تشریح جزئیات ساخت ۷ پروژه ریلی اولویت دار به طول ۱۴۴۳ کیلومتر
امسال چندین پروژه در دستور کار تکمیل قرار داد که اولین آن پروژه خط آهن بستانآباد - تبریز است که ۴۴ کیلومتر طول دارد و در ادامه خط آهن میانه - بستانآباد است که سال گذشته تکمیل و افتتاح شد ، این خط ریلی در دستور کار قرار گرفت و امیدواریم این پروژه در صورت تأمین کسری منابع تا پایان سال تکمیل شود و به بهرهبرداری برسد .
معاون ساخت توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با بیان اینکه ۷ پروژه ریلی اولویت دار امسال و سال آینده تکمیل میشود ، گفت : برای تکمیل ۱۴۴۳ کیلومتر خط آهن ، ۱۶ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است .
عباس خطیبی اظهار داشت : در بخش ریلی در حال حاضر ۱۳ هزار و ۹۵۴ کیلومتر خط ریلی در دست بهرهبرداری داریم ، همچنین میزان سه هزار و ۳۵۳ کیلومتر خط ریلی در دست احداث است و ۶ هزار و ۳۱۲ کیلومتر خط ریلی در دست مطالعه داریم .
تکمیل ۱۴۴۳ کیلومتر خط آهن در سال جاری و سال ۱۴۰۰
وی ادامه داد : پروژههایی که امسال و سال آینده به بهرهبرداری میرسد ، شامل ۱۴۴۳ کیلومتر خطوط ریلی است که ۱۰ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان اعتبار برای آنها هزینه شده است و ۱۶ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان دیگر هم اعتبار برای تکمیل آنها نیاز است .
معاون ساخت و توسعه راهآهن ، بنادر و فرودگاهها گفت : پروژههایی که در سال جاری و سال آینده به بهرهبرداری میرسند شامل ۷ پروژه ریلی است که با تکمیل آنها، برخی حلقه های مفقوده کریدورهای ترانزیتی رفع می شود .
تکمیل خط آهن بستانآباد - تبریز تا پایان سال
خطیبی اظهار داشت : امسال چندین پروژه در دستور کار تکمیل قرار داد که اولین آن پروژه خط آهن بستانآباد - تبریز است که ۴۴ کیلومتر طول دارد و در ادامه خط آهن میانه - بستانآباد است که سال گذشته تکمیل و افتتاح شد ، این خط ریلی در دستور کار قرار گرفت و امیدواریم این پروژه در صورت تأمین کسری منابع تا پایان سال تکمیل شود و به بهرهبرداری برسد .
وی ادامه داد : راهآهن بستان آباد - تبریز با اعتبار ۲ هزار و ۲۰۳ میلیارد تومان ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تخصیص ۲ هزار میلیارد تومن دیگر اسفند امسال به بهرهبرداری میرسد .
تکمیل خط آهن رشت - کاسپین تا پایان سال و اتصال خلیج فارس به دریای خزر
معاون ساخت توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور افزود : همچنین خط آهن رشت - کاسپین را در حال ساخت داریم که در ادامه راهآهن قزوین - رشت قرار دارد و عملاً تکمیلکننده کریدور ریلی شمال - جنوب کشورمان است و خلیج فارس را به دریای خزر متصل میکند ، این پروژه به صورت جدی در حال تکمیل است .
خطیبی اضافه کرد : راهآهن رشت - کاسپین (انزلی) به طول ۳۷ کیلومتر و با اعتبار ۲ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر اردیبهشت ۱۴۰۰ به بهرهبرداری میرسد .
افتتاح راه آهن خواف - هرات در ماه جاری
وی ادامه داد : راهآهن خواف - هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر با اعتبار حدود ۸۴۰ میلیارد تومان پیشرفت فیزیکی کاملی دارد و پیشبینی میشود در ماه جاری افتتاح شود .
تکمیل راه آهن ۲۷۰ کیلومتری یزد - اقلید تا پایان سال
معاون ساخت توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور افزود : راهآهن یزد - اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر با ۶۲۵ میلیارد تومان اعتبار دارای پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصدی است و با تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر اسفند ۹۹ به بهرهبرداری میرسد .
پیشرفت ۶۵ درصدی راه آهن میانه-اردبیل و تکمیل پروژه تا اسفند ۱۴۰۰
خطیبی افزود : راهآهن میانه - اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر با اعتبار هزار و ۵۸۵ میلیارد تومان در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تخصیص هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر در اسفند ۱۴۰۰ به بهرهبرداری میرسد .
افتتاح راه آهن ۱۵۰ کیلومتری همدان - سنندج در خرداد ۱۴۰۰
وی افزود : راهآهن همدان - سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر و با اعتبار ۵۱۴ میلیارد تومان تاکنون ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان دیگر در خرداد ۱۴۰۰ به بهرهبرداری میرسد .
پیشرفت ۵۰ درصدی خط آهن چابهار - زاهدان با اعتبار ۲۲۲۰ میلیارد تومان
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت : راهآهن چابهار - زاهدان به طول ۶۲۸ کیلومتر با اعتبار ۲ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان به عنوان ابرپروژه ریلی کشور ، با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیا در حال حاضر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، ریل گذاری این خط آهن از دو طرف (چابهار و زاهدان) با ریل ملی آغاز شده است و پروژه در سال ۱۴۰۰ تکمیل خواهد شد .