در حال بارگذاری ...
  • ضرورت اصلاح رفتاری و رفع نواقص فرهنگی هنگام رانندگی

    در سال جاری بانوان به‌عنوان همراهان ، همسران و مادران آسیب‌دیدگان سوانح رانندگی مورد توجه خاص قرار گرفتند و به همین منظور پویش اجتماعی بانوبان راه‌اندازی شد . در واقع زنان به عنوان کاربران اصلی ، کاربران همراه و کاربران ناظر مورد توجه قرار گرفتند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ آئین آغاز پویش اجتماعی بانوبان کشور برگزار شد و طی آن وزیر راه و شهرسازی بر اتحاد و استمرار همه مسئولان جهت تداوم این پویش در سراسر کشور تأکید کرد .

    آیین آغاز به کار پویش اجتماعی بانوبان با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ، شهرام آدم نژاد ، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ، مهری صفری ، مشاور وزیر در امور بانوان و امور خانواده به مناسبت هفته ایمنی حمل‌و‌نقل در مورخ ۲۵ آبان در وزارت راه و شهرسازی برپا شد .

    در این جلسه معصومه ابتکار ، معاون امور ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده ، سردار سید کمال هادیان ، فرمانده پلیس راهور ناجا ، پیر حسین کولیوند ، رئیس سازمان اورژانس کشور ، مهناز ملانظری ، رئیس دانشگاه الزهرا (س) ، غلامرضا غفاری ، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری نیز به‌طور ویدئو کنفرانس حضور داشتند .

    ضرورت اصلاح رفتاری و رفع نواقص فرهنگی هنگام رانندگی

    در این نشست محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ضمن قدردانی از عواملی که پویش اجتماعی بانوبان را در کشور راه‌اندازی کردند ، اظهار کرد : امروزه موضوع با اهمیت این است که ما باید هر روز بهتر از روز قبل شاهد پیشرفت انضباط فکری و رفتاری در کشورمان باشیم . ما  نیاز به اصلاح رفتار اجتماعی و اصلاح نواقص فرهنگی که باعث جان باختن و تلفات جاده‌ای عزیزانمان در کشور می‌شود ، داریم .

    اسلامی با یادآوری از اینکه امروز ۲۵ آبان ، روز یادمان قربانیان سوانح رانندگی است ، گفت : اکنون با پویش اجتماعی بانوبان ، می‌خواهیم از نقش بانوان کشور که افتخارآفرین هستند و در طول تاریخ همواره در خانه و محیط زندگی‌ نقش‌آفرین بودند ، با به‌کارگیری و مشارکت آنان تأثیرگذاری اجتماعی بر حمل‌ونقل و رانندگی و ترافیک داشته باشیم .

    وی تصریح کرد : برای ما در وزارت راه و شهرسازی هم راه ، هم وسیله نقلیه و هم انسان مهم هستند ؛ اما بیش از همه نقش انسان است که از همه موارد مهم‌تر است ؛ زیرا این انسان است که طراحی می‌کند، جاده و وسیله نقلیه می‌سازد و رانندگی می‌کند . پس باید همگی به مسئولیت انسان به‌عنوان نقش فراگیر توجه داشته باشیم و در این زمینه پاسخگو بوده و در به حداقل رساندن حوادث به هیچ عنوان کوتاه نیاییم .

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در وزارت راه و شهرسازی ، مسئولیت اجتماعی بانوبان به‌عنوان یک اصل و پویش همیشگی قلمداد می‌شود ، افزود : برای اینکه این پویش تداوم داشته باشد ، می‌بایست یک اقدام متحدانه و مستمر را پایه‌گذار کنیم . ما طی یک دوره‌ای شاهد کاهش حوادث رانندگی بودیم ؛ اما متأسفانه از سال ۱۳۹۶ منحنی تصادفات برعکس شد و ما شاهد رشد تلفات جاده‌ای در کشور شدیم که خوشبختانه با تمهیداتی که اتخاذ شد و با اقدامات خوبی که سازمان راهداری و جاده‌ای و تمام کسانی که متولی این امور هستند انجام دادند ، توانستیم که این منحنی را برگردانیم و به سمت کاهش هدایت کنیم .

