال تاکنون چهار هزار میلیارد ریال برای این پروژه اختصاص داده شده و مقرر است اعتبارات سال جاری برای راهآهن اردبیل تأمین شود . عملیات اجرایی راهآهن اردبیل - میانه شتاب گرفته و تا پایان دولت به بهرهبرداری میرسد . اتمام و تکمیل بهموقع این پروژه در اولویت دولت است و سعی میشود در موعد مقرر به بهرهبرداری برسد .
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل اضافه کرد : دولت اعتبار لازم برای این پروژه اختصاص داده و بقیه اعتبارات موردنیاز هم از طریق فاینانس بانک ملی قابل تأمین است . در سه سال اخیر ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از طریق منابع بانک و هشت هزار میلیارد ریال نیز از طریق منابع ملی اختصاص یافته است .
پیشرفت ۸۵ درصدی زیرسازی راهآهن اردبیل- میانه در سایه توجه دولت
توجه دولت به پروژه راه آهن اردبیل - میانه و وعدههای دولتمردان به افتتاح آن تا پایان دولت دوازدهم موجب شده تا با رفع موانع ، عملیات فیزیکی طرح نیز تسریع شود .
فرزاد قلندری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل در این باره گفت : در زمان حاضر پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه راهآهن اردبیل - میانه از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است . تمام قطعات پروژه راهآهن اردبیل به صورت مطلوب در حال اجرا است و تا پایان سال تلاش میشود زیرسازی این پروژه انجام شود .
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل ادامه داد : کل پروژه راهآهن نیز اعم از زیرسازی و ریلگذاری نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد . تلاش بر این است تا پایان سال ۱۰۰ کیلومتر از ریلگذاری این پروژه نیز انجام و تا پایان دولت راهآهن اردبیل - میانه تکمیل شود .
عباس خطیبی معاون راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز پروژه راهآهن اردبیل - میانه را یکی از پروژههای مهم و برنامهریزی شده جهش تولید در وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و افزود : این پروژه با طول ۱۷۵ کیلومتر در بخشهای مختلف زیرسازی ، روسازی و همچنین ایستگاهها با سرعت خوبی در حال اجراست . امسال به صورت کاملاً جدی با تجهیز کارگاه و مستقر شدن پیمانکار، اقدامات ریلگذاری در حال اجرا بوده و تمام امور طبق برنامهریزی انجام شده پیش میرود .
علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز رضایت از روند اجرای پروژه راه آهن اردبیل گفت : عملیات زیرسازی راه آهن اردبیل – میانه تا آخر امسال تکمیل و به بهرهبرداری خواهد رسید . در کنار این اقدام ۱۰۰ کیلومتر عملیات ریلگذاری راه آهن در حال انجام بوده و چهار ایستگاه مسیر خط ریلی اردبیل – میانه نیز تکمیل خواهد شد . ما خواهان این هستیم که این پروژه در سال ۱۴۰۰ و تا پایان دولت دوازدهم بهعنوان یادگاری این دولت افتتاح و بهرهبرداری شود .
وی بیان کرد : در تمام جلسات با معاون رئیسجمهوری و وزیر راه و شهرسازی توافق شده که ۱۰۰ کیلومتر روسازی پروژه ، عملیات زیرسازی و احداث هفت ایستگاه مسیر امسال به اتمام برسد و با توجه به تأمین مالی طرح ، مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت .
حجتالاسلام سیدکاظم موسوی ، رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس هم گفت : این جای خوشحالی است که دولت مصمم به پایان رساندن راهآهن اردبیل - میانه پس از حدود ۲۰ سال بلاتکلیفی است و مردم استان اردبیل چشم انتظار شنیدن سوت قطار بوده و انتظار میرود که این مهم در زمان این دولت انجام پذیرد . البته تنها رسیدن قطار به اردبیل کافی نیست و این راهآهن باید تا پارس آباد و اتصال به جمهوری آذربایجان و کشورهای قفقاز تداوم یابد.
رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت : دولت توجه بیشتری به تکمیل طرح راهآهن اردبیل – میانه داشته و اخیراً میزان اعتبارات این پروژه افزایش یافته است . عملیات اجرایی پروژه راهآهن اردبیل - میانه مطلوب است و با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء پیشرفت فیزیکی این پروژه شتاب گرفته و در زمان مقرر به بهرهبرداری خواهد رسید .
وی میزان اعتبار اختصاص یافته به این پروژه را چهار هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : یکی از خواستههای اصلی مردم استان تکمیل طرح راهآهن اردبیل است و مسؤولان استان بویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه بر اتمام به موقع این پروژه تاکید دارند .
صدیف بدری ، نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین و عضو کمیسیون عمران مجلس نیز گفت : برای اجرای این طرح در هفت سال گذشته زحمات زیادی کشیده شده و انصاف نیست که این طرح در دولت دوازدهم به پایان نرسد .
وی همچنین از زحمات استاندار اردبیل در زمینه تسریع در عملیات اجرایی راهآهن اردبیل - میانه تقدیر و اظهار امیدواری کرد که این پروژه در اوایل سال ۱۴۰۰ به نتیجه برسد . پروژه راهآهن اردبیل هماکنون توسط قرارگاه خاتمالانبیاء در حال اجراست و انتظار میرود در ادامه این طرح عملیات اجرایی راهآهن اردبیل - پارسآباد مغان نیز شروع شود . در سفر نوبخت معاون رئیسجمهوری به استان اردبیل مقرر شد دولت اعتبارات لازم برای این طرح را مدنظر داشته باشد و در بودجه ۱۴۰۰ هم ردیف اعتباری برای آن در نظر گرفته میشود .
نماینده اردبیل - نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح راهآهن اردبیل - پارسآباد مغان همچنان در دستور کار بوده و مطالعات آن هماکنون در مرحله نهایی است .
وی خواستار پیگیری ادامه این خط ریلی کشور به سمت شمال استان اردبیل شد و اظهار داشت : این خط ریلی منطقیترین و کم هزینهترین مسیر ریلی در کریدور شمال جنوب محسوب میشود و با ادامه احداث آن تا منطقه مغان و گمرک مرزی در شهرستان بیلهسوار، کل استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد .
در هر حال پروژه راه آهن اردبیل - میانه از جمله پروژههایی است که با توجه دولت تدبیر و امید پس از سالها رکود فعال شده و حکایت از توجه مسؤولان به طرحهای زیربنایی و توسعهای در اقصی نقاط کشور بویژه استان اردبیل دارد .