لزوم روانسازی ترانزیت و حمل و نقل بین المللی و تقویت نیروی انسانی مستقر در پایانه های مرزی
مدیران کل راهداری و حمل و نقل جادهای برای رشد و اعتلای جایگاه ترانزیت باید به باوری فراتر از وضع موجود برسند زیرا توسعه ترانزیت و حمل ونقل بین المللی میتواند انتظارات و خواسته های مردم را برآورده کند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست کمیته مدیریت هماهنگ پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برگزار و بر ضرورت روانسازی ترانزیت و حمل و نقل بین المللی ، جلوگیری از توقف و تقویت نیروی انسانی مستقر در پایانه های مرزی تاکید شد .
نشست مجازی کمیته مدیریت هماهنگ پایانه های مرزی به ریاست عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان ، داریوش امانی قائم مقام رئیس سازمان ، فرامز مداح معاون برنامه ریزی و سیستم های هوشمند ، خداداد مقبلی معاون فنی و اجرایی ، مهران قربانی معاون حمل و نقل، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی، حدادزاگان مدیرکل حوزه ریاست و مدیران کل استان های دارای پایانه های مرزی برگزار شد .
عبدالهاشم حسن نیا در ابتدای این جلسه با اشاره به اهمیت نقش ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در شرایط کنونی و تحریم های شدید دشمن علیه نظام اظهار داشت : مدیران کل راهداری و حمل و نقل جادهای برای رشد و اعتلای جایگاه ترانزیت باید به باوری فراتر از وضع موجود برسند زیرا توسعه ترانزیت و حمل ونقل بین المللی میتواند انتظارات و خواسته های مردم را برآورده کند .
بر اساس این گزارش نقطه نظرات مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان های خوزستان ، خراسان رضوی ، خراسان جنوبی ، گلستان ، اردبیل ، سیستان و بلوچستان ، آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی ، گیلان ، کرمانشاه ، کردستان و ایلام ، مورد بحث و بررسی قرار گرفت .
این گزارش حاکی است پس از جمع بندی نقطه نظرات و با توجه به اینکه مدیریت پایانه های مرزی طبق مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای) محول شده است ، مقرر شد مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ها از ظرفیت حداکثری استانی برای رفع سریع مشکلات احتمالی استفاده کنند ، همچنین در راستای رشد صادرات از مرزهای زمینی باید روانسازی و جلوگیری از بروز توقف ناوگان حمل و نقل بین المللی در اولویت اقدامات قرار گیرد .
بر مبنای این گزارش در حوزه منابع انسانی نیز مقرر شد ضمن تقویت ساختار نیروی انسانی ، مدیران پایانههای مرزی با در اختیار داشتن اختیارات لازم ، نقش هماهنگ کننده و رفع موانع حمل و نقل را ایفا کنند . در بخش زیرساخت نیز ضمن رعایت مصوبات شورای سازماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور ، مجموعه اقداماتی که منجر به تقویت جریان حمل و نقل و کاهش توقف ها میشود را مد نظر قرار دهند ، همچنین مقرر شد استفاده از فضای پس کرانه ها با هدف تمرکز زدایی در نقطه صفر مرزی و برخورداری از جاذبه های سرمایه گذاری برای بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد .
شایان ذکر است بر اساس مصوبات نشست کمیته مدیریت هماهنگ پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با توجه به حمل و نقل کالاهای خطرناک از مرزها و انبارش برخی از آنها در محوطه پایانه های مرزی ، توجه و رعایت اصول مدیریت بحران و پدافند غیرعامل به منظور جلوگیری از حوادث مترقبه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .
در خصوص مبارزه با شیوع ویروس کرونا باید نظارت ها طبق پروتکل های ابلاغی شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مرزهای مجاز زمینی کشور در پایانه های مرزی اعمال شود و هماهنگی لازم با ستاد استانی مبارزه با کرونا و دانشگاه های علوم پزشکی استانها برای انجام تست PCR و گواهی دارای اعتبار حداقل ۷۲ ساعت برای ورود و خروج رانندگان ناوگان بین المللی انجام شود.