در حال بارگذاری ...
  • آخرین وضعیت پروژه‌های آزادراهی در کشور

    آزادراه غدیر ۱۵۸ کیلومتر طول دارد و در واقع کنارگذر استان‌های تهران و البرز محسوب می‌شود ، با تکمیل این آزادراه خودرو‌هایی که از جنوب کشور قصد تردد به شمال ، غرب و شرق کشور را دارند به محدوده تهران و کرج وارد نمی‌شوند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه با اشاره به تکمیل آزادراه سردار شهید سلیمانی ، از آماده‌شدن آزادراه غدیر در دهه فجر امسال و تکمیل آزادراه اصفهان - شیراز در نیمه اول سال ۱۴۰۰ خبر داد .

    محمدحسین میرشفیع درباره آخرین وضعیت پروژه‌های آزادراهی کشور ، اظهار داشت : مهم‌ترین پروژه آزادراهی کشور که امسال افتتاح می‌شود ، آزادراه کنارگذر جنوبی تهران است که به آزادراه غدیر تغییر نام یافته است . این آزادراه با مشارکت ۷۰ درصدی قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیاء و پیمانکاری قرارگاه در حال تکمیل است و یکی از مزیت‌های ویژه پروژه این است که با تلاش‌های پیمانکار ، جلوتر از برنامه‌زمان بندی اجرا قرار دارد .

    تأثیر آزادراه غدیر در عملیات ترانزیت جاده‌ای

    نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه اظهار کرد : آزادراه غدیر ۱۵۸ کیلومتر طول دارد و در واقع کنارگذر استان‌های تهران و البرز محسوب می‌شود ، با تکمیل این آزادراه خودرو‌هایی که از جنوب کشور قصد تردد به شمال ، غرب و شرق کشور را دارند به محدوده تهران و کرج وارد نمی‌شوند . آزادراه‌ غدیر‌ ، آزادراه قم - گرمسار ، آزادراه قم - تهران ، آزادراه ساوه - تهران و آزادراه تهران - قزوین را به هم متصل می‌کند ، بنابراین با تکمیل آن ، ترافیک سنگین کنونی در آزادراه آزادگان و جنوبِ تهران نخواهیم داشت ، همچنین زمان سیر برای کامیون‌ها و سواری‌ها کاهش می‌یابد و در عملیات ترانزیت جاده‌ای بسیار مؤثر خواهد بود .

    امکان تردد با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در آزاد‌راه غدیر

    وی با بیان اینکه آزادراه غدیر از لحاظ کیفیت و ایمنی در رتبه بالایی قرار دارد ، گفت : سرعت طرح (حداکثر سرعت خودروها) در آزادراه غدیر ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت است که البته باید مشخص شود ، ‌از نظر ایمنی‌ سرعت مجاز این آزادراه ، چه عددی تعیین خواهد شد ، اما ما سرعت طرح را ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته‌ایم .

    تکمیل‌ آزادراه غدیر در دهه فجر ۱۳۹۹

    نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه درباره نحوه و مدل سرمایه‌گذاری در این آزادراه توضیح داد :‌ در آزاده‌راه غدیر ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و ۳۰ درصد توسط دولت انجام شده است ؛ در این پروژه بیش از سه هزار میلیارد تومان هزینه شده است ، از ویژگی‌ مهم آزادراه غدیر این است که از نظر زمان‌بندی با تلاش قرارگاه خاتم در مدت کوتاهی اجرا و پنج‌ ساله تکمیل شد .

    میرشفیع درباره زمان افتتاح این پروژه گفت : تلاش این است تا آبان‌ماه امسال عملیات آسفالت این آزادراه توسط قرارگاه خاتم به پایان برسد و پروژه در دهه فجر امسال آماده افتتاح خواهد بود .

    کاهش ۳۰ کیلومتری طول پیمایش جنوب‌ تا مرکز کشور با تکمیل آزادراه سردار شهید سلیمانی

    وی اظهار کرد : یکی دیگر از آزادراه‌هایی که تقریبا آماده شده است ،‌ آزادراه شرق اصفهان است که به آزادراه سردار شهید سلیمانی تغییر نام یافته است . عملیات احداث آزادراه شرق اصفهان از چندین سال پیش آغاز شده بود ، اما به علت اختلاف دولت و سرمایه‌گذار ، اجرای این پروژه چندین سال متوقف بود ، اما عملاً از سه سال پیش عملیات احداث این آزادراه با سرمایه‌گذار دیگری آغاز شد .

