در حال بارگذاری ...

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۶ پروژه بندری بوشهر با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

به گزارش پرتال حمل و نقل ، ۶ پروژه دریایی و بندری بندر بوشهر در هفته دولت و با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افتتاح و عملیات اجرایی شماری از آنها آغاز شد .

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره لایروبی کانال‌های بندر بوشهر ، اظهار داشت : این پروژه در مجموع  با اعتبار یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال  و ظرف مدت ۲۰ ماه اجرایی شده است ؛ حجم کل لایروبی انجام شده در این پروژه پنج میلیون و ۷۵۰ هزار مترمکعب برآورد شده است . حوضچه چرخش بندر بوشهر اکنون به طول ۶۶۶ متر و عرض متوسط ۳۳۰ متر با حجم لایروبی شده ۳۸۷ هزار و ۳۳۶ مترمکعب است .

وی عنوان کرد : کانال خارجی بندر بوشهر نیز در حال حاضر به طول ۱۰ هزار و ۳۰چ متر و عرض ۱۵۰ متر با حجم لایروبی پنج میلیون ۴۲ هزار و ۱۴۶ مترمکعب و با تراز نهایی منفی ۱۰.۸ متر است؛ محدوده پای اسکله مسافری نیز به طول ۳۰۰ متر و عرض متوسط ۱۰۰ متر با حجم اولیه ۸۴ هزار و ۴۱۷ مترمکعب با تراز نهایی منفی ۷.۵ متر است . دایک تخلیه مصالح (شماره یک) به مساحت ۱۸۵ هزار مترمربع و با اجرا چهار هزار و ۴۷۵ مترمربع ژئو تکستایل و حجم تقریبی مصالح پمپاژ شده در آن ۳۶۸ هزار مترمکعب برآورد می‌شود .

وی عنوان کرد: دایک تخلیه مصالح (شماره ۲) نیز به مساحت ۲۲۳ هزار مترمربع با اجرا ۱۸ هزار و ۹۱۰ مترمربع ژئو تکستایل و به حجم تقریبی مصالح پمپاژ شده در آن ۷۷۳ هزار مترمکعب است؛ تاکنون تنها امکان تردد شناورهای ۱۵ تنی فراهم بود که اکنون با افزایش عمق کانال‌های خارجی و داخلی امکان تردد شناورهای ۳۰ هزار تنی در بندر بوشهر فراهم شده است .

راستاد با اشاره به افتتاح پروژه ساماندهی تاسیسات خشکی و دریایی پایانه والفجر بوشهر ، اظهار داشت : این پروژه با اعتبار ۴۵۰میلیارد ریال ظرف مدت ۱۵ ماه اجرایی شده است . احداث دلفین‌های جدید جهت پهلوگیری شناور گراندفری به منظور راه‌اندازی خطوط مسافری دریایی بین المللی ، ترمیم و بازسازی اسکله رورو موجود ، ساماندهی ترمینال مسافری دریایی جهت رفاه مسافرین خطوط مسافری دریایی بین المللی ، احداث اسکله شناوری جهت شناور مسافری خارگ از اهداف اجرای این پروژه است .

بندر بوشهر از فضای محصور خارج می شود

همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه آیین افتتاح طرح لایروبی کانال های ورودی و خروجی بندر بوشهر در جمع خبرنگاران افزود : در بندر بوشهر به دنبال این هستیم تا فضا را از محدوده سنتی و محصور موجود به فضای بازتری منتقل کنیم که جزیره نگین است و قابلیت توسعه تا ۵۰۰ هکتار را دارد . برای ایجاد تاسیسات روبنایی و تجهیزات به دنبال استفاده از قابلیت بخش خصوصی در این بندر هستیم که در این زمینه مذاکراتی در حال انجام است و مطمئن هستیم علاوه بر سرمایه‌گذاری زیرساختی انجام شده دولت توسط سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه تاسیسات روبنایی نیز سرمایه‌گذاری خوبی از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود .

وی یادآورشد: کارهای خوبی در جزیره نگین انجام شده از جمله احداث و تکمیل یک اسکله که قابلیت پهلوگیری کشتی‌های ۵۰ هزار تنی دارد که مدتی است از این اسکله بهره برداری می‌شود ، دایک حفاظتی در ضلع شمال غربی این جزیره ایجاد و استحصال شده برای سرمایه‌گذاری در حوزه مخازن مواد فله مایع و مسیر دسترسی به جزیره نگین که بخشی تکمیل و بخشی در دست احداث است ، بنابراین زیر ساخت اصلی فعالیت بندری در جزیره نگین فراهم شده است و کشتی‌هایی در حال تخلیه و بارگیری هستند و این روند برای رسیدن به ظرفیت کامل تداوم دارد .

