در حال بارگذاری ...

ادامه عملیات ریل گذاری پروژه راه آهن اردبیل - میانه با وجود بارش شدید برف

با افزایش ساعت کاری و اضافه کردن واگن‌های حمل ریل ، ریل‌گذاری در این پروژه به روزانه ۶۰۰ متر خواهد رسید . این شیوه ریل‌گذاری امکان کار کردن در هوای برفی را هم فراهم و عملیات در داخل تونل و روی پل‌ها هم بدون مشکل قابل اجرا است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، بارش برف در اردبیل شدت گرفته اما پروژه راه آهن اردبیل - میانه همچنان در فازها و کارگاه‌های مختلف در حال اجراست تا بر اساس وعده مسئولان تا پایان دولت دوازدهم به ایستگاه پایانی رسیده و هدیه مردم این استان شود .

بعد از گذشت ۱۴ سال وقفه در اجرای پروژه راه آهن ، مسئولان اجرایی شنیدن سوت قطار در تابستان ۱۴۰۰ را به مردم استان نوید داده و با تسریع عملیات اجرایی و تزریق اعتبار لازم برای تحقق آن تلاش می‌کنند و در این میان برف و باران مانعی جدی بر سر کار نیست .

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شد اما سال‌ها این پروژه متوقف ماند تا اینکه در دولت تدبیر و امید عملیات اجرایی آن از سرگرفته شده و مدیران دولت دوازدهم نیز وعده اتمام آن تا پایان کار دولت را داده‌اند .

این طرح ریلی هم‌اکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت در حال اجراست .

مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی در حال احداث بوده و علاوه بر آن ، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست .

در طرح راه‌آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر ، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می‌شود .

این خط راه‌آهن برای حرکت قطارهایی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت طراحی و اجرا می‌شود .

پیشرفت فیزیکی این طرح ۸۵ درصد اعلام شده و با اجرای بخش‌های زیربنایی و زیرسازی ، عملیات روسازی و ریل‌گذاری به سرعت انجام شده و پروژه برای افتتاح در اواسط سال آینده آماده می‌شود .

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعده‌های تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده‌اند، اما با تأمین اعتبار توسط بانک ملی ایران ، عملیات اجرایی این پروژه شتاب گرفته است .

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز است .

مسئولان پیشرفت فیزیکی طرح راه‌آهن اردییل - میانه که در ۱۲ قطعه در حال اجرا می‌باشد را قابل قبول ذکر کرده و می‌گویند که افتتاح آن تا شهریور ۱۴۰۰ تقریباً قطعی است .

 

 

شتاب عملیات راه آهن با استفاده از تکنولوژی پیشرفته داخلی

شتاب بخشی به عملیات اجرایی راه آهن اردبیل - میانه نیازمند بهره‌گیری از تکنولوژی و فناوری نوین در این پروژه بود و مجری طرح نیز جدیدترین تجهیزات ساخت داخل کشور را در آن بکار گرفت .

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در این باره گفت : با استفاده از تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته ساخت داخل کشور ، عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن اردبیل - میانه سرعت گرفته است . جرثقیل پنل‌گذار که در داخل کشور تولید شده برای اولین بار در پروژه راه‌آهن اردبیل -میانه مورد استفاده قرار گرفته و این امر به تسریع عملیات اجرایی این پروژه کمک شایانی خواهد کرد .

بهنامجو ساخت این دستگاه و جرثقیل پنل‌گذار را تحولی در صنعت ریل‌گذاری راه‌آهن ذکر کرد و گفت: با استفاده از این دستگاه سرعت کار در پروژه راه‌آهن اردبیل بالا رفته و ریل‌گذاری روزانه به ۳۰۰ متر رسیده است .

استاندار اردبیل با بیان اینکه ریل‌گذاری ۱۰۰ کیلومتر در پروژه راه آهن اردبیل - میانه برای امسال هدفگذاری شده است ، گفت : با افزایش ساعت کاری و اضافه کردن واگن‌های حمل ریل ، ریل‌گذاری در این پروژه به روزانه ۶۰۰ متر خواهد رسید . این شیوه ریل‌گذاری امکان کار کردن در هوای برفی را هم فراهم و عملیات در داخل تونل و روی پل‌ها هم بدون مشکل قابل اجرا است . تهیه ریل پروژه هم بدون مشکل در حال انجام بوده و با شروع کار از سمت میانه قطعاً تا پایان سال تعهد انجام گرفته در خصوص ریل‌گذاری ۱۰۰ کیلومتر از مسیر راه‌آهن اردبیل - میانه انجام خواهد شد .

