در حال بارگذاری ...

افزایش نظارت بر اجرای سیستم های هوشمند در حمل و نقل جاده‌ای برون‌ شهری کالا

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نشست مجازی مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای ، بر نظارت و هماهنگی مدیران در اجرای سیستم های هوشمند حمل و نقل جاده ای کالا تاکید کرد .

مهران قربانی معاون حمل و نقل این سازمان در این زمینه اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت‌های کشور در حوزه فناوری اطلاعات و هوشمند سازی فرآیند حمل کالا ، دستورالعمل نحوه فعالیت و بهره برداری از شرکتهای حمل و نقل بزرگ مقیاس هوشمند ابلاغ شده است که در حال حاضر در تعدادی از استان‌ها بهره برداری از این شرکت‌ها آغاز شده و مدیران و معاونین حمل و نقل در استان ها می بایست بر اجرای صحیح و اثربخش این سیستم ها نظارت داشته باشند.

وی همچنین از صدور اسناد حمل الکترونیکی و حذف فیزیکی بارنامه از نیمه مرداد ماه در کشور خبر داد و افزود : شرکت های حمل و نقل سراسری و بزرگ مقیاس هوشمند از پانزدهم مردادماه سال جاری ملزم هستند پس از اتمام بارنامه های فیزیکی مصرف نشده خود نسبت به صدور الکترونیکی بارنامه ها اقدام نمایند .

قربانی با اشاره به نقش مهم و حساس مدیران ، معاونین و کارشناسان حمل و نقل خاطرنشان کرد : حمل و نقل جاده‌ای یکی از شریان های حیاتی کشور است که می بایست در تصمیم گیری ها و اقدامات اجرایی ، هوشمند انه عمل کرد و با پیش‌بینی‌های مناسب ، نسبت به اتخاذ تدابیر و هماهنگی های لازم ، اقدام نمود .

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ارتباط مستمر و هماهنگی لازم با مسئولین و نهادهای نظارتی استان ، برگزاری جلسات مستمر با تشکل های صنفی ، پاسخگویی مناسب به درخواست ها و مطالبات رانندگان و کاربران بخش حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد .

معاون برنامه ریزی سیستم های هوشمند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای :

سهمیه سوخت عملکردی مورد نیاز ناوگان حمل و نقل جاده ای بررسی می شود

 

 

​معاون برنامه ریزی سیستم های هوشمند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رسیدگی به سهمیه سوخت عملکردی مورد نیاز ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را یکی از اولویت‌های این سازمان بیان کرد.

فرامرز مداح در این زمینه اظهار داشت : درحال حاضر سوخت گازوئیل بر مبنای عملکرد ناوگان و بارنامه های صادره تخصیص داده می شود . در روش فعلی مسیرهای با بارنامه و مسیرهایی که کامیون به صورت خالی طی طریق می‌نماید محاسبه و بر مبنای نوع وسیله و قواعدی که به تایید کانون رانندگان رسیده است به ناوگان سوخت تخصیص داده می‌شود.

وی افزود : در مورد سهمیه بنزین نیز بخشی در کارت‌ها شارژ می‌شود و بخش دوم مبتنی بر ثبت نام (داشتن کارت هوشمند) و پیمایش به صورت نقدی تخصیص می‌یابد. در خصوص تخصیص بنزین سازمان عضو کارگروه نبوده و فقط برای جلسات دعوت می‌شود که برای عضویت سازمان در کارگروه مکاتبات لازم در دست اقدام می باشد . به منظور بهبود در قواعد برداشت سوخت با هدف رضایتمندی رانندگان و افزایش بهره وری ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در سال جاری ،  سقف برداشت روزانه سوخت تا حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نصب ۲۰۰۰ دوربین نظارتی در سطح جاده‌های کشور اشاره کرد و افزود : در این راستا اقدامات مربوط به جذب سرمایه گذار و انعقاد قراردادهای مورد نظر از سوی این سازمان در دست پیگیری و اقدام است .