    وی خاطرنشان کرد : برای ما پسندیده نیست که این اقدامات را کافی بدانیم ، بلکه باید نسبت به اصلاح رفتار نیز اقدام کنیم . اکنون پویش اجتماعی بانوبان می‌خواهد این پیام را بدهد و این تقاضا را مطرح کند تا با مشارکتی که امروز پایه‌گذاری می‌شود، بتوانیم روند و رویه رفتن به سفر و رانندگی را اصلاح کنیم .

     

     

    تدوین نقشه راه به‌منظور ایجاد تغییرات بنیادی در حوزه حمل‌ونقل

    در این مراسم ، شهرام آدم‌نژاد ، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز بر ضرورت اقدام فرهنگی و اجتماعی اثر گذار در حوزه حمل‌نقل کشور تاکید کرد و گفت : ما برای کاهش اثرات تصادفات رانندگی به ویژه کاهش کشته‌ها نیازمند اقدامات گسترده هستیم . ۲۰ سال پیش تعداد ۲۸ هزار کشته و یک‌میلیون مصدوم سالانه در سوانح رانندگی داشتیم ؛ اما با انجام اقداماتی از سال ۸۲ نظیر اجرای استانداردهای بین‌المللی ، آموزش ، ارتقای ایمنی راه ، بهبود وضعیت تجهیزات ، بهبود ارتقای وضعیت ناوگان ، شخصی و عمومی و کنترل و نظارت توسط سیستم‌های هوشمند ، آمار سوانح کاهش یافت و تلفات تصادفات به ۱۷ هزار کشته و ۶۰۰ هزار مصدوم در سال رسید .

    معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از تهیه طرح جامع نقشه راه ایمنی در کشور خبر داد و اظهار کرد : اکنون نقشه راه تهیه شده است و در حوزه نظارت و کنترل ، تغییرات بنیادی در حال انجام است . درباره ایمنی راه‌ها و رفع نقاط پرحادثه و ارتقای شبکه عبور و مرور نیازمند اصلاح مختصات هندسی بودیم . برخی ویژگی‌های ناوگان باید تغییر کند و خودروسازان باید در حوزه ایمنی توجه خاص داشته باشند .

    رئیس کمیسیون ایمنی راه‌ها خاطرنشان کرد : در همکاری مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان و خانواده ، دانشگاه الزهرا (س) و جمعیت طرفدار ایمنی راه‌ها ، پویش اجتماعی بانوبان مورد توجه قرار گرفته است . داده‌های حمل‌ونقلی نشان می‌دهد خانم‌ها نسبت به آقایان در رانندگی انضباط بیشتری دارند و بیشتر قواعد را رعایت می‌کنند ، البته در واکنش به رفتارهای رانندگی این موضوع متفاوت است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد : در سال جاری بانوان به‌عنوان همراهان ، همسران و مادران آسیب‌دیدگان سوانح رانندگی مورد توجه خاص قرار گرفتند و به همین منظور پویش اجتماعی بانوبان راه‌اندازی شد . در واقع زنان به عنوان کاربران اصلی ، کاربران همراه و کاربران ناظر مورد توجه قرار گرفتند .

    آدم‌نژاد با بیان اینکه ۲۵ درصد از متوفیان سوانح رانندگی را زنان تشکیل می‌دهند ، افزود : فعالان ایمنی راه‌ها بر این امر صحه می‌گذارند که هر وقت از بانوان در زمینه آگاهی‌بخشی کمک گرفته شده، نتایج مثبتی در پی داشته است . کشوری که ۱۷ هزار کشته دارد و ۶۰۰ هزار مصدوم حاصل از سوانح رانندگی دارد ، نیازمند اقدامات گسترده است که ارتقای آگاهی در این حوزه ضروری است ، به همین دلیل باید در زمینه آگاهی و آموزش که منجر به افزایش مهارت می‌شود، اقدامات ویژه‌ای انجام داد .

     

     

    معصومه ابتکار ، معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده نیز با حضور در این مراسم به طور ویدئوکنفرانس ، از وزیر راه و شهرسازی و مشاور وزیر در امور زنان و خانواده به دلیل حمایت‌اش از بانوان جامعه کشور قدردانی کرد و ابراز امیدواری نمود که بانوان خانواده‌ها به پویش اجتماعی بانوبان جامعه بپیوندند و در آن مشارکت داشته باشند . امروزه حمل‌و‌نقل و رانندگی جزو لاینفک زندگی بسیاری از خانواده‌ها شده است ، به طوری که ارتقای سطح آگاهی و شناخت موضوعات و برخی از وظایف دیگر از جمله ایمنی ، ترافیک و حتی آموزش محیط زیست و آلودگی هوا بسیار مهم ارزیابی می شوند؛ زیرا بر روی کیفیت زندگی مردم اثر می‌گذارند .

