در حال بارگذاری ...

طراحی و ساخت ماژول‌های الکترونیکی رادارهای سامانه کنترل ترافیک دریایی بندر امام خمینی (ره)

در مقطع کنونی فرآیند تعمیرات مدولاتورها تسریع و به طور کامل بومی سازی شده است . یکی از پروژه های بسیار مهم دیگر ، ماژول الکترونیکی با تکنولوژی بسیار خاص و پیچیده است که با بهره گیری از پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان در دست طراحی و ساخت است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت : با اتکا به توان و تخصص شرکت‌های دانش بنیان ، اداره کل بنادر خوزستان به بومی‌سازی ساخت قطعات الکترونیکی بسیار حساس رادارهای پرقدرت سامانه کنترل ترافیک دریایی به منظور افزایش بهره وری و ایمنی دریانوردی در جهت هدایت دقیق کشتی های تجاری متردد در آبراه خورموسی دست یافت .

عادل دریس با اشاره به اینکه در زمان تحریم  تهیه و تأمین برخی از بُردهای الکترونیکی و قطعات رادارهای قدرتمند مزبور از طریق کشورهای سازنده اروپایی همواره به دلیل محدودیت‌ها با مشکلات فراوان و تهدید جدی خارج از سرویسی مواجه می شد ، اظهار داشت : این تحریم ها دستاوردهای فراوانی را در حوزه بسیار مهم و تخصصی صنعت دریانوردی و مهندسی دریا از طریق انجام فرآیند مهندسی معکوس و بومی‌سازی تکنولوژی موجود در این عرصه را به همراه داشته است .

وی بیان داشت : پروژه بومی‌سازی ساخت مدولاتور رادارهای پرقدرت به علت حساسیت‌های موجود ، نبود اعتماد لازم به استفاده از تولیدات داخلی و نهایتا نبود بستر آزمایشی جهت تست نتایج حاصله ، دچار اشکال جزیی یا کلی می شد که خوشبختانه با پیروی از منویات مقام معظم رهبری ، اعتماد و حمایت سازمان بنادر دریانوردی کشور و رویکرد این اداره کل از شرکت‌های دانش بنیان فعال در عرصه مهندسی دریا و ایجاد فرصت لازم برای بهره برداری از تولیدات داخلی و ساخت قطعات یاد شده ، با موفقیت کامل یکی از ماژول‌های تندمصرف رادارهای سیستم کنترل ترافیک دریایی به سهولت در داخل کشور ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت .

دریس طراحی و ساخت مدارات چاپی بردهای ولتاژ بالای مربوط به مدولاتورها با هدف ارتقا و حفظ آماده به‌کاری سامانه‌های راداری را از دیگر دستاوردها در این زمینه عنوان کرد و افزود : در مقطع کنونی فرآیند تعمیرات مدولاتورها تسریع و به طور کامل بومی سازی شده است . یکی از پروژه های بسیار مهم دیگر ، ماژول الکترونیکی با تکنولوژی بسیار خاص و پیچیده است که با بهره گیری از پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان در دست طراحی و ساخت است .

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان یادآور شد : در صورت اخذ مجوز و تخصیص منابع مالی لازم ، این اداره کل توان طراحی ، ساخت و امکان بهره برداری از کلیه ماژوهای الکترونیکی رادارهای استراتژیک سامانه کنترل ترافیک دریایی با هدف تامین امنیت دریانوردی کشتی های تجاری و سایر شناورهای متردد در بنادر گشور را بدون وابستگی به منابع خارجی دارد .




مطالب مرتبط

۲۳۷ شرکت بخش خصوصی با برخورداری از ۱۱۵۶۰ نفر نیروی انسانی در بخش‌های مختلف منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) فعالیت می‌نماید که با اهتمام و تشریک مساعی شرکت‌های فعال بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ تعهد اشتغال ۷۰۰ نفر به صورت کامل محقق شده است .

|

بهبود استحکام دیوار‌های پیرامونی محدوده‌ی طرح ، ایجاد حریم مناسب و ممانعت از ورود افراد متفرقه، زیبایی ظاهری دیوار‌ها متناسب با موقعیت و افزایش امنیت کالا‌ها و تجهیزات از جمله این ویژگی‌ها است .

|

بیش از ۱۰ میلیون و ۷۰۸ هزار تن از کالاهای اساسی تخلیه شده در این بندر بزرگ تجاری از طریق ناوگان جاده‌ای و بیش از یک میلیون و ۱۳۰ هزار تن نیز به وسیله واگن با بهره‌گیری از مزیت اتصال این بندر به شبکه راه آهن سراسری ارسال شده است .

|

بیش از ۷۰ درصد واردات کالاهای اساسی کشور از منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) انجام می‌شود ؛ همچنین ۹۰ درصد واردات برخی اقلام اساسی از طریق این بندر انجام می‌شود که در تامین امنیت غذایی کشور تاثیر مستقیمی دارد .

|

ترانزیت کالاها از طریق این بندر از ۹۵۰ هزار و ۵۲۶ تن در سال ۱۴۰۱ به بیش از سه میلیون و ۳۶۷ هزار تن در ۱۱ ماهه سال جاری رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، ۲۵۴ درصد رشد یافت .

|

نظرات کاربران