پشتیبانی معاونت‌های توسعه مدیریت و منابع و راهداری در استان ها ، توفیقات خوبی را دراجرای پروژه های راهداری داشته است

 

 

​در ادامه این نشست تخصصی ، رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، با اشاره به اینکه امسال پشتیبانی بسیار خوبی در زمینه اعتبارات راهداری و تخصیص اعتبارات این حوزه وجود داشته است ، افزود : این امر در استان ها در تعاملات و پشتیبانی معاونان توسعه مدیریت و منابع و راهداری در زمینه تخصیص مناسب اعتبارات مربوطه و در نهایت اجرای موفق پروژه ها و طرحهای راهداری در سطح استان کاملا مشهود است .

اکبری حوزه راهداری را ، حوزه وسیع و حجم فعالیت های آن رازیاد دانست و خاطرنشان کرد : در خصوص روکش آسفالت راه ها ، تمرکز و هدف گذاری شده است تا پایان نیمه اول سال جاری ، تغییر محسوسی در کیفیت رویه راهها حاصل شودکه در این زمینه در استانها این طرح با عنوان طرح سراسری ارتقای کیفی رویه آسفالت راهها با اولویت راه های شریانی باقوت در حال اجرا است این در حالی است که استانهای فارس ، لرستان ، خراسان جنوبی ، هرمزگان ، شمال سیستان و بلوچستان وکرمان در خصوص اجرای روکش آسفالت راهها جزء شش استان برتر کشور هستند .

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای همچنین گفت : استان های کرمان ، کرمانشاه ، شمال سیستان و بلوچستان ، خراسان جنوبی ، ایرانشهر و قزوین در زمینه اجرای طرح های روکش آسفالت حفاظتی ، شش استان برتر کشوری هستند و استانهای فارس ، آذربایجان شرقی ، خوزستان ، قزوین ، مرکزی و بوشهر نیز در زمینه اجرای لکه گیری جزء شش استان برتر و موفق کشوری هستند .

اکبری همچنین اظهار داشت : استانهای فارس ، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و قزوین دردو شاخص از سه شاخص یادشده در رتبه های اول کشوری قرار دارند .  همچنین استانهای تهران ، مازندران و البرز نیز در خصوص کیفیت راههای محورهای شمالی و آزادراهی اقدامات قابل توجهی را انجام داده اند .

وی با تاکید بر ابلاغ دستورالعمل اجرای روکش های حفاظتی به استانها گفت : متاسفانه در این ارتباط غیر از چند استان ، اقدامات قابل توجهی اجرایی نشده است در حالی که این نوع روکش ، اقدامی کاملا حفاظتی ، پیشگیرانه و کاملا توصیه شده است . لذا از ادارات کل استان ها انتظار می رود با برنامه ریزی و تقویت راهبردهای اجرایی ، نسبت به اجرای این مناسب این طرح در سطح استان خود ، توجه کافی داشته باشند .

اکبری با تقدیر از خدمات استانهای خوزستان و لرستان در اجرای پروژه های اجرایی پس از وقوع سیل شدید در این استان ها ، گفت : از دیگر استان های پیشرو در اجرای طرح های راهداری ، استان قم است که فعالیت بسیار خوبی صورت گرفته و در ماه های آینده افتتاحیه هایی در زمینه طرح های راهداری در این استان پیش رو است . همچنین در استان خوزستان نهضت لکه گیری و روکش آسفالت به راه افتاده است و نزدیک به ۲۰ اکیپ در این زمینه سطح استان فعالیت دارد . استان فارس نسبت به تولید آسفالت کیسه ای اقدام کرده و آن را برای شش استان اعزام داشته است و در استان یزد نیز اجرای چیپسیل به جای تراش و لکه گیری در راه های شریانی اجرایی شده است و کاملا موفقیت آمیز بوده است .

