در حال بارگذاری ...
  • گسترش همکاری ها میان ایران و روسیه در حوزه حمل‌ونقل

    در زمینه حمل و نقل ترکیبی ، ترانزیت و پیشبرد و گسترش برنامه کریدور شمال - جنوب ، تاکید طرفین بر تداوم توسعه و افزایش ظرفیت‌های حمل و نقلی از مسیر دریای خزر و شاخه‌های غربی و شرقی کریدور شمال - جنوب و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های حمل و نقل چندوجهی کالا در مسیرهای ایران - روسیه به سمت اروپا است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مراسم اختتامیه یازدهمین اجلاس گروه کاری همکاری‌های حمل و نقل فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران که از ششم مردادماه در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد ، ظهر امروز با حضور شهرام آدم‌نژاد ، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و توکارف ولادیمیر الکساندروویچ ، معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه برگزار شد .

    در این جلسه که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد ، شهرام آدم‌نژاد ، معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز مراتب سپاس از دستگاه دیپلماسی دو کشور جهت برگزاری این رویداد ، اظهار داشت : طی دو روز گذشته شاهد جلسات فشرده کمیته‌های کاری دو کشور ایران و روسیه و انجام مذاکرات تخصصی و سازنده بودیم که جا دارد از هیئت فدراسیون روسیه و همکاران‌مان در مجموعه وزارت راه و شهرسازی تشکر و قدردانی داشته باشیم .

    وی ادامه داد : بدون شک دستاوردهای سازنده این رویداد، گامی موثر به سوی رونق هرچه بیشتر تعاملات حمل و نقل و ترانزیتی دو کشور و متعاقب آن توسعه همه جانبه تجارت و بازرگانی فیمابین خواهد شد . در این زمینه در رویدادهای دوجانبه پیشین و همچنین همکاری‌های مشترک در چارچوب شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب و اخیرا مجمع اتحادیه اقتصادی اوراسیا  شاهد چنین تعاملات موثر و ثمربخش بوده ایم .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مفاد مورد توافق طرفین مندرج در پروتکل مدنظر که به امضای طرفین رسید، نشان دهنده درک مناسب و قابل قبول دو طرف از آخرین وضعیت تعاملات اقتصادی ، تجاری و حمل و نقلی در سطح منطقه و بین الملل است ، تصریح کرد : این اتفاق در شرایطی است که شیوع ویروس کووید-۱۹ تمامی این ابعاد را تحت تاثیر قرار داده است . در زمینه حمل و نقل ترکیبی ، ترانزیت و پیشبرد و گسترش برنامه کریدور شمال - جنوب ، تاکید طرفین بر تداوم توسعه و افزایش ظرفیت‌های حمل و نقلی از مسیر دریای خزر و شاخه‌های غربی و شرقی کریدور شمال - جنوب و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های حمل و نقل چندوجهی کالا در مسیرهای ایران - روسیه به سمت اروپا است .

    وی افزود : در این میان کشورهای ثالث به ویژه عراق و افغانستان با توجه به نقش کلیدی دو کشور در این کریدور ، شرایط مناسبی را برای راه اندازی موتور محرک این کریدور فراهم ساخته اند . در همین راستا از طرف روس خواسته شده است تا ضمن بررسی پیش نویس یادداشت تفاهم همکاری‌های دوجانبه ترانزیتی که توسط طرف ایرانی تدوین و ارسال شده ، مبادله و اجرای آن را تسریع کنند .

    معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در ادامه این مراسم ، گفت : در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و هوشمندسازی سامانه‌های حمل و نقل امیدواریم با توجه به بررسی آخرین وضعیت تردد جاده‌ای بین دو کشور و چالش‌ها و راهکارهای برون رفت از آنها در رویداد حاضر ، در زمینه توافق بر تعداد مجوزهای تردد از و به کشور ثالث و همچنین مبادله اطلاعات پارامترهای وزن و ابعاد مجاز ناوگان متردد در قلمرو دو کشور و تسهیل در صدور روادید و مدت اعتبار آن و فرآیندهای تردد مرزی کشور روسیه برای رانندگان ایرانی ، شاهد تقویت روزافزون همکاری‌ها در این حوزه باشیم .  

