جزئیات تکمیل آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان (آزادراه سردار شهید سلیمانی)
پروژه آزادراه کنارگذر شرق اصفهان به صورت مشارکتی ۷۰-۳۰ سرمایهگذاری شده است ، یعنی ۳۰ درصد آورده دولت و ۷۰ درصد هم مشارکت صندوق بازنشستگی کشوری است ، پس از بازگشایی آزادراه ، از آن منظر که بهرهبرداری و نگهداری از آزادراه بر عهده صندوق بازنشستگی کشوری است ، تا زمانی که اصل و سود سرمایهگذاری صندوق بازنشستگی کشوری حاصل شود ، این آزادراه در اختیار این صندوق است ، پیش از این هم در آزادراه اصفهان ـ کاشان تجربه خوبی داشتیم که سازمان همیاری شهرداریهای استان اصفهان سرمایهگذاری کرده بود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مقام مسئول شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت : با رشد آزادراهها و توسعه کریدورهای ترانزیتی ، جذب بارهای ترانزیتی منطقه در مسیرهای شمال به جنوب تا خلیج فارس و شرق به غرب تسهیل میشود و بدین ترتیب در اقتصاد تحرک خواهیم داشت .
یکی از مشوقها برای جذب صاحبان کالا در استفاده از کریدورهای ترانزیتی کشور و اخذ درآمد از محل کالای عبوری (به عنوان یکی از مدلهای اقتصاد مقاومتی) ، کاهش مسیر ، کاهش قیمت و کاهش زمان سیر کالا نسبت به مسیرهای مشابه در کشورهای دیگر است ، در این راستا توسعه آزادراهها و تکمیل حلقه مفقوده کریدورهای آزادراهی در کشور امری ضروری است .
از سوی دیگر در داخل کشور هم ۹۰ درصد بار و مسافر ، توسط مدل حمل و نقل جادهای جابهجا میشود و این ضرورت توسعه این زیرساخت حمل و نقلی را بیشتر نشان میدهد .
یکی از آزادراههایی که در تکمیل حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی شرق - غرب و ارتقای جذب بارهای ترانزیتی مؤثر است، «آزادراه سردار سپهبد شهید سلیمانی» (آزادراه کنارگذر شرق اصفهان) است .
در راستای بررسی آخرین وضعیت تکمیل این مسیر آزادراهی به سراغ علیرضا صلواتی ، مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور رفتیم و با وی درباره این آزادراه گپ و گفتی داشتیم .
صلواتی درباره آخرین جزئیات پیشرفت آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان که به نام «آزادراه سردار سپهبد شهید سلیمانی» نامگذاری شده است ، گفت : از آن منظر که این آزادراه از مجاورت شهر اصفهان عبور میکند ، به کنارگذر شرق اصفهان شهرت پیدا کرده است ، اما اگر بگوییم این مسیر آزادراهی یکی از حیاتیترین آزادراههای میانی کشور است به گزاف سخن نگفتهایم ، این آزادراه بخش مرکزی کریدور شمال ـ جنوب کشور است ، یعنی کریدوری که از تبریز شروع میشود و تا بوشهر امتداد دارد و از آن طرف حلقه میانی بین رفت و آمدهای شمال و جنوب کشور است .
* تکمیل آزادراه سردار سپهبد شهید سلیمانی در ۳ سال
عملیات اجرایی این پروژه از چه زمانی آغاز شد ؟
این سیاست که بخشی از بار ترانزیتی کشور به آزادراهها منتقل شود ، از گذشته دنبال میشد ، طراحی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان به سال ۱۳۵۵ برمیگردد ، تملک اراضی مسیر از سال ۱۳۶۵ شروع میشود و دو دهه بعد عملیات اجرایی آن آغاز میشود ، یک دهه پروژه متوقف میماند و بالاخره با مشارکت مالی صندوق بازنشستگی کشوری از ۳ سال پیش عملیات احداث پروژه شروع و در سه سال تکمیل میشود و امروز در آستانه افتتاح است .
۱۰ درصد بار مسافر جادهای کشور از محدوده مرکز کشور و استان اصفهان میگذرد و این نشان میدهد ما حتما به راههای ترانزیتی و کریدورهای عبور و مرور نیاز داریم و باید آن را افزایش دهیم .