    وی با اشاره به نقش پویش اجتماعی بانوبان در ارتقای سلامت و کیفیت زندگی مردم ، اظهار کرد : این پویش مشارکت همه دستگاه‌ها را می‌طلبد و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده نیز از پویش حمایت می‌کند .

    معاون ریاست جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه این پویش در ارتقا سطح آگاهی و مهارت‌ها مسئولیت زیادی دارد ، افزود : یک بخشی از این مسئولیت این است که باید سبک زندگی‌مان را اصلاح کنیم و برای تحقق آن ، باید چگونگی استفاده از خودرو را به جوانان‌مان آموزش دهیم .

    وی گفت : امروز خودرو یک بخش مهمی از زندگی است و اکثر خانواده های ایرانی یک خودرو دارند ، به همین دلیل آموزش صحیح فرهنگ استفاده از خودرو و حمل‌ونقل عمومی بسیار مهم است و باید در فرهنگ عمومی و همه ارکان آموزشی به آن توجه شود . من اعلام آمادگی می‌کنم که از طریق شبکه بزرگ مردم نهاد که حدود ۲ هزار و ۷۰۰ از این تشکل‌ها با ما از سراسر کشور در ارتباط هستند ، بسته‌های آموزشی مرتبط با این پویش را به آن‌ها ارایه کنیم تا این تشکل‌ها نیز حساس شوند و در جریان اهداف این پویش قرار بگیرند و کمک کنند .

    وی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌هایی که از حوادث رانندگی در کشور آسیب دیدند و طی آن نان‌آور خانواده یا یکی از اعضای خود را از دست دادند ، عنوان کرد : قطعا این افراد از نظر روان‌شناختی نیاز به کمک و توجه دارند . من در جریان بسیاری از این پویش‌ها که در کشور برای حمایت از قربانیان و خانواده‌های سوانح رانندگی برپا می‌شود ، قرار دارم و از آن‌ها بازدید کردم و خیلی با ارزش هستند .

    معاون ریاست جمهور در امور زنان و خانواده گفت : تقاضایم این است که وزارت راه و شهرسازی به عنوان سیاست‌گذار مادر ، هم در حوزه راه و هم در حوزه شهرسازی سیاستگذاری کند تا مشخص شود که شاخص‌ها برای خانواده‌ها چی هستند تا بتوانیم بر اساس آن سیاست‌ها در دو موضوع حمل‌و‌نقل و شهرسازی برای حمایت از خانواده‌ها شاخص‌ها را تدوین کنیم و امیدواریم که این سیاستگذاری تا پایان سال انجام شود .




    مطالب مرتبط

    در مراکز معاینه فنی ناوگان سنگین و نیمه سنگین ، کیفیت آج لاستیک ها ، شیشه ها ، آینه ها ، کمربند ایمنی ، چراغ ها ، کپسول آتش نشانی ، موارد ایمنی داخل خودرو و آزمون های مکانیزه شامل تست ترمز ، لغزش جانبی چرخ ها ، تست آلایندگی و تست نور مورد بررسی قرار می گیرد .

    |

    عمده ترین کالای حمل شده از مبدأ استان سیمان ( ۴۵.۲ درصد) ، کود اوره (۱۳.۷ درصد) و پودر آلومینیوم (۴ درصد) بوده است .

    |

    متوسط عمر ناوگان باری در کشور ۲۵ سال است و این در حالی‌ست که این شاخص در استان سمنان ۲۳ سال است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی گغت : ناوگان حمل ونقل بار استان آذربایجان شرقی بیش از ۲۲ ...

    |

    در شرایط کنونی و با توجه به بالا بودن میزان تقاضا ، در صورتی که بالغ بر ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوسی که بر اساس قانون منع تغییر وضعیت مرتکب تخلف شده‌اند ، به حالت قبلی در تعداد صندلی‌های فعال بازگردند ، ظرفیت ۴ تا ۵ درصدی در افزایش تعداد صندلی در این حوزه احیاء می‌شود .

    |

    نظرات کاربران