در حال بارگذاری ...
  • ظرفیت بالقوه بانوان در اصلاح رفتار پُر خطر رانندگان

    نقش زنان در آموزش ، تربیت و فرهنگ‌سازی قابل چشم‌پوشی نیست و عزم و اراده بانوان می‌تواند آن‌ها را به مؤثرترین اعضای جامعه تبدیل کند که در این راستا حمایت و تقویت زنان از طریق ارائه آموزش‌های کاربردی یک اولویت است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مشاور وزیر راه شهرسازی در امور بانوان و خانواده تأکید کرد که داده‌ها نشان‌دهنده تخلف کمتر زنان و تفاوت در رفتارهای ترافیکی مردان و زنان است ، بنابراین باید از ا‌ین حسن زنان ، در آموزش و برنامه‌های ترویجی و سیاست‌های فرهنگ‌سازی بهره‌برداری کرد .

    مهری صفری در مراسم آیینی پویش اجتماعی بانوبان کشور اظهار کرد : خسارات ناشی از تصادفات رانندگی در کشور سالانه ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود . بیشترین قربانیان سوانح جاده‌ای نیز از جوانان بوده و از دست رفتن جوانان و گروه سنی فعال و مولد جامعه از نظر اقتصادی ، خانوادگی و عاطفی ، اجتماعی و شغلی صدمات سنگینی به جامعه وارد می‌کند، به‌طوری که بیشتر خانواده‌ها با وقوع مرگ یا معلولیت ناشی از تصادف ترافیکی و از دست دادن نان‌آور خانواده و یا هزینه‌های سنگین درمان مصدومان و معلولان ، به زیر خط فقر سقوط می‌کنند .

    صفری عنوان کرد : سوانح ترافیکی همچنین آثار غیرقابل جبرانی بر سیستم‌های سلامت ، بیمه و دستگاه قضایی و غیره‌ وارد می‌کند . راه‌حل این معضل ، فقط بحث‌های حاکمیتی نبوده و عامل انسانی آمار بسیار قابل‌توجهی را در این زمینه به خود اختصاص می‌دهد ، تعاملات اجتماعی و اصلاح ناهنجاری‌های رفتاری باید مورد توجه قرار گیرد ، فرهنگ رانندگی از جمله موضوعاتی است که نمایانگر فرهنگ عمومی جامعه است که ارتقای آن نیاز به تقسیم مسئولیت و مشارکت همگانی دارد .

    مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور زنان و خانواده گفت با بیان اینکه ما نیاز به ارتقای اطلاعات و اصلاح رفتارهای رانندگی داریم ، افزود : بهبود ایمنی راه‌ها و گسترش حمل‌ونقل پایدار ، ایمن و مؤثر فقط زمانی ممکن خواهد بود که به نیازهای همه کاربران راه و ایمنی آن‌ها توجه ویژه‌ای شود . برای رسیدن به این اهداف بی‌شک نیاز به تقسیم مسئولیت و مشارکت همه اقشار جامعه از جمله گروه پر تأثیر زنان وجود دارد، زنان با نیمی از جمعیت جوامع و به دلیل ارتباط مستقیم با گروه‌های سنی جوانان ، نوجوانان و کودکان از مؤثرترین گروه‌های اجتماعی به شمار می‌آیند و دامنه تأثیر هر زن می‌تواند از خود و خانواده تا کل جامعه گسترش یابد ؛ نمونه‌های موفقی از مشارکت زنان در حوزه‌های مختلف وجود دارد که نقش مؤثر آن‌ها را در روند تصمیم‌گیری و بهبود کیفیت زندگی شهروندان نشان می‌دهد .

    صفری گفت : نقش زنان در آموزش ، تربیت و فرهنگ‌سازی قابل چشم‌پوشی نیست و عزم و اراده بانوان می‌تواند آن‌ها را به مؤثرترین اعضای جامعه تبدیل کند که در این راستا حمایت و تقویت زنان از طریق ارائه آموزش‌های کاربردی یک اولویت است .

