در حال بارگذاری ...
  • دلایل عدم موافقت سرمایه‌گذاران آزادراهی با عوارض الکترونیکی

    اولین مشکل اخذ عوارض آزادراهی به صورت الکترونیکی، فرهنگ‌سازی است و ضرورت دارد ، پلیس با افراد خاطی برخورد داشته باشد و در کنار جریمه کردن راننده‌های خاطی، نسبت به توقیف خودروهایی که مالکان آنها اهتمامی برای پرداخت عوارض ندارند، اقدام کند.

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، دبیر انجمن شرکت‌های راه‌سازی گفت: نبود اهتمام کافی بین برخی کاربران آزادراهی در پرداخت به موقع عوارض الکترونیک، موجب شده تا سرمایه‌گذاران با مشکلات مالی مواجه شوند و موافق ادامه پروژه الکترونیکی کردن اخذ عوارض آزادراهی نباشند.

    علی آزاد در بررسی و ارزیابی سیستم اخذ عوارض الکترونیک آزادراهی، اظهار داشت: برای اجرای سیستم اخذ عوارض الکترونیک (ETC) باید همه بسترهای لازم در جامعه وجود داشته باشد. یکی از بسترهای لازم، امر فرهنگی و تعهد مردم به انجام وظایف خود است، در سرمایه‌گذاری برای آزادراه‌ها مسأله حیاتی اول، بازگشت سرمایه و سود شرکت سرمایه‌گذار است که طبق قرارداد و برآوردهای ضمیمه محاسبه می‌شود، به عنوان مثال سهم سرمایه‌گذار ‌باید در ۱۸ سال برگشت داده شود.

    دبیر انجمن شرکت‌های راه‌سازی افزود: حالا اگر این امر تحقق نیابد و سرمایه در مدت مشخص شده برگشت نشود، جذابیت سرمایه‌گذاری در آزادراه برای سرمایه‌گذار از بین می‌رود و دیگر کسی راغب به سرمایه‌گذاری در این امر حیاتی نمی‌شود.

    آزاد با اشاره به قانون‌گریزی برخی راننده‌ها در پرداخت عوارض آزادراهی گفت:‌ متأسفانه برخی رانندگان بدون داشتن کارت مجوز عبور ETC از قسمت‌های پرداخت الکترونیک عبور می‌کنند و یا اینکه پس از عبور از عوارضی‌های الکترونیک، نسبت به پرداخت عوارض اقدام نمی‌کنند، شرکت سرمایه‌گذار حالا در نقش بهره‌بردار هم عمل می‌کند، پیام کوتاه به شخص خاطی می‌دهد و در قالب تذکر، اعلام می‌کند که بدهی خود را بپردازید اما متأسفانه برخی رانندگان کماکان به تعهد خود عمل نمی‌کنند.

    وی افزود: شرکت متولی اخذ عوارض الکترونیک این موارد را به نیروی انتظامی منعکس می‌کند، نیروی انتظامی هم طلب درصدی از این وصولی‌ها را دنبال می‌کند، اما تا امروز قرارداد فیمابین آنها قطعی نشده است.

    دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی ادامه داد: بدین دلیل است که شرکت‌های سرمایه‌گذار موافق اجرای ETC (پرداخت عوارض به صورت صرفا الکترونیک)‌ نیستند. برای نمونه در جاده تهران ـ ساوه از ۱۰۰ درصد ترافیک عبوری از طریق ETC میزان ۷۰ درصد آنها یا مجوز عبور ندارند و یا اگر قبلاً گرفته‌اند، مجدداً پولی به حساب مربوطه واریز نمی‌کنند . به نظر ما اولین مشکل اخذ عوارض آزادراهی به صورت الکترونیکی، فرهنگ‌سازی است و ضرورت دارد ، پلیس با افراد خاطی برخورد داشته باشد و در کنار جریمه کردن راننده‌های خاطی، نسبت به توقیف خودروهایی که مالکان آنها اهتمامی برای پرداخت عوارض ندارند، اقدام کند.

    به دلیل نبود اهتمام کافی بین برخی کاربران آزادراهی در پرداخت الکترونیک عوارض آزادراه‌ پس از عبور، سرمایه‌گذاران آزادراهی تمایلی برای ادامه اجرای سیستم اخذ عوارض الکترونیک ندارند.

