برگزاری سومین جلسه بررسی راهکارهای تامین مالی طرح های عمرانی بخش و حمل و نقل کشور
با عنایت به وجود ظرفیت های قانونی مهم از جمله ماده (۵۶) قانون الحاق (۱) و بند (۶) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال جاری می توان از ظرفیت بالای تأمین مالی از طریق سرمایه بخش غیر دولتی و همین طور شبکه بانکی کشور استفاده کرد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی ، سومین جلسه از سری جلسات تعیین راهکارهای تامین مالی طرح های عمرانی بخش حمل و نقل کشور برگزار شد .
چندمین جلسه از سری جلسات بررسی و تعیین راهکارهای تأمین مالی طرح های عمرانی بخش حمل و نقل کشور با حضور امیرمحمود غفاری ، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی و معاونین عمرانی و برنامه ریزی استانداری های کشور ، مدیران شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور و مدیران کل راه و شهرسازی استان ها با محوریت استفاده از منابع اعتباری شبکه بانکی کشور برگزار شد.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع در این جلسه که به منظور اجرای فرایند تأمین اعتبار مورد نیاز طرح های عمرانی وزارت راه و شهرسازی از طریق فاینانس داخلی و مشارکت عمومی – خصوصی با همکاری استانداری های کشور برگزار شد ، بر اهمیت هم افزایی و تعامل استانداری های کشور در شناسایی و جذب سرمایه مورد نیاز طرح های عمرانی بخش حمل و نقل تاکید کرد . با عنایت به وجود ظرفیت های قانونی مهم از جمله ماده (۵۶) قانون الحاق (۱) و بند (۶) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال جاری می توان از ظرفیت بالای تأمین مالی از طریق سرمایه بخش غیر دولتی و همین طور شبکه بانکی کشور استفاده کرد .
معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان این جلسه با اشاره به اینکه با توجه به احجام اعتباری مورد نیاز اجرای طرح ها ، مشارکت با بانک ها و اخذ تسهیلات اهمیت ویژه ای در تکمیل طرح های مهم زیرساختی بخش راه و شهرسازی دارد . اظهار داشت : اتمام محورهای بزرگراهی علاوه بر تسهیل تردد و کاهش سوانح جاده ای از اهمیت ویژه ای در توسعه ، رشد ترانزیت و رونق اقتصادی مناطق مختلف کشور برخوردار است لذا این موضوع که مسئولین استانی نقش مهمی را در مذاکره با بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری جهت تأمین تسهیلات مورد نیاز بر عهده گیرند ، واجد اهمیت کلیدی است .
در این جلسات که به مدت سه روز پیاپی از طریق شبکه مجازی و با حضور معاونین استانداری های ذیربط و سایر معاونین استانی برگزار شد ، نحوه اجرای فرایند تأمین مالی ۲۲ طرح تملک دارایی های سرمایه ای وزارت راه و شهرسازی از طریق فاینانس داخلی ذیل ماده ۵۶ قانون الحاق(۱) تعیین و برای اجرا به دستگاه های مجری طرح ابلاغ شد .
همچنین با پیشنهاد واگذاری ۱۹ طرح احداث محور بزرگراهی این وزارتخانه از طریق مشارکت با بخش خصوصی و غیر دولتی از طریق بند (۶) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور موافقت و تصمیماتی جهت اجرای فرایند آیین نامه اجرایی تبصره (۱۹) اتخاذ و ابلاغ شد .
بر این اساس مقرر شد در فرایند واگذاری کمربندی بافق ، احداث محور پاتاوه - دهدشت ، اتصال یاسوج به آزادراه ، کمربندی شهر شیراز ، محور بندرعباس – سیرجان ، کمربندی چابهار ، کمربندی گرگان ، کمربندی بابلسر ، کمربندی دماوند ، محور زنجان - منجیل و زنجان – تکاب ، شفت - سراوان ، محورهای تنکابن الموت و رحیم آباد کلاچای ، کمربندی خرم آباد ، کریدور غرب ، کمربندی سنندج ، کمربندی ساوه ، کمربندی ماهشهر ، کنارگذر اهواز از طریق بند (۶) تبصره (۱۹) قانون بودجه تسریع شود .