* کاهش ۸۰ کیلومتری زمان سفر بین شمال تا جنوب کشور با احداث آزادراه کنارگذر شرق اصفهان
با احداث این آزادراه چه میزان زمان سیر در کریدورهای ترانزیتی شمال - جنوب و شرق - غرب کاهش مییابد ؟
در این آزادراه در برآورد اولیه ، عبور ۳۵ هزار خودرو در روز پیش بینی شده است و قطعا با بازگشایی آن ، هرچه زودتر به افق پیشبینی شده آن خواهیم رسید و بار ترافیکی زیادی را در کوتاه مدت جذب خواهد کرد ، این مسیر آزادراهی در کاهش فاصله بین اصفهان تا تهران مثمر ثمر است ، اما تأثیر اصلی آن کاهش زمان سفر بین شمال و جنوب کشور است ، یعنی فاصله بین شمال تا جنوب کشور با احداث این شبکه آزادراهی تا حدود ۸۰ کیلومتر کاهش مییابد .
امیدواریم بتوانیم با احداث این آزادراه حجم ترافیک عبوری از داخل شهر اصفهان را کاهش دهیم ، هموطنانی که از شمال کشور و تهران قصد عزیمت به شیراز و جنوب کشور نظیر بوشهر را دارند ، میتوانند از این آزادراه استفاده کنند که در کاهش زمان سیر آنها مثمرثمر است و زمان سفر آنها را حدود ۸۰ دقیقه کاهش میدهد ؛ این مسیر آزادراهی موجب کاهش زمان سیر ، کاهش سوانح رانندگی ، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا و ارتقاء ایمنی عبور و مرور میشود و یکی از ایمنترین آزادراههایی است که احداث شده است .
این مسیر آزادراهی چند خط رفت و برگشت دارد ؟
وجود سه خط رفت و سه خط برگشت مجزا ، شانه آسفالتی و ایمنسازی سرتاسر مسیر با علائم ایمنی از ویژگیهای این آزادراه است ، در این آزادراه گاردریلهای استفاده شده ایمنتر از علائم و گاردریلهای قبلی در آزادراهها است ، یعنی مقاومت بیشتری دارد و این موضوع وجه تمایز آزادراه کنارگذر شرق اصفهان با دیگر آزادراهها است ؛ این آزادراه دارای پد هلیکوپتر است ، پارکینگهای متعدد دارد و از فضایی که عبور میکند دارای مناظر جذابی است ، سعی شده است در احداث پلها و تقاطعهای غیرهمسطح این آزادراه از معماریهای مناسب استفاده شود ، نورپردازیها بهتر باشد و در تقاطعها ، عملیات بهتری از احداث به نمایش گذاشته شده است .
* امکان دسترسی شهرهای حاشیه به آزادراه از طریق تقاطعهای غیرهمسطح
یکی از مشکلات احداث آزادراه برای مردم منطقه حاشیه آزادراه ، صعوبت دسترسی آنها به مناطق اطراف آزادراه است؟ در این باره چارهای اندیشیده شده است ؟
اتصال این آزادراه به شهرستانهای اطراف نظیر اردستان ، حبیبآباد و غیره کلا به صورت غیر همسطح و کاملا ایمن است، همچنین از آن منظر که این آزادراه از میان شهرهای استان اصفهان عبور کرده است ، سعی کردیم دسترسیهای ایمن آنها را هم به این آزادراه فراهم کنیم ، یعنی با استفاده از راههای دسترسی و تقاطعهای غیرهمسطح، عبور ایمن برای اهالی ، کشاورزان و مردم منطقه فراهم شده است ، هرچند که ممکن است بعد مسافتی ایجاد شده باشد ، ولی دسترسیها کلا به صورت غیر همسطح است که موجب ارتقاء ایمنی برای کاربران آزادراه میشود .
* پیشبینی احداث پنج مجتمع خدماتی - رفاهی در آزادراه سردار سپهبد شهید سلیمانی
یکی از مهمترین امکاناتی که برای آزادراه در نظر گفته میشود مجتمعهای خدماتی - رفاهی است که تأثیر بسزایی در کاهش سوانح رانندگی به دلیل استراحت راننده دارد ، توصیه شده است راننده پس از هر ۲ ساعت رانندگی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کند ، در این باره تمهیداتی در این آزادراه پیشبینی شده است ؟
برای این مسیر آزادراهی فعلا پنج مجتمع خدماتی بین راهی در نظر گرفته شده است که همزمان با بهرهبرداری ، عملیات اجرایی دو مجتمع بین راهی آغاز خواهد شد؛ این مجتمعهای خدماتی - رفاهی متفاوت از مجتمعهای خدماتی ـ رفاهی قبلی است ، طراحی و کاربری آنها با محوریت فضای سبز و فضای شهری است و تلاش شده است ، از مجتمعهای بین راهی الگویی جدید به نمایش بگذاریم .
