در حال بارگذاری ...

بهره‌برداری از راه آهن خواف – هرات در هفته وحدت

خط ریلی خواف – هرات علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد ، از منظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشورهای اروپایی ، اهمیت بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا نیز برای ایران بسیار مهم ارزیابی می‌شود

به گزارش پرتال حمل و نقل ، در جلسه مشترک معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با مدیران این وزارتخانه و مسئولان وزارت امورخارجه و وزارت کشور ، مقرر شد راه‌ آهن "خواف- هرات" در هفته وحدت امسال (۱۹ تا ۲۶ آبان) با حضور روسای جمهوری دو کشور ایران و افغانستان افتتاح شود .

معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی به منظور هماهنگی و تنظیم برنامه نهایی افتتاح طرح ملی و بین‌المللی راه آهن " خواف - هرات " نشستی با حضور مدیران و مسئولان این وزارتخانه، وزارت امورخارجه و وزارت کشور از ساعت ۱۴.۳۰ تا ۱۶ مورخ ۲۷ آبان در اطاق جلسات مجازی این وزارتخانه برگزار کرد .

در این نشست تخصصی که مدیران و مسئولان طرح احداث راه آهن "خواف - هرات" به دو شکل حضوری و ویدئوکنفرانس حضور داشتند ، آخرین موانع و مشکلات مربوط به تکمیل این پروژه ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

در این جلسه ، امیرمحمود غفاری ، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ضمن دریافت آخرین گزارش‌ها، بر ضرورت تکمیل طرح به قید فوریت تاکید کرد .

وی با اشاره به اهمیت راهبردی ملی و بین المللی طرح احداث راه آهن "خواف- هرات" در سطح منطقه و جهان، از مدیران اجرایی وزارت راه و شهرسازی، وزارت امورخارجه و وزارت کشور درخواست کرد تا  به طور جهادی موانع مالی و لجستیک این طرح را برطرف کند .

 در این نشست ، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ، پس از بررسی و مشورت با حضار، بر ضرورت افتتاح خط ریلی "خواف- هرات" در هفته وحدت امسال (۱۹ تا ۲۶ آبان) با حضور ریاست جمهوری کشورهای ایران و افغانستان و دیگر مقامات عالی کشور تاکید کرد .

به همین منظور مقرر شد تا کارگروهی فرهنگی – تبلیغی با مدیریت سیدقاسم بی نیاز ، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی و حضور مدیران و مسئولان ایرانی و افغانی تشکیل شود تا از طریق این کارگروه ، مقدمات افتتاح طرح "خواف - هرات" در وقت مقرر فراهم شود .

لازم به ذکر است خط ریلی خواف – هرات علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد ، از منظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشورهای اروپایی ، اهمیت بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا نیز برای ایران بسیار مهم ارزیابی می‌شود .

این پروژه به طول حدود ۱۹۱ کیلومتر ، بصورت یک خطه ، با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از کیلومتر ۲۴ راه آهن سنگان – تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در منطقه نسبتاً کم عارضه و هموار پیش می‌رود . مسیر این راه آهن در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد – خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع می‌کند . همچنین در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کم عارضه و نسبتاً هموار می‌شود. از کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در کیلومتر ۷۶ به مرز شمعتیغ می‌رسد . از همین تا ایستگاه جونو ۶۳ کیلومتر راه دیگر باید طی شود که البته این جزو سومین قطعه از قطعاتی است که ایران آن را ساخته است.

اهمیت دیگر این پروژه آن است که راه آهن در افغانستان متولد می‌شود و از این طریق کشور افغانستان به شبکه سراسری ایران و سایر نقاط جهان متصل خواهد شد.

در بحث ترانزیت نیز ، راه‌های متنوعی مانند کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق به غرب وجود دارد که عبور از خاک افغانستان و سرمایه گذاری در افغانستان را برای تجار ایرانی فراهم می‌کند .

نشست تخصصی هماهنگی و تنظیم برنامه نهایی جهت بهره برداری از طرح ملی و بین المللی راه آهن "خواف - هرات" ، به همت معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با حضور مدیران و مسئولان این وزارتخانه ، وزارت کشور و وزارت امورخارجه راس ساعت ۱۴.۳۰ مورخ ۲۷ مرداد  در اطاق جلسات مجازی آغاز به کار کرد و پس از بررسی و نتیجه گیری از گزارش‌های واصله ، راس ساعت ۱۶ به کار خود پایان  داد .




مطالب مرتبط

برنامه داریم تا در سال ۲۰۲۴ حمل بار از کریدور شمال - جنوب در شاخه شرقی و خاک قزاقستان را افزایش دهیم . همکاری و برنامه‌های ایران و روسیه نه فقط برای منطقه ، بلکه برای سیاست‌های حمل‌ونقلی دنیا دارای اهمیت است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ...

|

         

|

ایران در نقطه طلایی و در وسط بزرگ‌ترین پهنه خشکی دنیا قرار دارد و این مزیت ژئوپولتیک می تواند فرصت بی نظیری را در زمینه ترانزیت کالا رقم بزند .

|

 به گزارش پرتال حمل و نقل ، مسعود پل مه دبیرکل انجمن کشتیرانی در مراسم افتتاحیه همایش اقتصاد دریامحور ، کریدور شمال - جنوب به معرفی این انجمن ...

|

نظرات کاربران