آینده حمل و نقل شهری در شرایط غیر حضوری شدن فعالیتها
جریان سرمایهگذای در فناوری های نوین بخصوص فناوری های اطلاعات و ارتباطات به دلیل ایجاد صرفههای اقتصادی از جمله صرفههای ناشی از مقیاس ، کاهش هزینههای تولید ، افزایش بهرهوری و در نهایت افزایش تولید همچون گذشته در آینده نیز افزایش مییابد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، امروزه شاهد غیرحضوری شدن بسیاری از فعالیتها هستیم و مفهوم فاصله واقعی به مفهوم آنلاین و بی فاصلگی مجازی تبدیل شده است لذا پر واضح است که تحرکِ مکانی و حمل و نقل شهری در آینده نزدیک به شدت دچار تحول میشود .
علی هنردان رئیس اداره طرحهای توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص غیر حضوری شدن بسیاری از فعالیت ها اظهار کرد : توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) به عنوان پدیدهای جدید و گسترش ویروس کرونا به عنوان پدیدهای نوظهور اصل وابستگی فعالیتها به مکانی مشخص را به طور قابل توجهی به چالش کشیدند . امروزه شاهد غیرحضوری شدن بسیاری از فعالیتها شدهایم و مفهوم فاصله واقعی به مفهوم آنلاین و بیفاصلگی مجازی تبدیل شده است.
رئیس اداره طرحهای توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان در پاسخ به سوالی در خصوص پیش بینی آینده حمل و نقل شهری با توجه به غیر حضوری شدن بسیاری از فعالیت ها بیان داشت : در حال حاضر رابطه فعالیت با مکانِ مشخص به شدت دچار واگرایی شده ؛ لذا بر اساس یک تحلیل علی و معلولی پر واضح است که تحرکِ مکانی و حمل و نقل شهری در آینده نزدیک به شدت دچار تحول میشود . برای تحلیل این موضوع که آینده حمل و نقل شهری در آینده چه خواهد شد باید موضوع را از جنبه تقاضای حمل و نقل و رفتو آمد بررسی کرد .
هنردان با بیان اینکه در علم شهرسازی فعالیتهای انسانی به دو دسته ضروری و انتخابی تقسیم میشوند . تشریح کرد : فعالیتهای ضروری آنهایی هستند که حضور انسان در فضا و مکانی خاص به ضرورت روی داده و انسان برای کار و خرید مایحتاج خود در فضاهای شهری حضور مییابد اما فعالیتهای انتخابی آنهایی هستند که حضور انسان در فضا نه به دلیل ضرورت بلکه از سر تفریح ، پرسه زنی ، ارتباطات و تعامل اجتماعی روی میدهند . تابعِ کل تقاضای سفرهای شهری را میتوان حاصلِ جمع جبری دو تابع تقاضای سفرهای ضروری و تابع تقاضای سفرهای انتخابی فرض کرد .
رئیس اداره طرحهای توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان در خصوص اینکه تمایل شهروندان در آینده به سوی وسایل نقلیه شخصی خواهد بود یا انواع حمل و نقل عمومی گفت : وجود و رشد پدیدههای جدید و نوظهور کرونا و توسعه فاوا مسلماً بر تابع تقاضای سفرهای ضروری تأثیر منفی دارد . به این صورت که از حجم سفرهای ضروری کاسته خواهد شد و با توجه به فراغت حاصل شده به دلیل حذف زمان سفرهای ضروری و از طرفی رشد نیازهای تفریحی و اجتماعی ناشی از دورکاری و از طرفی دیگر افزایش بهرهوری فعالیتها و در پی آن افزایش درآمد خانوارها شاهد رشد تابع تقاضای سفرهای انتخابی خواهیم بود .
هنردان با بیان اینکه در شرایط گفته شده سفرهای شهروندان به دلیل نیازهای فراغتی ، صله رحم و تعاملات اجتماعی افزایش مییابد گفت : بنابراین تحلیل نمیتوان به طور قطع پیش بینی کرد که با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات تابع کلِ تقاضای سفر در شهرها و وابستگی به حمل و نقل عمومی کاهش مییابد . در خصوص حملونقل عمومی بنا به تجربه شهرهای آمریکایی میتوان حدس زد که با توجه به کاهش وابستگی سکونت و فعالیت به مکانی مشخص و کاهش هزینه های حمل و نقل ، احتمالاً در آینده حرکت به سمت حومهها و روستا شهرها شدت میگیرد و در پی آن حملونقل خصوصی تا حد قابل توجهی جایگزین حمل و نقل عمومی میشود .
رئیس اداره طرحهای توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان با بیان اینکه شرایط هر شهری متفاوت از سایر شهرها است عنوان کرد : آینده حمل و نقل عمومی هر شهر را باید در بستر شرایط درونی و بیرونی و روندهایِ پیشِرویِ همان شهر تحلیل کرد .
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا پیشرفت فناوریها و بکارگیری آن وابسته به صرفه اقتصادی آن خواهد بود یا اختصاص منابع مالی در این زمینه افزایش مییابد گفت : جریان سرمایهگذای در فناوری های نوین بخصوص فناوری های اطلاعات و ارتباطات به دلیل ایجاد صرفههای اقتصادی از جمله صرفههای ناشی از مقیاس ، کاهش هزینههای تولید ، افزایش بهرهوری و در نهایت افزایش تولید همچون گذشته در آینده نیز افزایش مییابد .
هنردان افزود : این افزایش تا زمانی ادامه مییابد که علاوه بر توجیه مالی و سودآوری بخش خصوصی از توجیه اقتصادی نیز برخوردار باشند به این معنی که هزینهها و اثرات منفی خارجی ناشی از رشد آنها همواره کمتر از مزایا و اثرات مثبت خارجی ناشی از رشد و بهکارگیری آنها باشد .