در حال بارگذاری ...
  • انتشار گزارش نهایی بررسی سانحه فرودگاه ماهشهر توسط سازمان هواپیمایی کشوری

    با توجه به اینکه عامل انسانی خطای خلبان مبنی بر تصمیم‌گیری‌های مخاطره‌آمیز برای فرود نامتعارف در باند فرودگاه ماهشهر علت اصلی وقوع سانحه شناخته شده با توجه به رهنمون مقام عالی وزارت راه و شهرسازی برای انجام اقدامات پیشگیرانه ، شرکت خدمات هواپیمایی کاسپین همکاری خود را با خلبان با سن ۶۴ سال به اتمام رسانده و آ‌موزش‌های لازم را جهت بازگشت کمک خلبان به فعالیت پروازی مجدد انجام داد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری ،‌ علت سانحه هواپیمای کاسپین در فرودگاه ماهشهر خطای خلبان و رفتار مخاطره آمیز وی بوده و همچنین مدیریت ضعیف ترافیک هوایی توسط کنترلر رادار مرکز کنترل پرواز مشهود است .

    گزارش نهایی سانحه هواپیمای ام دی ۸۳ شرکت هواپیمایی کاسپین در فرودگاه بندر ماهشهر اعلام شد طبق این گزارش ؛ پرواز برنامه‌ریزی تجاری شماره ۶۹۳۶ تاریخ هفتم اسفندماه ۹۸ شرکت هواپیمایی کاسپین با هواپیمای بوئینگ ام دی ۸۳ در ساعت ۶:۳۵ به وقت تهران به فرودگاه ماهشهر برنامه‌ریزی شده بود .

    پس از انجام هماهنگی‌های پرواز این هواپیما با ۱۳۶ مسافر و هشت خدمه پروازی در ساعت ۶:۴۲ دقیقه به وقت محلی از باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد به پرواز درآمده و پس از ۵۰ دقیقه پرواز و اوج گیری تا ارتفاع ۳۲ هزار پایی آماده فرود در باند ۱۳ فرودگاه ماهشهر می‌شود .

    در این زمان هدایت پرواز به عهده خلبان بوه و پس از فرود در ساعت ۷:۳۶ به وقت محلی هواپیما از انتهای باند خارج شده و پس از برخورد با فنس حفاظتی از محیط خارج و در ابتدای بلوار اصلی ماشهر به بندر امام خمینی در فاصله حدود ۱۰۰ متری باند متوقف شده است .

    تمامی ۱۴۴ سرنشین هواپیما در سلامت کامل از هواپیما تخلیه شده و با اعلام وقوع سانحه از سوی واحد برج فرودگاه تیم‌های امدادی در اسرع وقت در محل حادثه حضور یافته و اقدامات مورد نیاز انجام شده است . فقط به دو نفر سرنشین آسیب اندکی وارد شده بود که نیازی به اقدامات پزشکی نداشتند .

    پس از انجام تحقیقات متعدد و تحلیل به دست آ‌مده و بازخوانی دستگاه‌های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی هواپیما در تهران یافته‌هایی که ذکر می‌شود در نتیجه‌گیری سانحه مشاهده شده که در انتها منجر به خطای خلبان پرواز مبنی بر فرود نامناسب در باند فرودگاه شده است .

    طبق این گزارش ؛ تغییر در برنامه پروازی خدمه پروازی توسط شرکت کاسپین در آخرین ساعات قبل از پیک آپ به وجود آمده و اطلاع رسانی غیرموثر در خصوص تغییرات اعمال شده در برنامه پروازی و تغییر مقصد در انتها موجب تاخیر کمک خلبان در واحد دیسپچ شده و خدمه پروازی توجیه کافی قبل از پرواز نداشتند .

    پذیرش مخاطره در خصوص حمل سوخت بیشتر توسط خلبان و دیسپچر بر خلاف سیاست شرکت انجام شده که خود باعث زیاد شدن سرعت لازم برای فرود شده است .

    سامانه پایش اطلاعات پروازهای شرکت هواپیمایی کاسپین موفق به شناسایی رفتار مخاطره آمیز خلبان در خلال پروازها نشده است .