توسعه پایانه مسافربری بندر بوشهر

راستاد اظهار داشت : با بهره‌برداری از کانال دسترسی بندر بوشهر پذیرش کشتی‌ها تا ۳۰ هزار تن  فراهم شد ؛ داشتن کانال دسترسی مناسب برای پذیرش کشتی‌های سایز بزرگ یک قابلیت مهم برای بندر بوشهر خواهد بود و در کنار این پروژه به لحاظ اینکه ظرفیت تردد کشتی های مسافری بین بندر بوشهر و جزیره خارگ و کشورهای جنوبی خلیج فارس هم فراهم است ، توسعه پایانه مسافربری بندر بوشهر در قالب یک پروژه در دستور کار قرار گرفته که شامل ایجاد پهلوگیری مناسب و توسعه پایانه است که در مدت ۱۵ ماه احداث و می‌تواند یک قابلیت مهم برای مسافرت‌های دریایی و تردد کشتی‌های حمل بار و مسافر و مباحث گردشگری را برای بوشهر فراهم کند .

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت : با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از فعالیت بنادر به کالاهای اساسی اختصاص دارد و بندر امام (ره) هم اکنون به عنوان هاب کالاهای اساسی است ، اما برنامه ریزی انجام شده این است که توزیع واردات کالاهای اساسی را بین بنادر اصلی کشور تقسیم کنیم ، البته همچنان عمده این کالاها از بندر امام (ره) وارد خواهد شد و بخشی در بندرهای شهید رجایی و چابهار و حجم قابل پذیرش بندر بوشهر از کالاهای اساسی نیز به سمت این بندر سوق می‌یابد .

بهره برداری از آشیانه هواپیمای فوق سبک بندر بوشهر

همچنین آشیانه جایروپلن اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر در آیینی با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به بهره‌برداری رسید .

سیاوش ارجمندزاده ، مدیرکل بندر بوشهر در تشریح این پروژه اظهار داشت : آشیانه جایروپلن ظرف مدت ۶ ماه و با ۲ میلیارد و ۹۶۵ میلیون ریال اعتبار احداث شده است . ناوگان بندری این استان برای انجام وظایف حاکمیتی و نظارتی به یک فروند هواپیمای جایروپلن تجهیز شد .

ارجمند زاده افزود : با استفاده از این هواپیما امکان جست و جو و نجات دریایی ، پایش های ساحلی ، مقابله با آلودگی های دریایی وارتقا ایمنی در محدوده آب های استان بوشهر فراهم شده است . این هواپیما از نوع ela۰۷ است و قابلیت پرواز تا ۵۰۰ کیلومتر و ارتفاع ۱۲ هزار پا را داراست . این هواپیما به منظور پایش نوار ساحلی استان بوشهر درنظر گرفته شده که از بنادر شمال تا جنوب استان را تحت پوشش خود قرار می‌دهد .

گفتنی است جایرو پلن (اتوجایرو) ، یک هواپیمای فوق سبک با بال چرخنده است، و جایروپلن بندر بوشهر در نوروز سال گذشته در قالب ۲۳ سورت پروازی ۱۷ ساعت کار پایش نوار ساحل استان را انجام داد .

آغاز عملیات اجرایی اسکله مسافری ، ساختمان گارد و موج شکن های توسعه بندر کنگان

محمد راستاد در جمع خبرنگاران در بندر کنگان اظهار داشت: ظرفیت بنادر تجاری کشور بالغ بر ۲۴۶ میلیون تن در سال است که سال گذشته حدود ۱۵۰ میلیون تن میزان تخلیه و بارگیری در سطح این بنادر بود . بر اساس برنامه‌ریزی و اهداف پیش بینی شده در قالب برنامه ششم توسعه تا پایان برنامه ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر تجاری کشور به ۲۸۵ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت . مهم‌ترین پروژه توسعه‌ای سازمان بنادر شامل افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر شهید رجایی به میزان هشت میلیون تی.ایی.یو  است که در قالب فاز سه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی در حال احداث است .