    برای نمونه در یک باند آزادراه تهران-شمال (مسیر شمال به جنوب) به دلیل کم‌توجهی برخی کاربران آزادراهی در پرداخت عوارض، باجه‌های دستی و نقدی پرداخت عوارض فعال شده است.

    پیش از این، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در این‌باره گفته بود: ‌اهمال و کم کاری مردم در پرداخت الکترونیکی آزادراه‌ها سبب شده که سرمایه‌گذاران در پرداخت اقساط خود دچار مشکل شوند و به همین دلیل نیز ممکن است، ما هم از الکترونیکی کردن بقیه آزادراه‌ها منصرف شویم و به مدل نقدی برگردانیم.‌

    به گفته وزیر راه و شهرسازی ما امید داریم که مردم به وظیفه خود عمل کرده و عوارض خود را به صورت الکترونیک پرداخت کنند، طرح‌های تکمیلی برای الکترونیکی کردن آزادراه‌ها نیازمند همکاری مردم است؛ در حال حاضر پروژه مربوط به الکترونیکی کردن عوارض چهار آزادراه را آغاز کرده ایم، اما در صورت کم کاری مردم ناچاریم به مدل نقدی برگردیم، مردم باید عوارض الکترونیک را به موقع پرداخت کنند تا ما از الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی در ادامه منصرف نشویم.‌

    همچنین ۲۷ آذرماه ۹۸ بود که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در این‌باره گفت: پرداخت نکردن عوارضی آزادراه‌ها موجب می‌شود انگیزه سرمایه‌گذار‌ها را از دست بدهیم.




    مطالب مرتبط

    تجهیز تمام آزادراه های کشور به سیستم اخذ عوارض الکترونیک تا پایان سال جاری

    تجهیز تمام آزادراه های کشور به سیستم اخذ عوارض الکترونیک تا پایان سال جاری

    با رصد رفتار راننده مشخص شد برخی راننده ها با نزدیک شدن به دوربین ، سرعت خود را کاهش می دهند و پس از عبور از دید دوربین سرعت را افزایش می‌دهند ، در این راستا سنجش متوسط سرعت بین دو دوربین در دستور کار قرار گرفت و با این اقدام رفتار راننده ها در حوزه سرعت بهتر شد .

    |

    بازگشایی منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال برای عبور مردم از صبح فردا

    بازگشایی منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال برای عبور مردم از صبح فردا

    اگر محور کندوان بسته باشد ، قطعا عبور از آزادراه هم معنایی ندارد چون انتهای منطقه یک به شهرستانک متصل می‌شود و اگر مسیر مسدود باشد خودروها امکان تردد ندارند ، اما به هر حال ما از صبح فردا مسیر را برای عبور خودروها باز می‌کنیم .

    |

    تشریح آخرین وضعیت پیاده‌سازی سامانه اخذ عوارض آزادراهی الکترونیک در کشور

    تشریح آخرین وضعیت پیاده‌سازی سامانه اخذ عوارض آزادراهی الکترونیک در کشور

    ‌‌سیاست وزارت راه و شهرسازی بر این است که کمتر به سمت جریمه برود اما به هر حال در راستای عدالت‌محوری ضرورت دارد تفاوتی بین آنهایی که قبل و حین تردد ، عوارض آزادراهی را پرداخت می‌کنند با کسانی که می‌خواهند چند وقت بعد ، پرداخت عوارض عبور داشته باشند،‌ وجود داشته باشد ، ضرورت ...

    |

    استفاده از تجربیات گذشته اصل اساسی در اجرا و نظارت بر پروژه‌های راهسازی

    استفاده از تجربیات گذشته اصل اساسی در اجرا و نظارت بر پروژه‌های راهسازی

    مستند سازی تجربیات خوب و بد در یک پروژه و ثبت دانش منجر به ارایه راه حل درست در تجربیات بعدی خواهد بود . توجه به مقوله کیفیت عمر پروژه را افزایش می‌دهد که کاهش هزینه‌های نگهداری و حفظ سرمایه‌های ملی کشور را به دنبال دارد .

    |

    نظرات کاربران