در حال بارگذاری ...
  • اتصال ایران به کشورهای چین ، ترکمنستان و قزاقستان با افتتاح راه‌آهن خواف - هرات

    راه‌آهن خواف ـ هرات در کنار اتصال ایران به افغانستان بخشی از کریدور ریلی ترانزیتی شرق ـ غرب است . در ادامه هم کشور افغانستان هرات را به مزار شریف متصل می‌کند و مزار شریف هم به شبکه ریلی متصل است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن گفت : راه‌آهن خواف ـ هرات در ۴ قطعه اجرا و تکمیل شد که قطعه یک تا سه توسط ایران ساخته شد و قطعه سه که در خاک افغانستان بود از محل کمک‌های ایران به افغانستان تأمین مالی شد .

    عباس خطیبی امروز در نشست خبری اظهار داشت : یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی در بخش توسعه ریلی کشور اتصال راه‌آهن و شبکه ریلی به کشورهای همسایه است . در حال حاضر یکی از کریدورهایی که در شبکه ریلی مورد توجه است ، کریدور ترانزیتی شرق ـ غرب است ، راه‌آهن خواف ـ هرات به طول ۲۲۰ کیلومتر تا شهر هرات افغانستان در قالب ۴ قطعه اجرا می‌شود که حلقه مفقوده این کریدور بود . ۳ قطعه آن توسط کشور ایران و وزارت راه و قطعه چهارم توسط افغانستان ساخته می‌شود .

    معاون ساخت و توسعه راه‌آهن اظهار داشت : دو قطعه اول به طول ۷۷ کیلومتر در خاک ایران ساخته شد، قطعه سوم به طول ۶۳ کیلومتر توسط ایران در خاک افغانستان ساخته شد ، همچنین ایستگاه روزنک نیز در انتهای قطعه سوم توسط ایران تکمیل شد و قطعه چهارم به طول ۸۰ کیلومتر توسط طرف افغانستانی تکمیل شد .

    علاوه بر ریل ، از سوزن ساخت داخل استفاده می‌کنیم

    وی درباره تأمین ریل این خط آهن گفت : بخشی از ریل این مسیر ریلی چون از قبل وارد کشور شده بود ، وارداتی است ، اما از سال ۹۷ که ذوب‌آهن اقدام به تأمین ریل ملی کرد ما در ریل‌گذاری‌ها از ریل ایرانی استفاده می‌کنیم . مگر آنکه ریلی از قبل وارد کشور شده باشد ، حتی در ایستگاه‌ روزنک علاوه بر ریل از سوزن ریل که در داخل تولید شده بود، استفاده کردیم .

    خطیبی ادامه داد : در ۶ پروژه ریلی تأمین ریل به صورت متمرکز توسط کارفرما (دولت) انجام شده است . در سال برای پروژه خط آهن خواف ـ هرات جابجایی یک میلیون مسافر و ۶ میلیون تن بار هدف‌گذاری شد .

    راه‌آهن خواف - هرات کشورهای چین ، ترکمنستان و قزاقستان را به ایران وصل می‌کند

    معاون ساخت و توسعه راه‌آهن اظهار داشت : راه‌آهن خواف ـ هرات در کنار اتصال ایران به افغانستان بخشی از کریدور ریلی ترانزیتی شرق ـ غرب است . در ادامه هم کشور افغانستان هرات را به مزار شریف متصل می‌کند و مزار شریف هم به شبکه ریلی متصل است . بنابراین با تکمیل خواف ـ هرات کریدور ریلی شرقی ـ غربی خواهیم داشت که چین ، ترکمنستان و قرقیزستان را به ایران متصل می‌کند .

    خطیبی در پاسخ به این سوال که قطعه ۳ این خط آهن از چه اعتباری ساخته شده است ، گفت : قطعه سوم که در خاک افغانستان ساخته شد از محل کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به کشور افغانستان اجرا شد که ارزش امروز آن حداقل ۱۱۰۰ میلیارد تومان است .

    وی گفت : برای کل قطعات یک تا سه در خط آهن خواف ـ هرات ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شد که ارزش روز آن ۲۵۰۰ میلیارد تومان است .

    معاون ساخت و توسعه راه‌آهن در پاسخ به این سوال که قیمت ریل ملی نسبت به قیمت‌های بین المللی ریل چگونه است ، گفت : اگر نرخ ارز فعلی در بازار آزاد در نظر بگیریم ، ریل ملی ارزان‌تر از ریل بین المللی است .




    مطالب مرتبط

    اتصال استان چهارمحال بختیاری به شبکه ریلی و کاهش تصادفات جاده ای از مهمترین دستاوردهای این طرح ملی است .

    |

    تلاش می‌کنیم تعداد بیشتری از مراکز بار را به شبکه ریلی متصل کنیم . در هیچ کجای ۱۵۱ کیلومتر مسیر ریلی همدان _ سنندج اراضی ملی وجود نداشت و این مسیر دارای ۷۵ دستگاه پل و تقاطع است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت : هم‌اینک ۱۰ پروژه راهسازی مهم به طول حدود ۱۸۰ کیلومتر در ...

    |

    آزادراه مشهد - چناران به طول ۵۰ کیلومتر با هدف ساماندهی ترافیک حدفاصل مشهد تا چناران و در ادامه تا قوچان طراحی شده است و بهره برداری از آن موجب عبور و مرور ایمن و سریع تر بیش از ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه عبوری در روز از این مسیر می شود .

    |

    خوشبختانه در حال حاضر مانعی در طراحی ، نظارت و اجرای پروژه های راهسازی وجود ندارد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ، قابلیت اجرای سالانه حداقل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد .

    |

    نظرات کاربران