در حال بارگذاری ...
  • میزان خطر سرایت کووید ۱۹ در سفرهای هوایی

    علی‌رغم تعداد زیاد سفرها و مسافرین اما گزارشات از ابتلای داخل پرواز در جهان بسیار کم است (تا بحال ۴۲ مورد در کل) در حالیکه در یک گزارش از چین ، ۲۳۰۰ ابتلا در ترن‌های سریع‌السیر ذکر شده که حدود ۰۳٪ کل مسافرین بود . 

    ظاهرا خطر سرایت کووید ۱۹ در سفرهای هوایی پایین‌تر از آنچه هست که فکر می‌شده و مسلما پایین‌تر از سرایت در ساختمان‌های اداری ، کلاس‌های درس ، سوپرماکت‌ها و بازارها و قطار و مترو می‌باشد .

    چقدر هوا در بخش مسافر هواپیما پاک است ؟

    در هواپیماهای پیشرفته جدید، هوا به داخل کابین مسافر از مجاری سقف وارد می‌شود و به سمت پایین و خارج جریان می‌یابد . طراحی هواپیما طوری است که هوا در امتداد هر ردیف صندلی وارد و از همان ردیف خارج می‌شود و میزان بسیار اندکی جریان هوا به سمت جلو عقب و بین ردیف‌های نزدیک وجود دارد که امر باعث می‌شود انتقال ذرات تنفسی در هواپیما بسیار محدود باشد . 

    از سوی دیگر جریان هوا در هواپیماهای جدید بسیار سریع‌تر از محیط‌های ساختمانی مجهز به تهویه هواست و نیمی از این جریان هوایی ، هوای تازه‌ای است که از خارج از هواپیما مکش می‌شود و نیمی دیگر نیز که از داخل می‌باشد از سیستم بازیافت HEPA filters که بسیار پیشرفته است ، رد می‌شود . بنابراین بیشتر باید ریسک موجود ناشی از تماس مستقیم بین مسافرین را کنترل نمود . البته پشتی‌های بلند صندلی خود یک سد خوب است و مسافرین اکثرا ثابت در جای خود می‌نشینند و کمتر در تردد هستند و کم پیش می‌آید که صورت به صورت شوند . 

    علی‌رغم تعداد زیاد سفرها و مسافرین اما گزارشات از ابتلای داخل پرواز در جهان بسیار کم است (تا بحال ۴۲ مورد در کل) در حالیکه در یک گزارش از چین ، ۲۳۰۰ ابتلا در ترن‌های سریع‌السیر ذکر شده که حدود ۰/۳٪ کل مسافرین بود .

    میزان پایین خطر ابتلا در هواپیما با استفاده از ماسک و سایر پوشش‌های ایمنی کمتر هم می‌شود . 

    چه گام‌هایی باید برای کاهش خطر در فرودگاه‌ها و خطوط هوایی برداشته شوند ؟ 

    روش‌های کاهش خطر در فرودگاه‌ها و هواپیماها عبارتند از :

    ۱) آزمایش دمای بدن و یا پرسش از علائم همانند تب ، از دست دادن بویایی ، لرز ، سرفه و تنگی نفس

    ۲) افزایش سطح تمیزکاری و ضدعفونی محیط

    ۳) boarding و دریافت بار بدون تماس دست contactless باشد

    ۴) استفاده اجباری از ماسک ، جداسازی و رعایت فاصله اجتماعی ممکن در فرودگاه و داخل هواپیما

    ۵) مراقبت در هنگام توزیع غذا و نوشیدنی (انجام حداکثر احتیاط) 

    ۶) محدود کردن تردد در راهروهای هواپیما و مراقبت از تماس دست به هنگام استفاده از دستشویی

     ۷) مراقبت از پرسنل کابین و چک دائم آنها 

    ۸) امکان ردیابی تماس‌های مشکوک 

    مسافرین چه تمهیداتی می‌توانند بکار ببرند؟ 

    پوشیدن ماسک ، عدم مسافرت در صورت احساس ناخوشی از هر نوعی که ممکن است علائم مشترک داشته باشند ، محدود نمودن بار دست ، رعایت فاصله اجتماعی ممکن ، گزارش بیمار بودن احتمالی دیگران به پرسنل فرودگاه و یا مهمانداران ، اگر دریچه باد بالای سرتان وجود دارد آن را طوری تنظیم کنید که مستقیم به سر و صورت و با حداکثر شدت بوزد و بطور مرتب دست‌ها نیز ضدعفونی شوند (ترجیحا با محلول‌های حاوی الکل ۷۰٪) و به وسایل و اطراف دست نزنند و صورت خود را لمس نکنند .

    نتیجه می‌گیریم که پروازهای هوایی از بسیاری دیگر از روش‌های تردد کم خطرتر می‌باشد و روش جایگزین خوبی برای سفرهای ضروری و اجتناب ناپذیر است .

    اما نکته‌ای که در این مقاله به آن اشاره شده تجهیزات و تهویه هوای در هواپیماهای جدید پیشرفته است ، اکنون سوال این است که آیا مشمول ناوگان خطوط هوایی ما نیز می‌شود . در این خصوص کارشناسان سازمان هواپیمایی و مهندسین مربوط باید اظهار نظر نمایند . به هر حال در مجموع می‌توان گفت که در هر صورت سفر با هواپیما بهتر از هر وسیله نقلیه عمومی دیگر است .

     

    دکتر حسن رودگری - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رییس سازمان هواپیمایی کشوری از رشد ۷ درصدی سفرهای هوایی نوروز ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد . 

    |

    با توجه به حجم بیشتر سفرهای جاده‌ای در ایام نوروز باید اقدامات لازم در این راستا از جمله نصب علائم و روشنایی جاده‌ها و ارائه برنامه‌های متنوع در مجتمع‌های رفاهی بین راهی برای مسافران نوروزی اجرا شود تا خطراتی از جمله خستگی رانندگان که یکی از عوامل مهم بروز تصادفات است ، ...

    |

    با دو برابر شدن ترافیک مسافران تا سال ۲۰۴۰ بهینه‌سازی و بهبود فرآیندهای فرودگاهی باید ادامه یابد . بررسی اسناد سفر مسافران یکی از کارهای وقت گیر است که به اتوماسیون بیشتر نیاز دارد. علاوه بر این ، ویژگی‌های جدید این سامانه نیز نقش اساسی در حمایت از صنعت در حرکت به سمت سفرهای ...

    |

    نظرات کاربران