در حال بارگذاری ...

دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تسریع در روند پیوستن به کنوانسیون ADR

بر اساس آمار پزشکی قانونی ، تعداد جانباختگان تصادفات درون شهری در ۳ ماه ابتدایی سال ۹۹، ۹۸۱ مورد ، در تصادفات برون شهری ۲ هزار و ۲۷۴ مورد و در مجموع ۳ هزار و ۴۶۹ مورد بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد کاهش دارد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، در ۴ ماهه نخست سال جاری هزار و ۴۴۸ فقره تصادف فوتی در شبکه راه‌های برون‌شهری رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۴ درصد کاهش داشته است .

در صدونهمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها که با حضور وزیر راه و شهرسازی و به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد ، رضا نفیسی رئیس مرکز تدوین مقررات ، ایمنی حمل و نقل ، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران آماری از وضعیت تصادفات و جانباختگان در ۴ ماه نخست سال جاری ارایه کرد و گفت : آمار مقایسه‌ای تصادفاتی فوتی و جرحی برونشهری ۴ ماه نخست سال ۹۹ و ۹۸ نشان از این دارد که سال گذشته هزار و ۷۷۵ نفر تصادف فوتی ، ۲ هزار و ۲۸۵ نفر فوتی سر صحنه ، ۲۱ هزار و ۷۶۷ فقره تصادف جرحی رخ داده است . همچنین در ۴ ماهه نخست سال جاری هزار و ۴۴۸ فقره تصادف فوتی رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۴ درصد کاهش داشته است . همچنین تعداد فوتی سر صحنه هزار و ۷۸۸ فقره ثبت شده که نسبت به سال قبل از آن ۲۱.۷ درصد کاهش نشان می دهد .

او ادامه داد : تعداد تصادفات جرحی راه‌های برون‌شهری در این مدت ۱۶ هزار و ۹۱۸ مورد بوده است که نسبت به سال گذشته ۲۲.۳ درصد کاهش داشته است . در مجموع میزان کل تصادفات در ۴ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد کاهش داشته است . سهم تصادفات فوتی از تصادفات کل در ۴ماه سال جاری ۷.۹ درصد بوده و نسبت فوتی سرصحنه به فقره تصادف فوتی ۱.۲ بوده است .

همچنین بر اساس آمار پزشکی قانونی ، تعداد جانباختگان تصادفات درون شهری در ۳ ماه ابتدایی سال ۹۹ ، ۹۸۱ مورد ، در تصادفات برون شهری ۲ هزار و ۲۷۴ مورد و در مجموع ۳ هزار و ۴۶۹ مورد بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد کاهش دارد .

در مجموع جانباختگان تصادفات رانندگی در سال گذشته ۴ هزار و ۱۶۴ بود و این میزان در سه ماهه نخست سال جاری ۳هزار و ۴۸۱ نفر ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۱۶ .۲ دصد کاهش داشته است .

نفیسی ادامه داد : در سال جاری استان های زنجان ، مرکزی و ایلام به ترتیب بیشترین افزایش را در تعداد جانباختگان تصافات داشته‌اند .

بنا بر دستور مقام عالی وزارت ، مقرر شد موضوع افزایش تصادفات رانندگی استان زنجان توسط یک تیم کارشناسی با مدیریت دبیرخانه کمیسیون ایمنی بررسی و گزارش شود .

در ادامه جلسه موضوع بازنگری آیین نامه حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک در دستور کار قرار گفت . به گفته نفیسی آیین نامه اجرایی حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک به پیشنهاد وزارت راه و ترابری  و سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۸۰ تصویب شد و اکنون پیشنهاد الحاق کنوانسیون ADR مطرح است . در این خصوص محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به کارگروه مربوطه دستور داد با فوریت نسبت به انجام اصلاحات مورد نیاز جهت ارائه آئین‌نامه به دولت اقدام کنند تا در مجلس مطرح شود .

دستور جلسه سوم در خصوص پروژه مدیریت سرعت بود که به صورت پایلوت در استان های خراسان رضوی ، خراسان مرکزی  و اصفهان انجام می شود .

دستور جلسه چهارم طرح سنجش سلامت جسم و روان رانندگان پر خطر بود که مقرر است به شکل پایلوت در تهران انجام می شود . بر این اساس رانندگان اتوبوس بر اساس معیارهای مصوب کارگروه تخصصی که در یک تصادف منجر به فوت و دو تصادف منجر به جرح مقصرشناخته شده‌اند ، تخلف رفتارهای پرخطر مثل سرعت و سبقت غیرمجاز داشته‌اند و ... ، باید به لحاظ روانشناسی و سلامت جسمانی مورد بررسی قرار گیرند. موضوع پس از بررسی‌های کارشناسی با حضور ذینفعان موضوع شامل پلیس راهور ، وزارت بهداشت و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جهت تصمیم‌گیری نهایی برای اجراء به کمیسیون ایمنی ارایه خواهد شد .

در ادامه گزارش عملکرد سامانه سپهتن و نحوه بهره‌برداری از اطلاعات سامانه در کنترل تردد ناوگان عمومی مسافری ، برخورد با تخلفات بصورت برخط و میزان اثرگذاری آن بر کاهش تخلفات رانندگان و شرکتهای جابجایی مسافر توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ارایه شد .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از بسیج همه‌جانبه امکانات و ظرفیت‌های قانونی موجود برای ارتقا ایمنی و کاهش تصادفات ...

|

پیگیری توسعه ناوگان ، کنترل سرعت و رفتارهای شبکه حمل‌ونقل عمومی کشور با استفاده از سامانه‌های هوشمند مثل سامانه سپهتن که باید در آینده توسعه بیشتری یابد ، به صورت توامان می‌تواند به سفر ایمن در جاده‌ها منجر شود .

|

۲۱۰ کیلومتر آسفالت حفاظتی شامل آسفالت سرد ، فوگسیل ، چیپ سیل و میکروسرفیسینگ و ۵۰ کیلومتر درزگیری اجرایی شد .

|

در این ایام تعداد وسیله وارد شده به استان بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه بوده که ۴ درصد افزایش داشته است و تعداد وسیله نقلیه خروجی بیش از یک میلیون ۳۰۰ هزار دستگاه با ۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل است . کل مسافران جابه‌جا شده توسط ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر استان در این ایام ...

|

آموزش رانندگی صحیح ، غرفه‌های نقاشی کودکان ، پذیرایی افطاری ساده ، نمایش‌های مفرح و اهدای جوایز به کودکان از مهمترین برنامه‌های اجرا شده در پویش «چشم به راهیم» البرز بود .

|

نظرات کاربران