ضرورت جلوگیری از تهاتر قیر با طلب پیمانکار
اگر توزیع قیر به صورت منظم و با نظارت دقیق انجام شود و هر حوالهای که صادر میشود ، به صورت دقیق قابل رصد و پیگیری باشد، فسادی رخ نخواهد داد و البته سرعت اجرا افزایش مییابد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون سابق راه روستایی در وزارت راه و شهرسازی گفت : در برخی ارگانها حواله قیر با طلب پیمانکار تهاتر میشود که معضلاتی دارد ، پیمانکار قیر را در بازار میفروشد و خارج از بورس بودن آن در تنظیم بازار قیر مشکلآفرین است .
محمدحسین میرشفیع درباره روشهای نظارت روی توزیع دقیق قیر و جلوگیری از بروز فساد در توزیع قیر رایگان ، اظهار داشت : اگر منابع اعتباری پروژههای عمرانی به طور کلی به صورت LC و ریالی تأمین شود و هر وقت که قراردادی داریم ، پیمانکار مطمئن باشد که براساس فصل کاری ، پول مورد نیازش برای تکمیل پروژه تأمین میشود ، قطعا خودِ پیمانکار به دنبال تهیه قیر میرود .
مشاور وزیر راه و شهرسازی در پیگیری پروژههای ویژه ادامه داد : این بهترین روش است تا مکانیزمهای تخصیص برداشته شود و هر قرارداد پیمانکاری برای هر پروژهای به صورت LC یا ریالی منعقد میشود ، منابع اعتباری آن تأمین شده باشد . با این حال شرایط کشور در حال حاضر اینگونه نیست، یعنی ما پروژه را آغاز میکنیم در حالی که اعتباری برای آن وجود ندارد و اگر تخصیص اعتباری هم میآید در اواخر سال میآید که عملاً فقط هزینه تعدیل و افزایش قیمت پروژه را خواهیم داشت، بنابراین بهتر این است که فعلاً در شرایط موجود که اعتبارات درآمدی دولت کم است و نمیتوانند سیستم LC را فعال کنند، از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم .
حواله توزیع قیر باید دقیقا قابل رصد و پیگیری باشد
میرشفیع با اشاره به تصویب کلیات طرح قیر رایگان در مجلس ، اضافه کرد : اگر توزیع قیر به صورت منظم و با نظارت دقیق انجام شود و هر حوالهای که صادر میشود ، به صورت دقیق قابل رصد و پیگیری باشد، فسادی رخ نخواهد داد و البته سرعت اجرا افزایش مییابد .
تهاتر قیر با طلب پیمانکار در شهرداری و بنیاد مسکن
معاون سابق راه روستایی در وزارت راه و شهرسازی درباره نهاد ناظر توزیع قیر توضیح داد : نهاد ناظر ذیحسابان هستند، قبلا دستورالعملی برای کنترل وجود نداشت که ما در وزارت راه و شهرسازی دستورالعمل کنترل ثبت مالی این قیرها را تنظیم کردیم ، به هر حال هر چیزی که در سیستم خزانه غیرنقدی است ، دستورالعمل دارد و ذیحسابها براساس آن دستورالعمل نظیر منابع مالی این قیر را هم کنترل میکنند .
میرشفیع افزود : ولی مشکلی که درباره این قیرها وجود دارد این است که در شهرداریها و بنیاد مسکن ، این قیرها به عنوان تهاتر ، داده میشود ، در واقع هر چه که هزینه پیمانکار است به وی قیر میدهند و این موجب میشود که معضلاتی ایجاد شود ، البته اینجا هم اسناد مالی دارد ، اما به هر حال پیمانکاری که پروژه عمرانی را انجام میدهد ، قیر را در بازار میفروشد تا پول اجرای پروژه را تهاتر کرده باشد و و خارج از بورس بودن آن در تنظیم بازار قیر مشکلآفرین است که باید از انجام آن ممانعت شود . در این راستا باید توجه داشت که باید به اندازه مصرف به پیمانکار قیر داده شود .
امکان پایش قیر از محل اسناد خزانهای که دولت برای پیمانکاران صادر میکند
مشاور وزیر راه و شهرسازی در پیگیری پروژههای ویژه افزود : در حال حاضر بسیاری از پروژههای حساس کشور نظیر کنارگذر جنوبی تهران ، برای تکمیل ۵۰ هزار تن قیر نیاز دارد ، در حالی که پیمانکار مجبور است قیر در پارتهای یکهزار تنی تهیه کند و این سرعت کار را کاهش میدهد .
وی بیان کرد : از سوی دیگر وضعیت روکش آسفالت در برخی جادهها بسیار نامناسب است و این موضوع که روکش آسفالت جادهها در فاصلههای زمانی بسیار زیاد انجام میشود ، هزینههای سنگینتری نسبت به احتمال سوءاستفاده از این قیرها را دارد و البته باید این قیرها این قابل پایش و کنترل باشد . همچنین از محل اسناد خزانهای که دولت برای پیمانکاران صادر میکند ، این قیر قابلیت کنترل و پایش بهتری دارد .