تقویت جایگاه ایران در ترانزیت منطقهای با افتتاح راهآهن خواف - هرات
خط ریلی خواف - هرات علاوه بر آنکه از نظر حملونقل داخلی بار و مسافر اهمیت زیادی داشته و باعث اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد و حتی کشورهای اروپایی می شود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به نقش راهآهن خواف - هرات در تقویت جایگاه ایران در ترانزیت منطقهای گفت : این راهآهن توسعهدهنده و تسهیل گر ترانزیت افغانستان از طریق ایران با سایر کشورهاست .
حمید عزتآبادیپور در خصوص وضع ترانزیت در مرزهای مشترک ایران و افغانستان ، اظهار داشت : ما با افغانستان سه مرز مشترک داریم . حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بار از مرز دوغارون ترانزیت میشود و شاید بتوان گفت ۲۵ تا ۳۰ درصد ترانزیت هم از مرز میلک است .
وی ادامه داد : میلک شرایط و مسائل امنیتی خاص خودش را دارد . از این مرز بیشتر کامیونهای افغانی تردد میکنند اما در دوغارون کامیونهای ایرانی و افغانی تردد میکنند . آمارها نشان میدهد که روزانه تا ۲ هزار کامیون در مرز دوغارون در انتظار انجام مراحل قانونی ، گمرکی و عبور میمانند و این یک فاجعه است . ما همواره میگوییم تحریمها مقصر است، اما باید بپذیریم تحریمها به اندازه ناکارآمدی تصمیماتمان در ایجاد وضع فعلی در کشور تاثیرگذار نیست .
عزتآبادی پور با بیان اینکه در این اوضاع اسفناک ، یک روزنه امیدی ایجاد شده و آن ساخت مسیر ریلی هرات است ، افزود : این پروژه خیلی طول کشید تا به اینجا برسد اما باز جای امیدواری دارد چرا که وقتی بار روی واگن قرار میگیرد و در مسیر ریلی حمل میشود ، مسائل و موانع کاهش زیادی مییابد . در واقع آن موانع و چوبهایی که نهادها و سازمانها میتواند لای چرخ کامیون بگذارند ، نمیتوانند بهآسانی لای چرخ واگن بگذارند .
وی با تاکید بر اینکه مسیر راه ابریشم مدرن نیازمند اتصال اروپا از طریق ریل خواف - هرات به افغانستان است یادآور شد : اکنون ما از طریق ترکیه و از مسیر راه ابریشم به چین و به اروپا وصل میشویم اما این مسیر ریلی ، ترانزیت افغانستان به اروپا را مهیا میکند . البته حجم ترانزیتی افغانستان عمدتا به خاور دور ، کشورهای حوزه خلیجفارس و آفریقاست . علاوه بر این بازرگانان افغانستانی خریدهایی از کانادا هم دارند که این کار نمیتواند از طریق ریل انجام شود بلکه حتما با کشتی و از مسیر بندرعباس سیر میکند . به هر حال ، راه آهن خواف - هرات تسهیلگر است و میتواند توسعهدهنده باشد .
وی تصریح کرد : ما چند کیلومتر مسیر نیاز داریم که راهآهن ایران را به راهآهن عراق وصل کند ، همچنین ما بهآسانی میتوانیم سرویس کشتیرانیمان را از امیرآباد به قزاقستان وصل کنیم .
خط آهن خواف - هرات ، در چهار قطعه به طول ۱۹۱ کیلومتر در حال ساخت است که ۷۷ کیلومتر این خط آهن در داخل خاک ایران و ۱۱۴ کیلومتر دیگر آن در داخل خاک افغانستان احداث می شود .
قرار است سه قطعه احداث شده به زودی افتتاح شود
خط ریلی خواف - هرات علاوه بر آنکه از نظر حملونقل داخلی بار و مسافر اهمیت زیادی داشته و باعث اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد و حتی کشورهای اروپایی می شود .
از سوی دیگر این راه آهن نقش مهمی در حمل و ترانزیت کالا از کشورمان به افغانستان و در ادامه به کشورهای شرق آسیا دارد .