    به گفته وی تعاملات اجتماعی و اصلاح ناهنجاری‌های رفتاری در کاهش سوانح ترافیکی با توجه به نقش چندگانه زنان در جامعه و پایبندی آنان به قانون، در بحث فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از ظرفیت‌های اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد . داده‌ها نشان‌دهنده تخلف کمتر زنان و تفاوت در رفتارهای ترافیکی مردان و زنان است ، بنابراین باید از ا‌ین حسن زنان، در آموزش و برنامه‌های ترویجی و سیاست‌های فرهنگ‌سازی بهره‌برداری کرد، بانوان پتانسیل آن را دارند که به‌عنوان رابطین و سفیران ایمنی نقش آموزش و ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیک و اصلاح رفتارهای پرخطر رانندگی را در جامعه به عهده بگیرند .

    صفری گفت : آموزش بانوان و فرزندان در خصوص ایمنی حمل‌ونقل با هدف توانمندسازی‌ در امر فرهنگ‌سازی ایمنی حمل‌ونقل در خانواده و استفاده از ظرفیت آنان در سیاست‌های پیشگیری از سوانح ترافیکی که هدف از این آموزش انتقال دانش ایمنی به زنان به نحوی است که مدیریت فرهنگ‌سازی رانندگی ایمن در خانواده را بر عهده گیرند . تبیین ابعاد مختلف و اثرات سوانح جاده‌ای برای زنان و مدیریت بحران ، افزایش تاب‌آوری و آگاه‌ سازی آنان از طریق رسانه‌ها از جمله اقدامات ضروری است و باید از نقش زنان در تغییر رفتارهای ایمنی استفاده کرد .

    وی افزود : از این‌رو دفتر امور بانوان و خانواده وزارت راه و شهرسازی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی جهت ارتقا فرهنگ ایمنی و  حمل‌ونقل اقدام به راه‌اندازی پویشی تحت عنوان زنان و خانواده علیه سوانح ترافیکی با نام بانوبان کرده است . پویش اجتماعی بانوبان درصدد است با آموزش و انتقال دانش ایمنی و مدیریت بحران و افزایش تاب‌آوری و کاهش آسیب‌های فردی و اجتماعی نقش پررنگ‌تری را ایفا کند‌؛ ما معتقدیم بانوبان یک پویش اجتماعی است و به عنوان یک مسئولیت اجتماعی فرابخشی بوده و حمایت از آن وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی است .

    صفری اظهار کرد : رونمایی امروز گام نخست پویش بوده است و در گام‌های بعدی ایجاد دبیرخانه‌های استانی با مرکزیت دفتر امور زنان و خانواده وزارت راه و شهرسازی است. بی‌شک توفیق این پویش مرهون مهر و همراهی همه ایرانیان است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی از بهسازی ۳ هزار کیلومتر روکش آسفالت راه های استان تا پایان ۱۴۰۳ خبر داد ...

    |

    مسدود کردن دسترسی‌های آنتنی غیرمجاز حد فاصل تقاطع تا دور برگردان روستای عمه ، نصب علائم تابلوهای راهنمایی و هشداردهنده ، ایمن سازی دماغه دور برگردان با نصب سیلندرهای ترافیکی و ایجاد هره خاکی در دور برگردان ، از دیگر اقدامات انجام شده در نقطه پرحادثه دور برگردان سه‌راهی ...

    |

    اجرای ۱۰ هزار و ۵۰۰ مترمربع علائم افقی و خط نوشته ها و تعمیر و نصب حفاظ ایمنی گاردریل و نرده پل به طول ۳ کیلومتر از دیگر اقداماتی است که در این مدت به منظور ایمنی جاده ها انجام شده است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه‌قضائیه گفت : در علم و امنیت جزو کشورهای پیشرفته هستیم در مورد تصادفات رانندگی کار اساسی ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از بسیج همه‌جانبه امکانات و ظرفیت‌های قانونی موجود برای ارتقا ایمنی و کاهش تصادفات ...

    |

    نظرات کاربران