وی افزود : انتظار داریم در این پروژه که شامل یکهزار و ۴۰۰ متر اسکله و ۲۰۰ هکتار محوطه پسکرانه‌ای است تا پایان سال جاری با ۹۰۰ متر اسکله با ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های تا ۱۸ هزار و ۴۰۰ تی.ای.یو در بندر شهید رجایی را به بهره‌برداری برسانیم . در بندر کنگان با مشکل نبود تناسب بین مساحت و ظرفیت حوضچه بندر با تعداد شناور موجود در بندر کنگان بودیم که به همین‌لحاظ توسعه حوصچه بندر کنگان به حدود ۳۶ هکتار در قالب یک پروژه توسعه‌ای در دستور کار قرار گرفته است .

راستاد ادامه داد : برآورد این پروژه بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان است که عملیات اجرایی آن  آغاز می‌شود؛ با اجرا این پروژه شرایط خوب و مناسبی برای بهبود کیفیت ورودی و خروجی ناوگان تجاری و افزایش ظرفیت بندر کنگان ایجاد خواهد شد . در راستای توسعه گردشگری دریایی اسکله مختص فعالیت مسافرتی و گردشگری عملیات اجرایی آن با حدود پنج میلیارد ریال اعتبار در کنگان عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد .

وی افزود : ۲ پست اسکله نیز در بندرهای محمدعامری و بوالخیر شهرستان تنگستان در حال احداث داریم که اجرا آنها بهبود شرایط برای صادرات و واردات ناوگان منطقه‌ای فراهم خواهد کرد؛ مهم‌ترین پروژه لایروبی کانال بندر تا عمق ۱۰.۸ متر بوشهر است که با بهره‌برداری از آن ظرفیت پذیرش کشتی‌های ۳۰ هزار  در این بندر فراهم می‌شود.

آغاز عملیات اجرایی احداث موج شکن های توسعه بندر کنگان

در این میان مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر گفت : عملیات اجرایی احداث موج شکن های توسعه بندر کنگان با اعتبار ۱۷۰۰ میلیارد ریال آغاز شد؛ در این پروژه موج شکن جدید شرقی به طول یکهزار و ۳۲۵ متر ، موج شکن جدید غربی به طول ۴۴۰ متر و برچیدن ۲۰۰ متراز طول موج شکن شرقی فعلی بندر اجرایی خواهد شد . تهیه و نصب بولارد و اجرا روسازی آسفالتی روی موج‌شکن‌های شرقی و غربی ، تهیه و نصب چراغهای روشنایی روی موج شکن از دیگر مشخصات این پروژه است .

ارجمندزاده با اشاره به توسعه حوضچه بندر کنگان به مساحت ۳۶ هکتار عنوان کرد : فاز اول پروژه با اعتبار یکهزار و ۲۵۰ میلیارد ریال و به مدت ۳۰ ماه اجرایی خواهد شد ؛ با اتمام این پروژه ظرف مدت ۳۰ ماه بندر کنگان با تغییر و تحول اساسی از یک بندر سنتی به یک بندر مدرن با قابلیت پهلوگیری کشتی های فلزی تبدیل خواهد بود .

ارجمندزاده عنوان کرد : اسکله شناور کوچک کنگان به طول ۴۴۰ متر با ۴۹ میلیارد ریال اعتبار احداث و راه‎اندازی خواهد شد . ساختمان اداری و آسایشگاه گارد بندر کنگان نیز با سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار و مساحت ۲۸۵ مترمربع ظرف مدت ۱۲ ماه احداث خواهد شد .




مطالب مرتبط

با اجرای طرح توسعه موج شکن‌های بندر کنگان شرایط برای تخلیه و بارگیری شناورهای تا سه‌هزار تن در این بندر فراهم می‌شود .

|

استان بوشهر در راستای تحقق توسعه دریامحوز و تسهیل در سرمایه گذاری های حوزه بنادر در چند سال اخیر از استان های پیشتاز ساحلی کشور برای صدور مجوز فعالیت است .

|

تمام مراحل طرح ساماندهی به صورت غیرحضوری تعریف شده و مالکان قایق های فاید هویت می توانند پس از طی فرآیندهای تعریف شده ، مجوز قایق خود را به صورت پستی دریافت کنند .

|

بدون تردید همزمانی ابلاغ سیاست های کلی سند توسعه دریامحور با روند اجرا زیرساخت های مجتمع بندری نگین ، نویدبخش حمایت‌های ویژه از این پروژه و تحقق توسعه شتابان بندر بوشهر است .

|

در این مانور آتش نشانان با بهره گیری از امکانات و تجهیزات عملیات اطفاء حریق جامدات و مایعات و مقابله با آلودگی را با موفقیت به اجرا در آوردند .

|

نظرات کاربران