* تحرک و پویایی در اقتصاد کشور با گسترش کریدورهای آزادراهی و جذب بارهای ترانزیتی
یکی از روشهای ایجاد درآمد پایدار برای کشور که نماد کامل اقتصاد مقاومتی نیز هست ، ارائه مشوق به صاحبان کالا، جذب بارهای ترانزیتی منطقه و رقابت با کریدورهای کشورهای رقیب است ، آزادراهها در این حوزه چه تأثیری در جذب بارهای ترانزیتی و توسعه اقتصادی ـ اجتماعی منطقه دارند ؟
هر جا که جاده و راه باشد، آبادانی وجود دارد ، در هر منطقهای که شبکه جادهای ایجاد شود و یا بهبود یابد ، قبل و بعد از احداث آن شبکههای جادهای ، توسعه متفاوت خواهد بود و در این حوزه آزادراه نقش کلیدی دارد ، امیدواریم با احداث آزادراه بتوانیم عبور ایمن و سریع ایجاد کنیم ، ایران در چهارراه ترانزیتی دنیا قرار دارد و جایگاه ایران در خاورمیانه خاص و ژئوپلتیک است ، میتوان با احداث آزادراهها ، کریدورهای ترانزیتی را گسترش داد و بارهای ترانزیتی که قصد عبور از منطقه را دارد در مسیرهای شمال به جنوب تا خلیج فارس و شرق به غرب تا بندر بوشهر را جذب کرد و تسهیل عبور ترانزیتی داشت و بدین ترتیب ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور داشته باشیم .
هر جا آزادراهی احداث شده، به دنبال آن توسعه ایجاد شده است و بخش خصوصی هم برای سرمایهگذاری استقبال بیشتری کرده است ؛ شبکه آزادراهی کشور در حال توسعه و تکمیل است ، با احداث آزادراهها پتانسیل توسعه در مناطق پیرامون آن دو چندان میشود ، انتقال بار و جابهجایی مسافر تسهیل و کیفیت عبور و مرور و ایمنی سیر ، ارتقاء مییابد .
* پیادهسازی سامانه اخذ الکترونیک عوارض در آزادراه کنار گذر شرق اصفهان
در آزادراه کنارگذر شرق اصفهان ، رقم عوارضی و نحوه اخذ عوارض آزادراهی چگونه خواهد بود ؟ الکترونیک یا فیزیکی ؟
دریافت عوارض در این آزادراه به صورت etc و الکترونیک خواهد بود ، فعلا گیت و دروازهای برای آزادراه پیش بینی نشده است و دریافت عوارض صرفا به صورت الکترونیک است ، امیدواریم مردم در پرداخت عوارض الکترونیکی همکاری داشته باشند و بتوانیم این موضوع را ادامه دهیم ، زیرا در برخی از آزادراههایی که در یکی دو سال اخیر افتتاح شده است ، به دلیل عدم همراهی مردم در پرداخت الکترونیک عوارض ، ناگزیر به احداث گیتهای فیزیکی شدهایم ، به هر حال با توسعه دولت الکترونیک و البته در شرایط فعلی شیوع کرونا ، بهتر است که پرداخت عوارض آزادراه به صورت الکترونیکی باشد و به سمت دریافت فیزیکی عوارض حرکت نکنیم ، رقم عوارضی هم بعدا اعلام میشود .
* ساخت آزادراه با مشارکت ۷۰ درصدی صندوق بازنشستگی کشوری
از سالهای گذشته و با هدف جذب مشارکت بخش خصوصی ، آزادراهها در کشور به صورت مشارکتی ساخته میشود ، مدل تأمین مالی برای ساخت این آزادراه چگونه است ؟
پروژه آزادراه کنارگذر شرق اصفهان به صورت مشارکتی ۷۰-۳۰ سرمایهگذاری شده است ، یعنی ۳۰ درصد آورده دولت و ۷۰ درصد هم مشارکت صندوق بازنشستگی کشوری است ، پس از بازگشایی آزادراه ، از آن منظر که بهرهبرداری و نگهداری از آزادراه بر عهده صندوق بازنشستگی کشوری است ، تا زمانی که اصل و سود سرمایهگذاری صندوق بازنشستگی کشوری حاصل شود ، این آزادراه در اختیار این صندوق است ، پیش از این هم در آزادراه اصفهان ـ کاشان تجربه خوبی داشتیم که سازمان همیاری شهرداریهای استان اصفهان سرمایهگذاری کرده بود .