اکبری در پایان با اشاره به اینکه امسال تمرکز بر توزیع مناسب و به موقع قیر به استانها و عدم توقف و یا تاخیر پروژه های راهداری به دلیل نبود قیربوده است ، خاطر نشان کرد : از ادارات کل راهداری و حمل و نقل استانها انتظار می رود نسبت به انجام اقدامات راهداری جاری ،  مقدم بر پروژه های راهداری اقدام کنند و همچنین اجرای طرح ارتقای کیفیت راهداری مدیریت شده و در خصوص رفع خرابی روکش راههای شریانی تا پایان شهریورماه اقدامات لازم انجام شود . همینطور جایگزین کردن آسفالتهای کم ضخامت و حفاظتی به جای روکش های ضخیم ، جذب اسناد خزانه مانده سال ۹۸ ، صرفه جویی و مدیریت هزینه ها دراجرای امور راهداری ، اورهال کردن ماشین آلات فعال اهداری برای فصول سرد  و اجرای طرح جابه جایی ماشین آلات به استانهای معین در مواقع ضروری از دیگر تاکیدات اجرایی در حوزه راهداری است که باید از سوی ادارت کل استانها اقدام شود .

انجام مهندسی ارزش برای صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های اداری  

 

 

با انجام اقدامات جزئی و مهندسی ارزش ، تفکر و تعقل ، امکان صرفه جویی و کاهش بسیاری از هزینه‌های غیرضرور اداری وجود دارد.                       

محمد تیموری معاون توسعه مدیریت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان این مطلب بر ضرورت فعال ساختن کمیته‌هایی صرفه‌جویی و سلامت ارتقاء سلامت تاکید کرد و افزود : با فعال‌تر کردن کمیته‌های صرفه‌جویی هزینه‌ها و کمیته ارتقاء سلامت ، ضمن کاهش هزینه‌های اداری ، از بروز بسیاری از مخاطرات جدی می توان جلوگیری کرد و این کمیته‌ها موجب مصونیت می‌شود .

 وی با اشاره به میزان درآمدها و اعتبارات تخصیص‌یافته به استان اظهار داشت خوشبختانه به رغم محدودیت های ناشی از شرایط کرونا، سازمان تلاش خوبی برای حفظ و توسعه درآمدها داشته است اما انتظار تحرک و پایشی بیشتر هزینه‌ها و اعتبارات و پروژه‌ها در استان ها وجود دارد .

تیموری تصریح کرد : برای کسب درآمد ها و جذب اعتبارات باید مدیران استان ها تلاش جدی داشته باشند اما برابر بررسی های صورت گرفته در تعدادی از استان‌ها  مشخص شد میزان رسوب اسناد خزانه سال ۹۸ وجود دارد که فرصتی برای جذب اعتبارات نمانده و حتی قرار بود که تخصیص‌های سال ۹۹ برای این استان‌ها انجام دهیم که تعلل کردیم تا تخصیص‌ها سال ۹۸ را جذب کنند .

معاون توسعه و توسعه و مدیریت و در بخشی از سخنان خود به چگونگی ساختار و وظایف معاونت راه‌های فرعی و روستایی اشاره کرد و افزود : موضوع انتقال وظایف راه‌های فرعی روستایی در دست پیگیری است و مقرر است در حیطه وظایف معاونین فنی و اجرایی تغییراتی ایجاد شود و به معاونت فنی، اجرایی و راه‌های روستایی تبدیل شود که لازم است این معاونت‌ها در استان‌ها از هم‌اکنون برای آشنایی لازم به سمت فعالیت‌های راه‌های فرعی و روستایی ورود داشته باشند .   

تسریع در جذب اسناد خزانه و سهمیه قیر برای پروژه‌‌های طرح ابرار                                     

 

 

سرپرست معاونت راه‌های فرعی و روستایی  سازمان راهداری و حمل  ونقل جاده ای با اشاره به رعایت خانوار روستاها در تعریف پروژه‌های روستایی (حداقل ۲۰ خانوار )گفت : استان‌ها باید در انجام بهسازی و آسفالت راه های روستایی در استان ، سیاست‌های ابلاغی و توافقات انجام شده در حوزه معاونت ، طی دوره‌های پایان شهریور آذر تسریع نمایند .

شعبانعلی خاوری با تاکید بر تسریع جذب اسناد خزانه مانده طرح ۶۲۵۵ و ۶۲۲۴ و سهمیه قیربرای انجام پروژه‌های طرح ملی ابرار افزود : از همکاران استانی تقاضا داریم اسناد لازم را ارسال کنند وبدیهی است در صورت عدم ارسال مستندات به حوزه معاونت ، به سایر استان‌ها این سهمیه ابلاغ می‌شود . همچنین وجوه تامین شده برای قیر پروژه‌های روستایی حتماً باید در سامانه سبا (سامانه برنامه اجرایی و پایش طرح‌های وزارت راه و شهرسازی) درج شود و در غیر این صورت به منزله عدم جذب تلقی شده و به سایر استان‌ها اختصاص می یابد .

