در حال بارگذاری ...
  • صنعت هوانوردی کشور نیازمند نگاهی جدید

    صنعت هوانوردی کشورمان ، در شرایطی به سر می‌برد که همزمان با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده و متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و تضعیف اقتصاد بین‌‌الملل و علی‌الخصوص صنعت گردشگری و صنعت هوانوردی ، بار مشکلات هوانوردی کشور صدچندان شده است .

    از آن روز که لسان‌الغیب ، حافظ شیرازی فرمود ، "فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم"، قرن‌ها می‌گذرد ؛ اما آن‌چه سبب شد تا سروده‌های حافظ در طول تاریخ ماندگار شود ، جهان‌‌شمول بودن واژه‌هایی است که در میان اشعار و کلمات ، خودنمایی می‌‌کند و مایه الهام بسیاری از اندیشمندان و دانشمندان در گذر زمان بوده است .

    هدف از نخستین بخش این نوشته و ارجاع به زیباترین سروده لسان‌‌العرفا، علاوه بر اصالت و ارادت نگارنده به شیراز و حافظ ، توجه خاص به توصیه‌‌های بزرگان به تغییر و تحول و نیاز انسان به این امر در تمامی مراحل زندگی و حرفه‌ای است .

    صنعت هوانوردی کشورمان ، در شرایطی به سر می‌برد که همزمان با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده و متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و تضعیف اقتصاد بین‌‌الملل و علی‌الخصوص صنعت گردشگری و صنعت هوانوردی ، بار مشکلات هوانوردی کشور صدچندان شده است .

    در خصوص راهکارهای گذر از بحران‌های هوانوردی ، بسیاری از متخصصان و کارشناسان مطالب بسیاری بیان کرده‌اند اما تمامی راهکارهای موجود ، مرهم مقطعی درد بوده و درمانی تجویز نشده است .

    در شرایط کنونی و محدودیت‌‌‌های متعدد برای هوانوردی جهان و به تبع آن ، هوانوردی کشور ، یکی از مهم‌ترین روش‌‌های گذر از بحران ، تغییر در بینش کسب و کار هوانوردی است. به بیان دیگر ، نگاه متفاوت به راه‌‌اندازی ، مدیریت و بازرگانی در حوزه‌هایی که یا تاکنون مورد غفلت واقع شده و یا پتانسیل رشد و توسعه دارد .

    بازار ایران و کشورهای همسایه به دلیل موقعیت استراتژیک کشور و جنبه‌‌های متعدد سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی منطقه ، همچنان دارای پتانسیل بهره‌‌برداری جذاب برای ذی‌‌نفعان منطقه است ؛ اما با تغییر استراتژی در طرح‌‌های کلی کسب و کار ، انتخاب تایپ هواپیما، استراتژی‌های بازرگانی و از همه مهم‌‌تر برندسازی ، می‌‌توان حلقه‌‌های گسسته هوانوردی را به یکدیگر پیوند زد .

    در بحران‌‌های اقتصادی ، مهره‌‌هایی باقی می‌‌مانند و از طوفان عبور می‌‌کنند که قدرت انعطاف‌پذیری داشته و بتوانند خود و سیستم را با شرایط موجود وفق دهند و البته بتوانند نام تجاری خود را به برند تبدیل کرده و با نگاه سیستماتیک و مشتری‌محور ، برای خود مخاطب وفادار بسازند .

    متاسفانه تعدیل پرسنل ، قطع اقلام رفاهی مورد نیاز کرو ، صرفه‌جویی در ارائه خدمات به مسافر و امثالهم در سال‌های اخیر به روشی در جهت کنترل بحران تبدیل شده اما در عمل ، نارضایتی شغلی ، سطح پایین کیفیت خدمت به مشتری و ... سطح درآمدزایی و سود اقتصادی و حتی سود معنوی و برند شرکت را دستخوش آسیب می‌کند .

    نگاه نو ، تدوین استراتژی‌های پایدار و نگاه به توسعه در هر شرایط و موقعیت ، می‌‌تواند ، لحاظ شود و البته با فرض آنکه ممکن است زمان ، هزینه و روش‌‌های رسیدن به اهداف نسبت‌ به شرایط استاندارد متفاوت باشد ، اما آنچه مهم است ، داشتن استراتژی و دیده‌شدن یک الگوی فکری در میان تصمیم‌‌های اخذ شده است .

    نباید از تغییر و تحول ترسید ؛ راز ماندگار انسان در تغییر است. هرچند همه مدیران به خوبی می‌دانند که تغییر ، هزینه‌های خود و اصطکاک خود را در بدنه کمپانی در پی دارد ؛ اما باید به این نکته توجه ویژه داشت که تغییر و طرح نو ، می‌تواند رمز ماندگاری کمپانی و در نهایت صنعت باشد . امیدوارم با همفکری و همیاری مدیران هوانوردی کشور ، گذر از بحران‌های موجود با سهولت صورت گیرد .

     

    داود ربیعی – کارشناس هوانوردی  

     




    مطالب مرتبط

    در حال حاضر با در نظر گرفتن وضعیت جاری و حجم ترافیک هوایی و نیز تعداد فرودگاه‌های کشور ، حداقل نیاز به ۲۴۸ کنترلر جدید و جهت اجرای قوانین ملی و بر اساس استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری (ATCO) و انجام آن نیاز به ۳۰۰ کنترلر جدید است که با توجه به میانگین سنی کنترلرهای ترافیک ...

    |

    تحقق و تقویت حمل‌و‌نقل ترکیبی در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهدمقدس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دروازه‌های ورودی مشهدالرضا(ع) ، از ابتدای دولت سیزدهم به‌شکل جدی دنبال شده چراکه یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه اقتصاد زیارت و تکمیل زنجیره خدمات‌رسانی به زائران رضوی ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سعید چلندری در آئین شروع مراسم عملیات اجرایی فاز دوم فرودگاه امام خمینی گفت : آرزوی دیرینه مردم در بخش هوانوردی عمومی پس از ...

    |

             

    |

             

    |

    نظرات کاربران