در حال بارگذاری ...

افزایش ظرفیت ترانزیتی کشور با نوسازی ناوگان حمل و نقل برون‌شهری

متقاضیان باید در سامانه سازمان راهداری ثبت‌نام و خودروی خود را اسقاط کنند . این فرآیند با یک نظام نظارتی مضاعف اجرا خواهد شد ؛ به نحوی که کامیون فرسوده باید کارکرد داشته و بارنامه فعال آن در سازمان راهداری ثبت شده باشد تا مطمئن شویم که از ناوگان فعال ، کامیون فرسوده خارج و با کامیون نو جایگزین می‌شود .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی ، انعقاد قرارداد سه‌جانبه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل برون‌شهری بخش کالا را گامی بزرگ در جهت نوسازی ناوگان فرسوده دانست و گفت : در قالب این قرارداد پنج هزار دستگاه کامیون فرسوده از رده خارج و با کامیون نو جایگزین می‌شود .

محمد اسلامی ، روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه در بخشی از آیین امضای قرارداد سه‌جانبه نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل برون‌شهری بخش کالا با اشاره به اینکه ۶۵ هزار کامیون برون‌شهری دارای فرسودگی و مشمول طرح نوسازی هستند ، گفت : امروز و در سال جهش تولید ، گام دیگری را در نوسازی ناوگان فرسوده با تکیه بر توان داخلی بر می‌داریم .

او با اشاره به اینکه برای نوسازی این ناوگان به ترتیب اولویت کار خواهیم کرد ، افزود : در قراردادی که امروز میان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ، بانک صادرات و بخش خصوصی به امضاء رسید ، اولین قرارداد ساخت داخل طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل برون‌شهری در بخش کالا با محوریت کامیون‌های بالای۵۰ سال به امضاء رسید . بر اساس این قرارداد ، پنج هزار دستگاه کامیون با سیستم قوای محرکه مطلوب برای رانندگان در نظر گرفته شده است که دو هزار و ۴۵۰ دستگاه آن در فاز نخست و باقی‌مانده در فازهای بعدی اجرایی می‌شود .

اسلامی عنوان کرد : ۲۰ درصد قیمت کامیون از محل آورده متقاضیان و ۸۰ درصد از محل تسهیلات بانک صادرات با کارمزد ۱۸ درصد پرداخت می‌شود که ۹ درصد این کارمزد را سازمان راهداری یارانه پرداخت می‌کند ؛ مدت قرارداد نیز ۶ ساله است و اقساط در طول این مدت توسط خریدار پرداخت می‌شود . متقاضیان باید در سامانه سازمان راهداری ثبت‌نام و خودروی خود را اسقاط کنند . این فرآیند با یک نظام نظارتی مضاعف اجرا خواهد شد ؛ به نحوی که کامیون فرسوده باید کارکرد داشته و بارنامه فعال آن در سازمان راهداری ثبت شده باشد تا مطمئن شویم که از ناوگان فعال ، کامیون فرسوده خارج و با کامیون نو جایگزین می‌شود .

اسلامی ادامه داد : در قالب این طرح ، کامیون‌های یخچال‌دار و نیز کامیون‌هایی که برای ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی مورد نیاز است ، به‌‌‌ صورت ترکیبی قابل خریداری از بخش خصوصی است و با استفاده از تسهیلات مناسب ، در طی یک فرآیند مشخص به رانندگان کمک می‌کنیم تا کامیون خود را نوسازی کنند . انتظار داریم که کیفیت جابه‌جایی بار با ورود ناوگان جدید افزایش یابد و ضایعات، تلفات و خسارت‌های کمتری در این بخش داشته باشیم .

او افزایش و ارتقای ظرفیت ناوگان حمل بار ، بالا رفتن ایمنی و استاندارد در جاده‌ها، کاهش مصرف سوخت و کاهش مخاطرات زیست‌محیطی را از مزایای اجرای این طرح عنوان و اعلام کرد : این طرح همچنین کمک می‌کند که ظرفیت حمل و نقل بین‌المللی کشور افزایش یابد .

وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد به زودی اولین سری از کامیون‌های تولید داخل که شامل ۲۰۰ کامیون می‌شود در قالب این طرح به متقاضیان تحویل داده شود .

او با اشاره به اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به مالکان کامیون‌های بالای ۵۰ سال برای ثبت‌نام در این طرح پیامک فرستاده است ، از رانندگان و مالکان این کامیون‌ها خواست تا از این فرصت مناسب استفاده کنند .

اسلامی با بیان اینکه ما از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و نیز از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه برای نوسازی ناوگان فرسوده استفاده می‌کنیم ، ابراز امیدواری کرد ، فاز نخست نوسازی دو هزار و ۴۵۰ دستگاه کامیون برون‌شهری بخش کالا امسال عملیاتی شود .




نظرات کاربران