در حال بارگذاری ...
  • پرداخت ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی برای شرکت‌های هواپیمایی آسیب‌دیده از کرونا

    شرکت های هواپیمایی از ابتدای اسفند ۹۹ با کاهش شدید تقاضا مواجه شده‌اند و درآمد شرکت‌ها هم فقط از محل انجام پرواز و جابه‌جایی مسافر است ، اگر این تسهیلات اختصاص نمی‌یافت شرکت‌ها امکان پرداخت حقوق هم به پرسنل خود را نداشتند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی برای شرکت‌های هواپیمایی آسیب‌دیده از کرونا در نظر گرفته شد ، گفت : شرکت‌ها به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و در حال وثیقه‌گذاری برای دریافت وام هستند .

    ‌مقصود اسعدی سامانی درباره تسهیلاتی که قرار بود به شرکت‌های هواپیمایی بابت رکود حاصل از شیوع کرونا اختصاص یابد ، توضیح داد : موانع موجود در این باره برداشته شد ، ‌شرکت‌های هواپیمایی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و در حال گذراندن پروسه سپردن وثیقه به بانک‌ها برای دریافت این تسهیلات هستند .

    وی با بیان اینکه تا پیش از این شرکت‌ها مشکلاتی در این ‌باره داشتند ، گفت : تقریباً مشکل تا حدود زیادی رفع شده است .

    دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره رقم کل این تسهیلات که قرار است به شرکت‌های هواپیمایی اختصاص یابد ، گفت : رقم حدود ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر گرفته شده است .

    اسعدی سامانی درباره مشخصات این تسهیلات گفت : این تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد به ‌شرکت‌‌های حمل و نقل هوایی اختصاص می‌یابد ، شرکت‌‌های متقاضی پیش از این و از روز ۱۲ خرداد ۹۹ تقاضای خود را در سامانه کارا ثبت کردند . شرکت های هواپیمایی از ابتدای اسفند ۹۹ با کاهش شدید تقاضا مواجه شده‌اند و درآمد شرکت‌ها هم فقط از محل انجام پرواز و جابه‌جایی مسافر است ، اگر این تسهیلات اختصاص نمی‌یافت شرکت‌ها امکان پرداخت حقوق هم به پرسنل خود را نداشتند .

    دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد : غیر از این مورد ، شرکت‌ها باید همیشه پرداخت‌هایی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بابت دریافت خدمات فرودگاهی و حق پارک هواپیما ، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بابت پرداخت بدهی‌های سوختی ، شهرداری‌ها و برخی بخش‌های دیگر داشته باشند که در نبود تقاضای سفر ، با مشکلات مالی مواجه شده بودند .

    از این اعلام شد در قالب بسته حمایتی ۸ هزار میلیارد تومانی دولت از حمل و نقل قرار است از شرکت‌های حمل و نقلی در انواع مدل‌ها حمایت شود که یکی از این حمایت‌ها ، حمایت از شرکت‌های هواپیمایی به دلیل کاهش شدید سفرها و توقف پرواز هواپیماها بود .

    ‌حمل و نقل و خصوصا حمل و نقل هوایی و همچنین گردشگری ،‌ کسب و کارهایی هستند که در دوران شیوع کرونا ، بیشترین آسیب را بین کسب و کارها دیده‌اند‌ .

    انجام پروازها با ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما

    اسعدی سامانی درباره آخرین وضعیت پروازهای داخلی توضیح داد : پروازهای داخلی تا اندازه‌ای در حال انجام است اما با توجه به موضوع شیوع کرونا و کاهش سفرها ، در حال حاضر پروازها با ۵۰ و حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت‌ انجام می‌شود و در واقع ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت هواپیماها در پروازها خالی است . البته شرکت‌های هواپیمایی تلاش کرده‌اند در چینش مسافران در پروازها تا جایی که امکان دارد فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند .




    مطالب مرتبط

    ضروری است که انجمن شرکت‌های هواپیمایی ، از اقدام ناهماهنگ با شورای عالی هواپیمایی کشوری در افزایش نرخ بلیت هواپیما خودداری کند .

    |

    بر اساس داده های عملکرد بندری IHS Markit ، آمریکای شمالی بیشترین آثار منفی را تجربه کرده است زیرا کشتی ها به طور متوسط ۳۳ ساعت در لنگرگاه در ماه مه ۲۰۲۱ در انتظار بوده اند در حالی که در ماه مه ۲۰۱۹ این زمان فقط ۸ ساعت بوده است .

    |

    با این وضعیت و قیمت‌ها ، دیگر بسیاری از مردم امکان استفاده از هواپیما را نخواهند داشت و در حال حاضر سفر هوایی فقط به بخش و قشر خاصی از جامعه تعلق گرفته است . درست است که شرکت‌های هواپیمایی هم شرایط سختی را می‌گذرانند اما باید مراقبت باشیم چراکه اگر تقاضا کاهش یابد و پذیرش ...

    |

    به عنوان مثال قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران - مشهد که باید حداکثر ۷۷۱ هزار و ۲۰۰ تومان باشد تا یک میلیون و ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است و نرخ پرواز تهران - شیراز که حداکثر و براساس مصوبه آبان ماه سال گذشته باید ۶۷۳ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه شود به ۹۴۲ هزار تومان رسیده است .

    |

    تابش پیش از این معاون سیاسی وزیر کشور بود و از سال ۱۳۸۴ ریاست بنیاد مسکن را بر عهده داشت .

    |

    نظرات کاربران