وی تصریح کرد : در سال ۹۸ مقداری از قیر تحویلی ویژه طرح‌های ملی ابرار، برای سایر پروژه‌های نگهداری ، استفاده شده که باید توسط استان‌ها با توجه به زمان باقیمانده جایگزین شود .

خاوری در دامه با بیان اینکه طرح ملی ابرار در راستای محرومیت زدایی از چهره روستاها در جهت برخورداری از راه دسترسی مناسب اجرا می شود ،  اطلاع‌رسانی درخصوص پیشرفت طرح ملی ابرار به صورت ماهانه توسط ادارات کل در رسانه‌های محلی را با اهمیت برشمرد .

سرپرست معاونت راه‌های فرعی و روستایی همچنین بر استفاده ازروشهای کم هزینه در محورهایی که پتانسیل استفاده از روش‌های چیپ سیل ، رودمیکس و در صورت ضرورت استفاده از آسفالت کم با حداکثر ضخامت قابل پذیرش ۵ سانتیمتر را دارند ، تأکید کرد .

شایان ذکر است در این نشست استفاده از مشارکت دهیاری‌ها در تامین لاستیک و لوازم یدکی و سوخت و لزوم پیگیری اعتبارات بهسازی و آسفالت راه های روستایی در سال ۹۹ همچنین استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی و بنیاد علوی مورد  تاکید قرار گرفت .

توجه به فضای مجازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است

انتظار داریم که مدیران استان ها با برنامه‌ریزی ، نظارت و تقویت مدیریت بر فضای مجازی ، راه های پاسخگویی به مطالبات بخش حمل و نقل را هموار سازند .

محمد حسین یاری مدیرکل دفتر حراست سازمان در بخش دیگری از این نشست مجازی با اشاره به تاکید بر توجه ویژه به فضای مجازی در شرایط خاص کنونی جامعه افزود : امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و سرعت انتقال اطلاعات ، مدیران نباید از فضای مجازی غافل باشند .

وی خاطرنشان کرد : با توجه به دو مقوله اصلی مطالبات رانندگان که در حال حاضر ، تامین لاستیک و پرداخت وام به رانندگان است ، هیچکدام از این دو مورد جزء ماموریت های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای نیست ، اما مدیران بایستی با ایجاد ارتباطات با دستگاه‌های مرتبط از ایجاد نارضایتی  صنف حمل و نقل پیشگیری کنند .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را بسیار مهم و راهبردی عنوان کرد و ضمن قدردانی از تحقق بخش زیادی ...

|

ترانزیت کالاهای غیرنفتی در سال گذشته بالغ بر ۹ میلیون و ۴۰۰ هزارتن بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۸ درصد رشد داشته است .

|

در شهرستان فاروج ۱۲.۶ کیلومتر راه روستایی (محورهای آق چشمه ، زینکانلو ، محمدآباد و احسان آباد) ، در شهرستان بجنورد ۹.۶ کیلومتر راه روستایی (محورهای ایوب ، یزدان آباد و حسن آباد) و در شهرستان بام و صفی آباد ۷.۷ کیلومتر راه روستایی ( محورهای بانی در و زنفت) احداث و آسفالت شده است .

|

۸۷ کیلومتر راه روستایی با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال احداث شده است . در سال ۱۴۰۲ ساخت و زیرسازی ۹۳ کیلومتر راه روستایی در استان لرستان انجام شده است .

|

نمایندگان ادارات استان ها در پایانه های مسافربری در ایام اجرای طرح حضور مداوم و مستمر داشته و ضمن نظارت بر عملیات حمل و نقل ، عملکرد شرکت ها در اجرای لیست انتظار و درج QR کد بر روی بلیت مسافرین و اطلاع رسانی مناسب و آگاهی سازی مسافران از اجرای این طرح ها را بررسی و نظارت می ...

|

نظرات کاربران