تزریق اعتبار تسهیل کننده عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن اردبیل

عملیات اجرایی پروژه‌های مهم بدون تأمین اعتبار لازم امکان پیشرفت فیزیکی نخواهد داشت و یکی از مهمترین عامل در به پایان نرسیدن بسیاری از پروژه‌های عمرانی در کشور نیز عدم تخصیص اعتبار در زمان مناسب است .

پروژه راه آهن اردبیل - میانه نیز از این امر استثنا نبوده و عملیات اجرایی آن زمانی سرعت گرفت که دولت تأمین اعتبار آن را با روش‌های مختلف به نوعی تضمین کرد .

استاندار اردبیل به اعتبارات اختصاص یافته به راه‌آهن اردبیل در سال‌جاری اشاره کرد و افزود : جذب اعتبارات با روند خوبی در جریان است و بر اساس قول رئیس سازمان برنامه و بودجه ، این پروژه مشکل مالی نخواهد داشت و بودجه‌های‌دولتیامسال جذب می‌شود . با توجه به سرعت گرفتن ریل‌گذاری و اختصاص اعتبارات سال آینده این پروژه تکمیل می‌شود .

داود شایقی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل هم با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح راه‌آهن اردبیل - میانه مطلوب است و پیش‌بینی می‌شود تا شهریورماه سال آینده به بهره‌برداری برسد ، اظهار کرد : تمام قطعات این پروژه فعال بوده و مشکلی درباره اعتبار این پروژه وجود ندارد . امسال ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده که هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن مربوط به منابع بانک ملی و بقیه نیز مربوط به اعتبارات دولتی است .

وی اضافه کرد : امسال تاکنون چهار هزار میلیارد ریال برای این پروژه اختصاص داده شده و مقرر است اعتبارات سال جاری برای راه‌آهن اردبیل تأمین شود . عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل - میانه شتاب گرفته و تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد . اتمام و تکمیل به‌موقع این پروژه در اولویت دولت است و سعی می‌شود در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل اضافه کرد : دولت اعتبار لازم برای این پروژه اختصاص داده و بقیه اعتبارات موردنیاز هم از طریق فاینانس بانک ملی قابل تأمین است . در سه سال اخیر ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از طریق منابع بانک و هشت هزار میلیارد ریال نیز از طریق منابع ملی اختصاص یافته است .

 

 

پیشرفت ۸۵ درصدی زیرسازی راه‌آهن اردبیل- میانه در سایه توجه دولت

توجه دولت به پروژه راه آهن اردبیل - میانه و وعده‌های دولتمردان به افتتاح آن تا پایان دولت دوازدهم موجب شده تا با رفع موانع ، عملیات فیزیکی طرح نیز تسریع شود .

فرزاد قلندری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل در این باره گفت : در زمان حاضر پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است . تمام قطعات پروژه راه‌آهن اردبیل به صورت مطلوب در حال اجرا است و تا پایان سال تلاش می‌شود زیرسازی این پروژه انجام شود .

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل ادامه داد : کل پروژه راه‌آهن نیز اعم از زیرسازی و ریل‌گذاری نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد . تلاش بر این است تا پایان سال ۱۰۰ کیلومتر از ریل‌گذاری این پروژه نیز انجام و تا پایان دولت راه‌آهن اردبیل - میانه تکمیل شود .

عباس خطیبی معاون راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه را یکی از پروژه‌های مهم و برنامه‌ریزی شده جهش تولید در وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و افزود : این پروژه با طول ۱۷۵ کیلومتر در بخش‌های مختلف زیرسازی ، روسازی و همچنین ایستگاه‌ها با سرعت خوبی در حال اجراست . امسال به صورت کاملاً جدی با تجهیز کارگاه و مستقر شدن پیمانکار، اقدامات ریل‌گذاری در حال اجرا بوده و تمام امور طبق برنامه‌ریزی انجام شده پیش می‌رود .

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز رضایت از روند اجرای پروژه راه آهن اردبیل گفت : عملیات زیرسازی راه آهن اردبیل – میانه تا آخر امسال تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید . در کنار این اقدام ۱۰۰ کیلومتر عملیات ریل‌گذاری راه آهن در حال انجام بوده و چهار ایستگاه مسیر خط ریلی اردبیل – میانه نیز تکمیل خواهد شد . ما خواهان این هستیم که این پروژه در سال ۱۴۰۰ و تا پایان دولت دوازدهم به‌عنوان یادگاری این دولت افتتاح و بهره‌برداری شود .

