در حال بارگذاری ...

تقویت جایگاه ایران در ترانزیت منطقه‌ای با افتتاح راه‌آهن خواف - هرات

خط ریلی خواف - هرات علاوه بر آنکه از نظر حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر اهمیت زیادی داشته و باعث اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشورهای اروپایی می شود .

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به نقش راه‌آهن خواف - هرات در تقویت جایگاه ایران در ترانزیت منطقه‌ای گفت : این راه‌آهن توسعه‌دهنده و تسهیل گر ترانزیت افغانستان از طریق ایران با سایر کشورهاست .

حمید عزت‌آبادی‌پور در خصوص وضع ترانزیت در مرزهای مشترک ایران و افغانستان ، اظهار داشت : ما با افغانستان سه مرز مشترک داریم . حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بار از مرز دوغارون ترانزیت می‌شود و شاید بتوان گفت ۲۵ تا ۳۰ درصد ترانزیت هم از مرز میلک است .

وی ادامه داد : میلک شرایط و مسائل امنیتی خاص خودش را دارد . از این مرز بیشتر کامیون‌های افغانی تردد می‌کنند اما در دوغارون کامیون‌های ایرانی و افغانی تردد می‌کنند . آمارها نشان می‌دهد که روزانه تا ۲ هزار کامیون در مرز دوغارون در انتظار انجام مراحل قانونی ، گمرکی و عبور می‌مانند و این یک فاجعه است . ما همواره می‌گوییم تحریم‌ها مقصر است، اما باید بپذیریم تحریم‌ها به اندازه ناکارآمدی تصمیماتمان در ایجاد وضع فعلی در کشور تاثیرگذار نیست .

عزت‌آبادی پور با بیان اینکه در این اوضاع اسفناک ، یک روزنه امیدی ایجاد شده و آن ساخت مسیر ریلی هرات است ، افزود : این پروژه خیلی طول کشید تا به اینجا برسد اما باز جای امیدواری دارد چرا که وقتی بار روی واگن قرار می‌گیرد و در مسیر ریلی حمل می‌شود ، مسائل و موانع کاهش زیادی می‌یابد . در واقع آن موانع و چوب‌هایی که نهادها و سازمان‌ها می‌تواند لای چرخ کامیون بگذارند ، نمی‌توانند به‌آسانی لای چرخ واگن بگذارند .

وی با تاکید بر اینکه مسیر راه ابریشم مدرن نیازمند اتصال اروپا از طریق ریل خواف - هرات به افغانستان است یادآور شد : اکنون ما از طریق ترکیه و از مسیر راه ابریشم به چین و به اروپا وصل می‌شویم اما این مسیر ریلی ، ترانزیت افغانستان به اروپا را مهیا می‌کند . البته حجم ترانزیتی افغانستان عمدتا به خاور دور ، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و آفریقاست . علاوه بر این بازرگانان افغانستانی خریدهایی از کانادا هم دارند که این کار نمی‌تواند از طریق ریل انجام شود بلکه حتما با کشتی و از مسیر بندرعباس سیر می‌کند . به هر حال ، راه آهن خواف - هرات تسهیلگر است و می‌تواند توسعه‌دهنده باشد .

وی تصریح کرد : ما چند کیلومتر مسیر نیاز داریم که راه‌آهن ایران را به راه‌آهن عراق وصل کند ، همچنین ما به‌آسانی می‌توانیم سرویس کشتیرانی‌مان را از امیرآباد به قزاقستان وصل کنیم .

خط آهن خواف - هرات ، در چهار قطعه به طول ۱۹۱ کیلومتر در حال ساخت است که ۷۷ کیلومتر این خط آهن در داخل خاک ایران و ۱۱۴ کیلومتر دیگر آن در داخل خاک افغانستان احداث می شود .

قرار است سه قطعه احداث شده به زودی افتتاح شود

خط ریلی خواف - هرات علاوه بر آنکه از نظر حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر اهمیت زیادی داشته و باعث اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشورهای اروپایی می شود .

از سوی دیگر این راه آهن نقش مهمی در حمل و ترانزیت کالا از کشورمان به افغانستان و در ادامه به کشورهای شرق آسیا دارد .




مطالب مرتبط

جهش تولید و توسعه اقتصاد دریامحور مکمل یکدیگر هستند ، اگر شرایط برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شود جهش تولید رقم می‌خورد و به دنبال آن توسعه اقتصاد دریامحور محقق خواهد شد زیرا این دو جدای از یکدیگر نیستند و در صورت فراهم بودن شرایط کاملا به یکدیگر وابسته‌اند .

|

اقتصاد ایران ظرفیت‌‌های بسیاری در بخش‌های مختلف دارد و فعالان اقتصادی از جمله بخش خصوصی و مردم ، عوامل اصلی تحقق این ظرفیت‌ها هستند و اقتصاد کشور اگر قصد دارد در مسیر رشد گام بردارد باید در حوزه واگذاری امور به بخش خصوصی بازنگری ویژه داشته باشد .

|

هموطنان برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانند به صورت شبانه‌روزی با سامانه اطلاع‌رسانی راه‌آهن به شماره ۰۲۱۵۱۴۹ تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتی rai.ir مراجعه نمایند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی ۱۸ تا ۳۱ فروردین از روز پنج شنبه ۹ فروردین آغاز می شود .

|

شکستن رکورد تاریخی حمل مسافر ریلی در هر دو سال گذشته اتفاق افتاد که امیدواریم این روند ادامه پیدا کرده و سال ۱۴۰۳ نیز رکورد جدید در این زمینه به ثبت برسد . البته همانطور که شاخص های حمل و نقل برای ما مهم است ، در سال ۱۴۰۳ باید علاوه بر افزایش کمیت واگن‌های مسافری به افزایش کیفیت ...

|

نظرات کاربران