    وی افزود : در حوزه حمل و نقل ریلی ، با توجه به اراده دو کشور در زمینه مشارکت در تامین مالی پروژه‌های زیرساختی ، تاسیس شرکت مشترک ریلی ، افزایش بهره وری و جذاب سازی مسیرهای فعلی از طریق اعمال تخفیف در تعرفه‌های حمل و نقلی مورد تاکید طرفین قرار گرفت و بدون شک امکان بهره گیری هرچه بیشتر از این شیوه حمل جهت ترابری کالا به ویژه حمل غلات از روسیه به ایران فراهم خواهد شد . با توجه به اهمیت توسعه مسیرها و نقش آن در افزایش ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی و در راستای تفاهمات صورت پذیرفته از سوی دو طرف در زمینه پذیرش فاینانس قراردادهای منعقده در چارچوب اجرای موافقتنامه‌های بین دو کشور، لازم است تا به تعویق افتادن شروع بازپرداخت اقساط از مراجع ذیربط روسی پیگیری شود .

    وی افزود : به منظور تداوم همکاری‌های سازنده در حوزه حمل و نقل دریایی امیدوار هستیم شاهد تاسیس شرکت‌های مشترک کشتیرانی در دریای خزر و مشارکت طرفین در صنعت کشتی‌سازی باشیم . برقراری خط کشتیرانی رو - رو بین بنادر ایران و روسیه از مهمترین اقداماتی است که برای تجاری سازی کریدور باید صورت پذیرد و مشارکت برای ساخت کشتی‌های مناسب می‌تواند زمینه تحقق آن را فراهم سازد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد : با توجه به برقراری خطوط کشتیرانی کانتیری منظم بین بنادر ایران و هندوستان ، ظرفیت مناسبی در جنوب ایران جهت تقویت بُعد دریایی کریدور شمال - جنوب فراهم شده است . در همین زمینه پیشنهاد این است که ارسال بارها از این طریق در مسیر کریدور شمال-جنوب  به سرعت آغاز و مشکلات احتمالی آن فوراً برطرف شود .

    معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به توافقات انجام گرفته در موضوع حمل و نقل هوایی تصریح کرد : در حوزه حمل ونقل هوایی و به جهت بهره‌مندی حداکثری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌های مشترک دو کشور در زمینه فرودگاهی و تجهیزات و همچنین تبادل دانش روز متخصصین ،‌ شاهد توافق امیدوارکننده‌ای در این رویداد بودیم .

    وی افزود : انتظار می‌رود در صورت رفع محدویت‌های جهانی مرتبط با ویروس کووید-۱۹ ، برنامه ریزی موثری برای افزایش حمل و نقل هوایی مسافر و کالا به صورت منظم بین دو کشور انجام گیرد . امیدواریم در سال آینده شاهد اجرایی شدن همه نتایج سازنده گفت و گوهای نشست حاضر باشیم و اعلام می کنیم هیات ایرانی مصمم است تا با پیگیری جدی مفاد توافق شده، موجبات اجرایی شدن همه بندهای پروتکل را فراهم آورد .




    مطالب مرتبط

    اتصال ریلی رشت به آستارا ، اولویت اصلی ایران و روسیه

    اتصال ریلی رشت به آستارا ، اولویت اصلی ایران و روسیه

    قطعا اتصال ایران و روسیه در منطقه می‌تواند بسیار در حوزه ترانزیتی و حمل و نقل بین‌المللی موثر باشد . همچنین در زمینه همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه ریلی در موارد متعددی توافق حاصل شد و در ادامه در حوزه‌های‌ جاده‌ای و دریایی هم شاهد توافقاتی بودیم .

    |

    گسترش تعاملات سه کشور ایران ، افغانستان و ازبکستان در حوزه حمل و نقل و ترانزیت

    گسترش تعاملات سه کشور ایران ، افغانستان و ازبکستان در حوزه حمل و نقل و ترانزیت

    با توجه به اینکه سه کشور ایران ، افغانستان و ازبکستان جزو کنوانسیون تیر هستند ، به منظور ایجاد هماهنگی برای تسهیل در تردد و ترانزیت ، کارگروه‌های ویژه تشکیل می‌شود که بعدها نتایج بررسی های این کارگروه می تواند به امضای تفاهم نامه همکاری های جدید بین سه کشور در حوزه ترانزیت و ...

    |

    بررسی محدودیت ها و چالش های فراروی شرکت های حمل و نقل بین المللی در حوزه ترانزیت کالا

    بررسی محدودیت ها و چالش های فراروی شرکت های حمل و نقل بین المللی در حوزه ترانزیت کالا

    قانونگذار بر اساس تبصره ۴ ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون حمل و نقل و عبور کالای خارجی مصوب ۱۳۷۷ به منظور تسهیل و توسعه ترانزیت استفاده از بیمه نامه برای تضمین کالای عبوری را برای شرکت‌های حمل بین المللی مجاز دانسته است .

    |

    نظرات کاربران