در حال بارگذاری ...
  • عرضه دو آزادراه منطقه مرکزی کشور در بورس در آینده نزدیک

    ورود سرمایه بخش خصوصی به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و آزادراهی ، در کنار آنکه توسعه پایدار را به همراه دارد ، اطمینانِ خاطر مردم و شهروندان از سرمایه‌گذاری را به دنبال دارد و این عوامل موجب توسعه ‌شبکه آزادراهی است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مقام مسؤول شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت : در آینده نزدیک دو آزادراه منطقه مرکزی کشور در بورس عرضه خواهد شد‌ و از سرمایه‌های مردمی استفاده خواهیم کرد .‌

    ‌علیرضا صلواتی با اشاره به اینکه ایران ‌از نظر موقعیت زمین شناسی و توپوگرافی ، بر سر چهار راه ترانزیتی دنیا قرار دارد ، اضافه کرد : کشور ما از نظر مساحت و وسعت ، بسیار بزرگ است و امکان توسعه شبکه جاده‌ای به خوبی در کشور وجود دارد ، در این شرایط یکی از روش‌های توسعه شبکه جاده‌ای ، جذب سرمایه بخش خصوصی برای توسعه آزادراه‌ها ‌است .

    وی با اشاره به اثرات مهم ورود سرمایه‌گذاری خصوصی در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور نظیر آزادراه‌ها ، بیان کرد : سرمایه‌گذار در پروژه آزادراهی سرمایه‌گذاری می‌کند ، با محاسبات مشخص و بر اساس میزان تردد ، مدت زمان بازگشت سرمایه به اضافه سود سرمایه‌گذار مشخص خواهد شد و پس از استهلاک سود و سرمایه سرمایه‌گذار ، آزادراه آزاد می‌شود و در اختیار دولت قرار خواهد گرفت .

    مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت : ورود سرمایه بخش خصوصی به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و آزادراهی ، در کنار آنکه توسعه پایدار را به همراه دارد ، اطمینانِ خاطر مردم و شهروندان از سرمایه‌گذاری را به دنبال دارد و این عوامل موجب توسعه ‌شبکه آزادراهی است .

    ۲ آزادراه در بورس عرضه می‌شود

    صلواتی با اشاره به مشارکت دولت و بخش خصوصی با درصد‌های مختلف برای ساخت‌ آزادراه‌ها ، اظهار داشت : در کنار جذب سرمایه بخش خصوصی و مشارکت برای ساخت آزادراه‌ها ، برنامه داریم در آینده نزدیک از ظرفیت بورس و بازار سرمایه هم استفاده کنیم و بتوانیم دو آزادراه منطقه مرکزی کشور را در بورس عرضه‌ و از سرمایه‌های مردمی استفاده کنیم .

    عرضه آزادراه‌های اصفهان - شیراز و شیراز - بوشهر در بورس

    وی در پاسخ به این سؤال که کدام آزادراه‌ها در بورس عرضه خواهد شد ؟ گفت : در حال مذاکره هستیم تا در گام اول بخشی از آزادراه اصفهان ـ شیراز‌ که در استان اصفهان قرار دارد یعنی اصفهان تا ایزدخواست را در بورس عرضه کنیم .

    مقام مسئول شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد : همچنین آزادراه شیراز ـ بوشهر نیز در آینده نزدیک در بورس عرضه خواهد شد .

    ریسک سرمایه‌گذاری در آزادراه‌ها صفر است

    صلواتی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کنید بازار سرمایه از این مدل سرمایه‌گذاری استقبال می‌کند ؟ افزود : از آن منظر که تردد و عبور و مرور همیشه وجود دارد ریسک این سرمایه‌گذاری نزدیک به صفر است و هم وطنان اطمینان خاطر بابت سرمایه‌گذاری در آزادراه‌ها و شبکه راه‌های کشور داشته باشند .

    وی افزود : امیدواریم بتوانیم توجیهات لازم فنی ـ اقتصادی را فراهم کنیم ، مطالعات را انجام دهیم و اطمینان خاطر را ایجاد کنیم تا شهروندان اطمینان از سرمایه‌گذاری داشته باشند ؛ به هر حال یکی از سالم‌ترین و منطقی‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها ، ورود‌ سرمایه‌گذاری خصوصی در توسعه شبکه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور است .




    مطالب مرتبط

    ایستگاه با مساحت ۱.۰۹۷ متر مربع در زمینی به مساحت ۵.۵ هکتار احداث شده که ترمینال مسافری آن ۴۰۰ متر مربع است و در آن حدود ۵۵ هزار متر مربع محوطه سازی صورت گرفته است .

    |

    در مجموع با توجه به توپوگرافی خاص منطقه بهره برداری از این بزرگراه علاوه بر افزایش ایمنی ، موجب ساماندهی ترافیک در منطقه نیز می شود . تسهیل تردد ، افزایش ایمنی ، رونق اقتصادی منطقه ، اتصال منطقه عسلویه به شمال استان فارس و مرکز ایران ، کاهش میزان مصرف سوخت ، زمان و هزینه به ...

    |

    هم‌اکنون این پروژه پیشرفت خوبی دارد و تلاش بر آن است در زمان بندی پیش بینی شده ، تکمیل و با حضور رئیس جمهور بهره‌برداری شود . این پروژه یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است که کریدور شمال - جنوب را در شاخه میانی دریا خزر به دریای عمان و خلیج فارس متصل می‌کند .

    |

    برای اتمام کل محور ، بررسی لازم را انجام داده و کارهای باقیمانده را مانند اجرای ابنیه‌ها ، نقشه برداری ، معارضین ، تقاطع‌های موجود و … برای برنامه ریزی و اتمام عملیات اجرایی این محور انجام شود .

    |

    دولت روسیه یک شرکت برای اجرای پروژه معرفی معرفی کرده و ایران نیز برای نهایی کردن مباحث طراحی و فنی و همچنین برآورد قیمت‌ها و به توافق رسیدن دو کشور در خصوص آن‌ها ، ۶ ماه به روسیه فرصت داده است .

    |

    نظرات کاربران