    توافق‌نامه بین مرکز کنترل فضای کشور و فرودگاه اهواز در خصوص پروازهای ورودی به فرودگاه ماهشهر اجرا نشده و علاوه بر خبردار نشدن فرودگاه اهواز از پرواز فوق مرکز کنترل فضایی کشور ، پرواز را در ارتفاعی بالاتر از ارتفاع توافق شده تحویل فرودگاه ماهشهر داده است . مدیریت ضعیف ترافیک هوایی توسط کنترلر رادار مرکز کنترل پرواز مشهود است .

    پس از رسیدن پرواز به نزدیکی فرودگاه خلبان طرح ورودی پیشنهادی برای باند ۳۱ از طریق GODMO-IE را نپذیرفته و تصمیم برای فرود در باند ۱۳ از طریق GODMO-IF گرفته که همزمانی شرایط باد پشت برای هواپیما سرعت ملزوم اضافی با توجه به وزن آن و ارتفاع زیاد باعث شده تا سرعت فرود از مقدار تعیین شده ۱۳۵ نات به ۱۷۱ نات افزاش یافته که باعث از دست رفتن دو سوم طول باند می‌شود .

    ضعف مدیریت کابین خلبان و رعایت نشدن رویه عملیات هواپیما در مرحله آخر پرواز باعث شده انصراف از فرود انجام نشده و در انتها عملیات فرود نامتعارف و با چرخ جلو بر روی باند انجام شود که در انتها به دلیل کم آ‌وردن طول باند هواپیما دچار سانحه شده است.

    محصور بودن فرودگاه مابین یک جاده و خطوط انتقال برق صنایع پتروشیمی باعث رعایت نشدن آیین نامه دولت در خصوص احداث ، توسعه ، بهره‌برداری و مدیریت فرودگاه‌های غیرنظامی شده است .

    با توجه به اینکه عامل انسانی خطای خلبان مبنی بر تصمیم‌گیری‌های مخاطره‌آمیز برای فرود نامتعارف در باند فرودگاه ماهشهر علت اصلی وقوع سانحه شناخته شده با توجه به رهنمون مقام عالی وزارت راه و شهرسازی برای انجام اقدامات پیشگیرانه ، شرکت خدمات هواپیمایی کاسپین همکاری خود را با خلبان با سن ۶۴ سال به اتمام رسانده و آ‌موزش‌های لازم را جهت بازگشت کمک خلبان به فعالیت پروازی مجدد انجام داد .




    مطالب مرتبط

    قدردانی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از اجرای طرح استقرار ناظران سلامت در فرودگاه ها

    قدردانی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از اجرای طرح استقرار ناظران سلامت در فرودگاه ها

    سازمان ایکائو در اطلاعیه ای در همان زمان شیوع ویروس کرونا اعلام کرد که در حوزه هوایی نیازی به فاصله گذاری اجتماعی نیست چرا که از هر ۲۷ میلیون مسافر ممکن است ، تنها یک نفر به کرونا مبتلا شود و از سوی دیگر طبق بررسی هایی که انجام داده ایم میزان مبتلایان در حوزه هوایی در مقایسه با ...

    |

    تشکیل کمیته زیرفصل کمیته حمل و نقل هوایی در ستاد کرونا برای حمایت از ایرلاین‌ها

    تشکیل کمیته زیرفصل کمیته حمل و نقل هوایی در ستاد کرونا برای حمایت از ایرلاین‌ها

    به وسیله ارز حاصل از صادرات و پول‌هایی که در خارج از کشور داریم ، از شرکت‌های هواپیمایی حمایت خواهد شد و این پیشنهاد ارائه شده است . شرکت‌های هواپیمایی باید ارز نیمایی و تسهیلات ارزان‌قیمت دریافت کنند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند و تکلیف سازمان هواپیمایی این است که این ...

    |

    رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای سلامت مسافران در اولویت فرودگاه ها قرار دارد

    رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای سلامت مسافران در اولویت فرودگاه ها قرار دارد

    در همان روزهای ابتدای انتشار ویروس کرونا با مهیا کردن کلیه امکانات و تجهیزات لازم برای مقابله یا پیشگیری اقدام کرده و با صرف هزینه های سنگین تلاش کردیم تا کلیه دستورالعمل های بهداشتی را در فرودگاه های کشور برای ایمنی مسافران بکار گیریم .

    |

    نظرات کاربران