در حال بارگذاری ...
  • آینده حمل و نقل شهری در شرایط غیر حضوری شدن فعالیت‌ها

    جریان سرمایه‌گذای در فناوری های نوین بخصوص فناوری های اطلاعات و ارتباطات به دلیل ایجاد صرفه‌های اقتصادی از جمله صرفه‌های ناشی از مقیاس ، کاهش هزینه‌های تولید ، افزایش بهره‌وری و در نهایت افزایش تولید همچون گذشته در آینده نیز افزایش می‌یابد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ امروزه شاهد غیرحضوری شدن بسیاری از فعالیت‌ها هستیم و مفهوم فاصله واقعی به مفهوم آنلاین و بی فاصلگی مجازی تبدیل شده است لذا پر واضح است که تحرکِ مکانی و حمل و نقل شهری در آینده نزدیک به شدت دچار تحول می‌شود .

    علی هنردان رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص غیر حضوری شدن بسیاری از فعالیت ها اظهار کرد : توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) به عنوان پدیده‌ای جدید و گسترش ویروس کرونا به عنوان پدیده‌ای نوظهور اصل وابستگی فعالیت‌ها به مکانی مشخص را به طور قابل توجهی به چالش کشیدند . امروزه شاهد غیرحضوری شدن بسیاری از فعالیت‌ها شده‌ایم و مفهوم فاصله واقعی به مفهوم آنلاین و بی‌فاصلگی مجازی تبدیل شده است.  

    رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان در پاسخ به سوالی در خصوص پیش بینی آینده حمل و نقل شهری با توجه به غیر حضوری شدن بسیاری از فعالیت ها بیان داشت : در حال حاضر رابطه فعالیت با مکانِ مشخص به شدت دچار واگرایی شده ؛ لذا بر اساس یک تحلیل علی و معلولی پر واضح است که تحرکِ مکانی و حمل و نقل شهری در آینده نزدیک به شدت دچار تحول می‌شود . برای تحلیل این موضوع که آینده حمل و نقل شهری در آینده چه خواهد شد باید موضوع را از جنبه تقاضای حمل و نقل و رفت‌و آمد بررسی کرد .  

    هنردان با بیان اینکه در علم شهرسازی فعالیت‌های انسانی به دو دسته ضروری و انتخابی تقسیم می‌شوند . تشریح کرد : فعالیت‌های ضروری آنهایی هستند که حضور انسان در فضا و مکانی خاص به ضرورت روی داده و انسان برای کار و خرید مایحتاج خود در فضاهای شهری حضور می‌یابد اما فعالیت‌های انتخابی آنهایی هستند که حضور انسان در فضا نه به دلیل ضرورت بلکه از سر تفریح ، پرسه زنی ، ارتباطات و تعامل اجتماعی روی می‌دهند . تابعِ کل تقاضای سفرهای شهری را می‌توان حاصلِ جمع جبری دو تابع تقاضای سفرهای ضروری و تابع تقاضای سفرهای انتخابی فرض کرد .   

    رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان در خصوص اینکه تمایل شهروندان در آینده به سوی وسایل نقلیه شخصی خواهد بود یا انواع حمل و نقل عمومی گفت : وجود و رشد پدیده‌های جدید و نوظهور کرونا و توسعه فاوا مسلماً بر تابع تقاضای سفرهای ضروری تأثیر منفی دارد . به این صورت که از حجم سفرهای ضروری کاسته خواهد شد و با توجه به فراغت حاصل شده به دلیل حذف زمان سفرهای ضروری و از طرفی رشد نیازهای تفریحی و اجتماعی ناشی از دورکاری و از طرفی دیگر افزایش بهره‌وری فعالیت‌ها و در پی آن افزایش درآمد خانوارها شاهد رشد تابع تقاضای سفرهای انتخابی خواهیم بود .  

    هنردان با بیان اینکه در شرایط گفته شده سفرهای شهروندان به دلیل نیازهای فراغتی ، صله رحم و تعاملات اجتماعی افزایش می‌یابد گفت : بنابراین تحلیل نمی‌توان به طور قطع پیش بینی کرد که با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات تابع کلِ تقاضای سفر در شهرها و وابستگی به حمل و نقل عمومی کاهش می‌یابد . در خصوص حمل‌ونقل عمومی بنا به تجربه شهرهای آمریکایی می‌توان حدس زد که با توجه به کاهش وابستگی سکونت و فعالیت به مکانی مشخص و کاهش هزینه های حمل و نقل ، احتمالاً در آینده حرکت به سمت حومه‌ها و روستا شهرها شدت می‌گیرد و در پی آن حمل‌و‌نقل خصوصی تا حد قابل توجهی جایگزین حمل و نقل عمومی می‌شود .  

    رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان با بیان اینکه شرایط هر شهری متفاوت از سایر شهرها است عنوان کرد : آینده حمل و نقل عمومی هر شهر را باید در بستر شرایط درونی و بیرونی و روندهایِ پیشِ‌رویِ همان شهر تحلیل کرد .  

    وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا پیشرفت فناوری‌ها و بکارگیری آن وابسته به صرفه اقتصادی آن خواهد بود یا اختصاص منابع مالی در این زمینه افزایش می‌یابد گفت : جریان سرمایه‌گذای در فناوری های نوین بخصوص فناوری های اطلاعات و ارتباطات به دلیل ایجاد صرفه‌های اقتصادی از جمله صرفه‌های ناشی از مقیاس ، کاهش هزینه‌های تولید ، افزایش بهره‌وری و در نهایت افزایش تولید همچون گذشته در آینده نیز افزایش می‌یابد .  

    هنردان افزود : این افزایش تا زمانی ادامه می‌یابد که علاوه بر توجیه مالی و سودآوری بخش خصوصی از توجیه اقتصادی نیز برخوردار باشند به این معنی که هزینه‌ها و اثرات منفی خارجی ناشی از رشد آن‌ها همواره کمتر از مزایا و اثرات مثبت خارجی ناشی از رشد و به‌کارگیری آن‌ها باشد .




    مطالب مرتبط

    افزایش ۳۰ درصدی رسیدگی به تخلفات شرکت‌های حمل و نقل کالا و مسافر در استان قم

    افزایش ۳۰ درصدی رسیدگی به تخلفات شرکت‌های حمل و نقل کالا و مسافر در استان قم

    از مجموع ۷۳ مورد تخلف اعلامی رسیدگی شده در کمیسیون ماده ۱۲ استان قم دو مورد به تعطیلی شرکت به مدت یک‌ماه ، ۵۹ مورد به پرداخت جریمه نقدی (از یک الی پنج میلیون ریال) ، شش مورد به تذکر کتبی و مابقی از موارد اتهامی مبرا شناخته شدند .

    |

    کمربندی جنوب‌ غرب اصفهان در آستانه بهره برداری

    کمربندی جنوب‌ غرب اصفهان در آستانه بهره برداری

    طول این مسیر که محور اصفهان - شهرضا و کمربندی شرقی اصفهان را به آزادراه ذوب آهن متصل می‌کند جمعاً ۱۷ کیلومتر است . شروع این محور از محل پل راهداران (تقاطع غیرهمسطح) در محور اصفهان - شیراز ، حد واسط مجتمع مسکونی شهرک سپاهان‌شهر و منطقه پادگان نظامی سپاه بوده و پس از تقاطع ، با ...

    |

    پرداخت ۲۷۰۰ میلیارد تومان وام کرونایی به شرکت های حمل‌ونقل برون‌شهری

    پرداخت ۲۷۰۰ میلیارد تومان وام کرونایی به شرکت های حمل‌ونقل برون‌شهری

    دولت در دو بخش به حمل و نقل عمومی برون شهری تسهیلات پرداخت کرده است ؛ بخش اول به‌‌طور ویژه ، حوزه حمل و نقل هوایی و ریلی هستند که آسیب بسیار شدیدی از شیوع کرونا دیدند و بخش دیگر ، یعنی حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری نیز با آسیب‌های قابل‌توجهی روبرو شده است .

    |

    جابجایی ۸۳۹ هزار مسافر توسط ناوگان عمومی جاده ای اردبیل از ابتدای سال جاری

    جابجایی ۸۳۹ هزار مسافر توسط ناوگان عمومی جاده ای اردبیل از ابتدای سال جاری

    مسئولان شرکت های مسافربری قبل از صدور بلیط باید وضعیت کرونای مسافر را از طریق ارسال کد ملی وی به سامانه سروا (سازمان فنی اطلاعات ایران) استعلام کنند . وضعیت سلامت مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای قبل از استعلام و در صورت سالم بودن بلیط صادر می شود .

    |

    نظرات کاربران