در حال بارگذاری ...
  • اتصال به کریدور‌های شمال و جنوب از طریق راه آهن خواف - هرات

    باید ار طریق راه‌آهن افغانستان ، کریدور‌های شمال و جنوب به هم وصل شوند و این نیازمند برنامه‌ریزی‌های جدی در سطح عالی دولت از جمله وزارت راه و شهرسازی ، شورای‌عالی هماهنگی و ترابری است و اتاق ایران هم به عنوان پارلمان بخش خصوصی از پروژه‌های استراتژیک در این زمینه حمایت می‌کند و مشاوره و راهنمایی‌های خود را در اختیار دولت قرار خواهد داد تا اجرای این امر به نفع کشور باشد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت : اتصال به کریدور‌های شمال و جنوب از طریق راه آهن خواف - هرات نیازمند برنامه‌ریزی جدی است .

    ظفر علیخانی دبیر کل اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه راه آهن خواف - هرات به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و استراتژیک‌ترین پروژه‌های ریلی کشور به شمار می‌رود ، گفت : تکمیل و بهره‌برداری از این راه آهن نقش بسیار موثری در حوزه جابه‌جایی بار بین ایران و کشور افغانستان دارد .

    او در ادامه به افزایش صادرات در حوزه معادن افغانستان با افتتاح این راه آهن اشاره کرد و گفت : به دلیل آنکه معادن و محصولات معدنی محصولات حجیمی هستند و کرایه حمل در دنیای امروز فاکتور مهمی است ، در این میان ، کرایه حمل بار از طریق راه‌آهن پایین‌تر از دیگر روش‌های حمل بار است . در تمامی دنیا از راه‌آ‌هن به عنوان یک فاکتور مزیت‌دار استفاده می‌کنند و به طور قطع در معادن سنگ آهن افغانستان هم این موضوع لحاظ می‌شود و در نتیجه افتتاح خط ریلی خواف - هرات می‌تواند به توسعه حضور شرکت‌های ایرانی در افغانستان کمک کند با این حال به‌عنوان تنها مؤلفه نمی‌تواند عامل موفقیت باشد .

    دبیر کل اتاق مشترک ایران و افغانستان بیان کرد : ایران باید در حوزه معادن افغانستان تمام نیاز‌ها و شروط مقدماتی را به خدمت بگیرد ؛ به‌ویژه در حوزه معادن ، دنیا نگاه ویژه‌ای به افغانستان دارد .

    معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی در رابطه با میزان نقش آفرینی افغانستان در کریدور‌های بین‌المللی با اتصال به شبکه سراسری ریلی ایران به وسیله راه‌آهن خواف - هرات نیز گفت : باید دقت کرد که افغانستان جاده‌ها ، اتوبان‌ها و خیابان‌ها و هر آنچه را که داشته از دست داده است و اکنون نیازمند بازسازی و ایجاد جاده‌ها ، اتوبان‌ها ، خیابان‌ها ، جاده‌های ترانزیتی و بین‌المللی است . حوزه ریل هم همانند سایر بخش‌های حمل‌ونقلی از این حوزه بسیار بی‌بهره و کم‌بهره است ، اما به طور قطع راه‌آهن در افغانستان جزء مسائل استراتژیک و جدی است که قصد دارد آن را گسترش دهد و مطالعات زیادی هم در این زمینه انجام‌ شده است .

    این کارشناس حمل‌ونقل تصریح کرد : باید ار طریق راه‌آهن افغانستان ، کریدور‌های شمال و جنوب به هم وصل شوند و این نیازمند برنامه‌ریزی‌های جدی در سطح عالی دولت از جمله وزارت راه و شهرسازی ، شورای‌عالی هماهنگی و ترابری است و اتاق ایران هم به عنوان پارلمان بخش خصوصی از پروژه‌های استراتژیک در این زمینه حمایت می‌کند و مشاوره و راهنمایی‌های خود را در اختیار دولت قرار خواهد داد تا اجرای این امر به نفع کشور باشد .

    گفتنی است ، راه آهن خواف - هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر، به صورت یک خطه ساخته شده است و خواف در استان خراسان رضوی را به هرات شهر پرجعیت در غرب افغانستان متصل خواهد کرد . از جمله اهداف راه اندازی این مسیر ریلی ، اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی ، توسعه اقتصادی ، ترانزیت کالا توسط کریدور شرقی - غربی از طریق مرز آستارا به اروپا ، تسهیل در ترانزیت و کاهش ترافیک در گمرک زمینی دوغارون و غیره عنوان شده است . قرار است که بهره‌برداری این پروژه در آبان ماه امسال توسط مسئولان عالی رتبه هر دو کشور آغاز شود .




    مطالب مرتبط

    بیشترین تعداد تماس‌های مسافرین درباره موجودی ، ساعت حرکت قطارهای بین‌شهری و ساعت حرکت قطارهای حومه‌ای بوده و تعداد ۷۹۱ تماس (حدود ۲ درصد از کل تماس‌های تلفنی) به درخواست‌های ثبت شده اختصاص پیدا کرده است .

    |

    شرکت بنا گستر کرانه به‌عنوان شرکت سرمایه‌گذار ، عملیات انتقال سوخت از مبدأ تا مقصد را عهده‌دار شده و به یاری مسئولین و مدیران ارشد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، این مهم در اداره کل راه‌آهن قم به انجام رسید .

    |

    جهش تولید و توسعه اقتصاد دریامحور مکمل یکدیگر هستند ، اگر شرایط برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شود جهش تولید رقم می‌خورد و به دنبال آن توسعه اقتصاد دریامحور محقق خواهد شد زیرا این دو جدای از یکدیگر نیستند و در صورت فراهم بودن شرایط کاملا به یکدیگر وابسته‌اند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سازمان ملل متحد در راستای تحقق توسعه پایدار جهانی در سال ۲۰۳۰ میلادی و با شعار ” تغییر جهان ما“ ، ۱۷ هدف کلان را تعیین ...

    |

    اقتصاد ایران ظرفیت‌‌های بسیاری در بخش‌های مختلف دارد و فعالان اقتصادی از جمله بخش خصوصی و مردم ، عوامل اصلی تحقق این ظرفیت‌ها هستند و اقتصاد کشور اگر قصد دارد در مسیر رشد گام بردارد باید در حوزه واگذاری امور به بخش خصوصی بازنگری ویژه داشته باشد .

    |

    نظرات کاربران