    میرشفیع تصریح کرد : قطعات یک و ۲ به طول ۶۳ کیلومتر حال حاضر تکمیل شده است ، بدین ترتیب برای کسانی که از جنوب کشور و استان‌های بوشهر و فارس قصد تردد به سمت مرکز کشور و شمال را دارند ، طول پیمایش تا اصفهان ۳۰ کیلومتر‌ کاهش می‌یابد .

    وی با بیان اینکه این آزادراه موجب می‌شود خودروها از داخل محدوده شهری اصفهان عبور نکنند ، گفت : خودروها پس از بهارستان وارد کمربندی شرقی اصفهان و سپس آزادراه شرق اصفهان می‌شوند و پس از طی ۶۳ کیلومتر ، مسیر این آزادراه ، به آزادراه اصفهان - کاشان متصل می‌شوند، بنابراین این آزادراه از نظر کاهش زمان سیر ، کاهش مصرف سوخت ، کاهش آلودگی زیست‌محیطی ، کاهش سوانح رانندگی و کاهش تولید آلاینده‌ها ، اثرات مثبتی دارد .

    نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه با اشاره به ایمنی بالا در آزادراه سردار شهید سلیمانی گفت : در حال حاضر ارتباطی از جاده فرودگاه به آزادراه و در آینده از جاده اردستان تبادلی به این آزادراه خواهیم داشت ، همچنین از جاده نائین هم تبادلی به این آزادراه داریم . قطعه سه این آزادراه از سه راه مبارکه در جاده شهرضا - اصفهان آغاز می‌شود و ۳۰ کیلومتر طول دارد که به این ۶۳ کیلومتر متصل می‌شود .

    نحوه بازگشت‌ سرمایه سرمایه‌گذار در آزادراه‌ شرق اصفهان

    وی درباره نحوه و مدل سرمایه‌گذاری در‌ آزادراه غدیر اظهار کرد :‌ این آزادراه در سه قطعه ساخته می‌شود که در قطعات یک و دو آزادراه ، یک سرمایه‌گذار و در قطعه سه سرمایه‌گذار دیگری طبق قرارداد حضور دارد . آزادراه شرق اصفهان ابتدا یک سرمایه‌گذار داشت که انصراف داد ، با توجه به انصراف این سرمایه‌گذار ، طبق مقررات ، با استقرار سرمایه‌گذار جدید ابتدا اصل و سود سرمایه این سرمایه‌گذار جدید در قالب اخذ عوارضی مستهلک می‌شود و پس از خروج سرمایه‌گذار دوم ، اصل و سود سرمایه‌گذار اول مستهلک خواهد شد .

    میرشفیع با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار این پروژه صندوق بازنشستگی کشوری است ، گفت : درواقع با پایان یافتن پروژه ، ابتدا سرمایه صندوق بازنشستگی مستهلک می‌شود و پروژه تحویل سرمایه‌گذار قبلی برای بازگشت سرمایه و استهلاک می‌شود .

    تکمیل آزادراه ۲۲۰ کیلومتری اصفهان - شیراز در نیمه اول سال ۱۴۰۰

    وی اظهار داشت :‌ همچنین در ابتدای آزادراه سردار شهید سلیمانی از ایزدخواست تا اصفهان هم در دست سرمایه‌گذاری است و فراخوان سرمایه‌گذاری داده شده است و پس از آن در قالب ۲۲۰ کیلومتر آزادراه به شیراز متصل می‌شود که جزو پروژه‌هایی است سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید که علاوه بر مرحله روسازی ، پیشرفت‌هایی در اجرا داشته است . آزادراه اصفهان - شیراز ، بزرگترین پروژه‌ آزادراهی کشور از نظر طول مسیر محسوب می‌شود .

    میرشفیع با بیان اینکه این آزادراه در نیمه اول سال ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود ، اضافه کرد : با احداث آزادراه اصفهان - شیراز طول مسیر شیراز تا اصفهان و مرکز کشور ۳۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود‌ .




    نظرات کاربران