بهره برداری از راه آهن خواف - هرات در پاییز سال جاری
عملیات اجرایی در ۳۰ کیلومتر از مسیر تکمیل شده است و با تحویل یک دستگاه زیرکوب عملیات رلواژ و جوشکاری در باقی مسیر آغاز شده است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها در بازدید از بخش برون مرزی راه آهن خواف - هرات گفت : این مسیر ریلی با هدف توسعه ترانزیت ایران با دیگر کشورها ، دریاهای آزاد و اروپا و دسترسی ریلی کشور افغانستان به کشورهای همجوار ایران و آبهای آزاد در جنوب ایران ، در پاییز سالجاری آماده بهره برداری است .
عباس خطیبی به همراه استاندار هرات از بخش برون مرزی راه آهن خواف - هرات بازدید کرد و به منظور اتمام عملیات اجرایی باقی مانده در این بخش ظرف مدت سه ماه تصمیمات لازم اتخاذ شد .
وی از بهره برداری از این محور در پاییز سال جاری خبر داد و گفت : این مسیر ریلی تا ایستگاه روزنک واقع در ۸۰ کیلومتری شهر هرات تکمیل و آماده بهره برداری خواهد شد .
معاون ساخت وتوسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها هدف اصلی از این بازدید را رسیدگی به روند عملیات اجرایی ۶۰ کیلومتر از این محور ریلی در خاک کشور افغانستان اعلام کرد و گفت : همزمان با این بازدید عملیات جوشکاری در این بخش نیز آغاز شد .
خطیبی از پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی این بخش از نقطه صفر مرزی تا ایستگاه روزنک خبر داد و افزود : عملیات اجرایی در ۳۰ کیلومتر از مسیر تکمیل شده است و با تحویل یک دستگاه زیرکوب عملیات رلواژ و جوشکاری در باقی مسیر آغاز شده است .
معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها ضمن تاکید بر تکمیل عملیات ریلگذاری و جوشکاری محور در خاک ایران ادامه داد : مشکل اصلی ما تکمیل ساختمان ایستگاه در پایانه مرزی شمتیغ است که تلاش میشود اجران آن نیز به برنامه برسد . در حال حاضر فیبر نوری کل مسیر کشیده شده است و ساختمان های ایستگاه شمتیغ نیز با پیشرفت ۴۰ درصدی در حال ساخت است .
گفتنی است : محور خواف - هرات ۲۲۰ کیلومتر طول دارد که ۸۰ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۰ کیلومتر آن در خاک کشور افغانستان قرار دارد . در حال حاضر ۶۰ کیلومتر از بخش برون مرزی این مسیر ریلی توسط ایران در حال اجرا است و طراحی و اجرای بخش های باقیمانده توسط کشور افغاستان انجام می شود .