* سرمایهگذاری ۸۰۰ میلیارد تومانی در آزادراه کنارگذر شرق اصفهان
رقم سرمایهگذاری دو طرف (دولت و صندوق بازنشستگی کشوری) در این آزادراه چقدر بوده است ؟
سرمایهگذاری در این پروژه ۸۰۰ میلیارد تومان است که ۲۱۰ میلیارد تومان توسط دولت و ۵۹۰ میلیارد تومان هم توسط صندوق بازنشستگی کشوری ، تأمین شده است ، البته ارزش روز این پروژه ۱۳۰۰ میلیارد تومان است .
* جذب سرمایه خصوصی برای توسعه زیرساختهای حمل و نقل
صحبت از حضور بخش خصوصی در ساخت آزادراه شد ، آیا واقعا زیرساختهای حمل و نقل برای سرمایهگذاریهای خُرد مردم هم مناسب است ؟ چه اطمینانی از نظر حفظ سرمایه وجود دارد ؟
ببینید پس از استهلاک سود و سرمایه سرمایهگذار ، آزادراه آزاد میشود و در اختیار دولت قرار خواهد گرفت ، کشور ما از نظر مساحت و وسعت بسیار بزرگ است و امکان توسعه شبکه جادهای وجود دارد ، یکی از روشهای توسعه شبکه جادهای ، جذب سرمایه بخش خصوصی برای توسعه آزادراهها است که هم توسعه پایدار را به همراه دارد و هم اطمینانِ خاطر مردم و شهروندان از سرمایهگذاری را به دنبال دارد و در ضمن شبکه آزادراهی هم توسعه مییابد .
از آن منظر که تردد و عبور و مرور همیشه وجود دارد ریسک این سرمایهگذاری نزدیک به صفر است و هموطنان اطمینان خاطر بابت سرمایهگذاری در آزادراهها و شبکه راههای کشور داشته باشند ؛ یکی از سالمترین و منطقیترین سرمایهگذاریها ، ورود سرمایهگذاری خصوصی در توسعه شبکه زیرساختهای حمل و نقل کشور است .
* حداکثر سرعت در آزادراه ۱۲۰ کیلومتر در ساعت
درباره مشخصات فنی پروژه آزادراه کنارگذر شرق اصفهان توضیحاتی بدهید ، سرعت طرح ، تعداد پلها و غیره .
بخشی از این آزادراه که آماده بهرهبرداری است ، ۵۵ کیلومتر طول دارد ، ۸ کیلومتر دیگر از مسیر تا سه ماه آینده و ۳۰ کیلومتر انتهایی هم تا پایان دولت دوازدهم بهرهبرداری میشود .
سرعت طرح (حداکثر سرعت) در این پروژه ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است ، در این مسیر آزادراهی ۶ تقاطع غیر همسطح ، چهار پل بزرگ و ۱۵۸ آبرو داریم ، برای این آزادراه پنج مجتمع رفاهی ـ خدماتی پیش بینی شده است ، ۷ پارکینگ و توقفگاه دارد ، در این پروژه ۵۴۰ کیلومتر خطکشی داشتهایم و ۱۰۰ کیلومتر گاردریل جدید نصب شده است و در همه طول پروژه گاردریل نصب شده است .
در این آزادراه یک میلیون مترمکعب خاکبرداری ، ۸ میلیون مترمکعب خاکریزی و ۷۰۰ هزار تن آسفالتریزی انجام شد و یک میلیون مترمکعب اساس و زیر اساس را متراکم و پخش کردهایم ، همچنین ۱۶۵ هزار مترمکعب بتنریزی ، ۶ هزار تن آرماتوربندی و ۸ هزار تن عملیات فولادی سبک و سنگین در این ۵۵ کیلومتر آزادراه داشتهایم .
آزادراه کنارگذر شرق اصفهان در راستای اتصال سریع و کوتاه مناطق شمالی و پایتخت، به جنوب کشور و خلیج فارس ، مسیری استراتژیک محسوب میشود ؛ این آزادراه از کیلومتر ۳۰ آزادراه نطنز - کاشان - اصفهان شروع میشود و پس از عبور از جاده اصفهان - اردستان و بزرگراه اصفهان - نایین و عبور از کنار شهر جدید بهارستان ، به آزادراه اصفهان - شیراز متصل میشود .
قرارداد تأمین مالی این پروژه بین وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری سال 95 امضا شد و پروژه پس از ۳ سال اجرا ، برای عبور ترافیک آماده شد .
کاهش آلایندههای زیستمحیطی و کاهش سوانح رانندگی، جذب بارهای ترانزیتی و کاهش مصرف سوخت، از مزایای اجرای این آزادراه است .