وی بیان کرد : در تمام جلسات با معاون رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی توافق شده که ۱۰۰ کیلومتر روسازی پروژه ، عملیات زیرسازی و احداث هفت ایستگاه مسیر امسال به اتمام برسد و با توجه به تأمین مالی طرح ، مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت .

حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی ، رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس هم گفت : این جای خوشحالی است که دولت مصمم به پایان رساندن راه‌آهن اردبیل - میانه پس از حدود ۲۰ سال بلاتکلیفی است و مردم استان اردبیل چشم انتظار شنیدن سوت قطار بوده و انتظار می‌رود که این مهم در زمان این دولت انجام پذیرد . البته تنها رسیدن قطار به اردبیل کافی نیست و این راه‌آهن باید تا پارس آباد و اتصال به جمهوری آذربایجان و کشورهای قفقاز تداوم یابد.

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت : دولت توجه بیشتری به تکمیل طرح راه‌آهن اردبیل – میانه داشته و اخیراً میزان اعتبارات این پروژه افزایش یافته است . عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه مطلوب است و با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء پیشرفت فیزیکی این پروژه شتاب گرفته و در زمان مقرر به بهره‌برداری خواهد رسید .

وی میزان اعتبار اختصاص یافته به این پروژه را چهار هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : یکی از خواسته‌های اصلی مردم استان تکمیل طرح راه‌آهن اردبیل است و مسؤولان استان بویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه بر اتمام به موقع این پروژه تاکید دارند .

صدیف بدری ، نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین و عضو کمیسیون عمران مجلس نیز گفت : برای اجرای این طرح در هفت سال گذشته زحمات زیادی کشیده شده و انصاف نیست که این طرح در دولت دوازدهم به پایان نرسد .

وی همچنین از زحمات استاندار اردبیل در زمینه تسریع در عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل - میانه تقدیر و اظهار امیدواری کرد که این پروژه در اوایل سال ۱۴۰۰ به نتیجه برسد . پروژه راه‌آهن اردبیل هم‌اکنون توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حال اجراست و انتظار می‌رود در ادامه این طرح عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل - پارس‌آباد مغان نیز شروع شود . در سفر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری به استان اردبیل مقرر شد دولت اعتبارات لازم برای این طرح را مدنظر داشته باشد و در بودجه ۱۴۰۰ هم ردیف اعتباری برای آن در نظر گرفته می‌شود .

نماینده اردبیل - نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح راه‌آهن اردبیل - پارس‌آباد مغان همچنان در دستور کار بوده و مطالعات آن هم‌اکنون در مرحله نهایی است .

وی خواستار پیگیری ادامه این خط ریلی کشور به سمت شمال استان اردبیل شد و اظهار داشت : این خط ریلی منطقی‌ترین و کم هزینه‌ترین مسیر ریلی در کریدور شمال جنوب محسوب می‌شود و با ادامه احداث آن تا منطقه مغان و گمرک مرزی در شهرستان بیله‌سوار، کل استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد .

در هر حال پروژه راه آهن اردبیل - میانه از جمله پروژه‌هایی است که با توجه دولت تدبیر و امید پس از سال‌ها رکود فعال شده و حکایت از توجه مسؤولان به طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای در اقصی نقاط کشور بویژه استان اردبیل دارد .




مطالب مرتبط

علیرغم عدم پرداخت مطالبات پیمانکار پروژه به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان این پروژه فعال بوده و در صورت تامین منابع مالی و تخصیص اعتبار لازم ، با تکمیل و بهره برداری این محور شاهد افزایش ایمنی تردد مسیر خواهیم بود .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت : هم‌اینک ۱۰ پروژه راهسازی مهم به طول حدود ۱۸۰ کیلومتر در ...

|

آزادراه مشهد - چناران به طول ۵۰ کیلومتر با هدف ساماندهی ترافیک حدفاصل مشهد تا چناران و در ادامه تا قوچان طراحی شده است و بهره برداری از آن موجب عبور و مرور ایمن و سریع تر بیش از ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه عبوری در روز از این مسیر می شود .

|

خوشبختانه در حال حاضر مانعی در طراحی ، نظارت و اجرای پروژه های راهسازی وجود ندارد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ، قابلیت اجرای سالانه حداقل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد .

|

با توجه به عبور مسیر ریلی درود - خرم آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی ، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید .

|

نظرات کاربران